دیدبان
اصغر زارعی:

پیامدهای یک ترور

پیامدهای یک ترور

به گزارش دیدبان، «اصغر زارعی» در روزنامه «حمایت» نوشت:

دوشنبه‌شب و پس از گذشت چند روز از آزادسازی کامل حلب از چنگال تروریست‌ها، سفیر روسیه در ترکیه حین بازدید از یک نمایشگاه هنری در آنکارا به ضرب گلوله یکی از مأموران امنیتی مورد سوءقصد قرار گرفت و جان باخت. عامل این سوءقصد به جان «آندری کارلوف»، به‌صراحت پس از قتل سفیر روسیه گفته بود که اقدامش در انتقام به آزادی حلب بوده و به‌این‌ترتیب، صحنه‌هایی که با کمک ترکیه در حلب، دمشق و سایر شهرهای سوریه شکل گرفته بود، این روزها در پایتخت این کشور به گونه‌ای دیگر تکرار شد. واقعیت ماجرای این ترور، همان است که قاتل پس از قتل سفیر روسیه بر زبان آورده و‌ قتل دیپلمات ارشد روسیه بدون هیچ اغراقی، نشان از اهمیت و عظمت آزادسازی شهر راهبردی حلب دارد. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست:
1. رسانه‌های غربی و عربی با جاروجنجال تلاش کرده و می‌کنند که عملیات آزادسازی حلب را کمرنگ جلوه دهند و به دنبال طرح دروغ فاجعه انسانی توسط ارتش سوریه و متحدانش در این شهر هستند اما نگاهی گذرا به عملکرد این رسانه‌ها و دولت‌های متبوعشان، کمترین شکی را باقی نمی‌گذارد که این رسانه‌ها و حامیان آن‌ها به‌هیچ‌وجه به دنبال نابودی تروریسم در سوریه نیستند. آزادسازی حلب خسارت بزرگی برای آمریکا، عربستان سعودی و اروپا و همه کسانی بود که به گروه‌های تروریستی در سوریه امید داشتند و ترور سفیر روسیه در ترکیه در واقع رابطه مستقیمی با رویدادهای حلب داشت.
2. نتیجه تبلیغات دروغ شش ساله ترکیه، عربستان و قطر به رهبری آمریکا علیه سوریه، ایران و روسیه موجب شده که مردم و به ویژه جوانان برخی کشورهای منطقه گمان ‌کنند سوریه محل مسلمان‌کشی شده و کسی که سفیر روسیه را ترور کند، به اصطلاح با رسول خدا(ص) بیعت کرده و انتقام خون مسلمانان حلب را گرفته است! این در حالی است که کشورهای مرتجع منطقه به همراه ترکیه از آغاز بحران سوریه تاکنون نقش مخربی را در حمایت از گروه‌های تروریستی و گسترش افکار افراطی ایفا کرده‌اند و جالب اینجاست شعری که قاتل سفیر روسیه بلافاصله پس از چندین شلیک متوالی به سفیر روسیه سر داد و گفت: «نحن الذین بایعوا محمدا علی الجهاد»، همان امضایی است که اردوغان پس از سرنگونی دولت محمد مرسی در پای سخنرانی‌های خود زده است! نظیر همین بازخوردها در عربستان به شکل دیگری مشاهده شد که از همگرایی تنگاتنگ فکری میان برخی جوانان ترکیه و عربستان حکایت دارد. هواداران جریان وهابی در عربستان، مثل همیشه ادعا کردند که خداوند دعای آنان را مستجاب کرد، سربازان خود را برای متوقف کردن پیشروی روس‌ها فرستاد و این جوان، از سفیر روسیه انتقام گرفت !
3. متأسفانه ماجرای تهدید دیپلمات‌ها، به ترور سفیر روسیه منحصر نیست و فردای روز آزادسازی حلب، تظاهرات و اعتراضات هدایت‌‌شده‌ای در مقابل سفارت ایران در استانبول سازمان‌دهی گردید، به نحوی که سفارت ایران در ترکیه روز گذشته ارائه کلیه خدمات کنسولی در استانبول، ترابوزان و ارزروم را متوقف کرد.
دولت ترکیه پس از تبدیل شدن به یک کشور جنگ‌افروز در منطقه، اکنون آرامش را نه از دیپلمات‌های روسیه و ایران،‌ بلکه حتی از سفارت آمریکا هم سلب کرده، به گونه‌ای که سفارت آمریکا – متحد نزدیک ترکیه – پس از واقعه ترور سفیر روسیه احساس خطر کرد و درب سفارت را به روی مراجعین خود بست. بر اساس پروتکل‌های دیپلماتیک رایج میان کشورها، حفاظت از جان سفرا و دیپلمات‌ها به عهده کشور میزبان است و قصور در این زمینه، نشان از ضعف فاحش امنیتی است که تمام ارتباطات دولت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، همان‌گونه که بمب‌گذاری‌ها در شهرهای توریستی ترکیه، لطمات زیادی به صنعت گردشگری ترکیه وارد کرد. بنابراین، دولت و حزب حاکم ترکیه باید منتظر عواقب ناشی از این حادثه در حوزه بین‌المللی از جمله محرومیت دائمی از عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان شانگهای باشد.
4. مقامات ترکیه بدون اشاره به سخنرانی‌های آتشین و کینه‌جویانه رئیس جمهور فعلی این کشور درباره سوریه از جمله اقامه نماز در مسجد اموی حلب که موجی از احساسات کاذب و در نتیجه باعث برافروخته شدن حس انتقام‌جویی از حامیان دولت مشروع سوریه گردید، برای فرار از اصل ماجرا، فرافکنانه‌ اعلام کردند که قاتل سفیر روسیه، از طرفداران «فتح‌الله گولن»، مخالف برجسته حزب عدالت و توسعه است. این در حالی است که وی یکی از هزاران نفری بود که پس از حوادث کودتا تحت بازجویی‌ قرار گرفت و بازجوها به این نتیجه رسیده‌ بودند که وی ارتباطی با جماعت گولن ندارد.
5. مسئولین ترکیه ادعا می‌کنند «ترور سفیر روسیه در ترکیه آن هم چند روز قبل از مذاکرات بین ترکیه، ایران و روسیه، نشان می‌دهد که این اقدام با هدف مسدود کردن تلاش‌های مربوط به پایان دادن بحران سوریه و جلوگیری از هرگونه همکاری مشترک بوده است» و حتی برخی گزارش‌های تائید نشده حاکی از این است که ترکیه در ازای ورود به سوریه برای مقابله با کردها،‌ در مقابل، متعهد به همکاری در عملیات آزادسازی حلب شد اما واقعیت‌های میدانی خلاف این گزاره را ثابت می‌کند که البته امیدواریم حادثه اخیر، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ترکیه را متنبه و متوجه اشتباه استراتژیک خود کرده باشد.
شخص اردوغان و سیاستمداران ترکیه باید بدانند که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش دقیقاً در حال نبرد با همان تفکری هستند که سفیر روسیه را در پایتخت ترکیه به کام مرگ فرستاد و بیشترین مزاحمت را در این مسیر، از همین حکومت فعلی ترکیه دیده‌اند.
 تروریسم، هیولایی سرکش است که دوست و دشمن نمی‌شناسد و امید است مسئولان ترکیه با عبرت‌آموزی از حادثه تروریستی اخیر که اساس حاکمیت این کشور را زیر سؤال برده است، هر چه زودتر مسیر غلط گذشته را اصلاح و به فکر جبران مافات باشند.

منبع: حمایت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن