دیدبان

منشور حقوق شهروندی و حقوقی که حذف شد!

منشور حقوق شهروندی و حقوقی که حذف شد!
به کزارش دیدبان، این روزها که مردم بی صبرانه منتظر تحقق وعده گشایش های اقتصادی برجامی هستند، منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهور رونمایی گردید. اینکه آقای روحانی در ماه های پایانی دولت به جای پاسخگویی در مورد عدم تحقق وعده های محیرالعقول داده شده و نیز ناکامی برجام از رفع تحریم ها و حل مشکلات مردم، یاد حقوق شهروندی مردم افتاده، جالب و طنزآمیز است. 
 
برخی از مفاد پیش نویس منتشر شده قبلی این منشور در سال 92 که صراحتاً تکالیفی برای دولت داشت و انتشار آن در شرایط فعلی، عملکرد ضعیف و فاجعه بار دولت در مورد آنان را نمایان می کرد، در نسخه نهایی یا حذف شده و یا با ظرافت به گونه ای تغییر کرده که مسئولیتی متوجه دولت نکند! از جمله آنها موارد زیر است:
 
بهره‌مندی از زندگی شایسته از جمله خوراک، پوشاک، مسکن،‌ آموزش، بهداشت و درمان مناسب از حقوق شهروندان محسوب می‌شود.
 
دولت بایستی اقدامات لازم به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور از قبیل تشکیل تعاونی یا با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، را انجام دهد.
 
مزد و مزایای کارگران یا کارمندان باید منصفانه و به‌اندازه‌ای باشد که زندگی آبرومندانه‌ای را برای آنان تأمین نماید.
هر شهروند حق دارد از حقوق مناسب در برابر کار خود برخوردار باشد به نحوی که برای تأمین هزینه‌های متعارف زندگی مجبور به کار اضافه نباشد.
 
حق شهروندان است که دولت با برنامه‌ریزی مناسب و تقویت بخش خصوصی و سازمانهای غیردولتی از طریق اعطای کمکهای ضروری و تسهیلات لازم، زمینه را جهت فقر زدایی و برخورداری از شرایط مناسب زندگی، به ویژه مسکن مناسب فراهم نماید.
شهروندان حق دارند از مسکنی متناسب با نیاز خود و خانواده‌شان بهره‌مند گردند. داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏است‏. دولت موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص ‏روستانشینان، کارگران و کارمندان‏ زمینه‏ تحقق‏ این‏ حق‏ را فراهم‏ کند.
 
برخورداری از هوای پاک و سالم حق هر شهروندی ایرانی است. دولت موظف است در مناطقی از کشور که با مشکل آلودگی هوا مواجهند، از کیفیت هوا و میزان اثرات آلودگی آن اطلاع پیدا نموده و ضمن انجام اقدامات اجرایی موثر در جهت کاهش آلودگیها و اثرات آن، برنامه ریزی نماید.
 
بر اساس منشور فوق به عنوان یک حق شهروندی از رئیس جمهور محترم تقاضا می شود در رابطه با اقدامات صورت گرفته در مواردی چون تأمین مسکن مناسب مردم، تأمین اشتغال، حقوق و دستمزد کافی و عادلانه برای کارمندان و کارگران، فقر زدایی از کشور، برخورداری از هوای پاک و سالم گزارشی کامل و دقیق به مردم ارائه دهند.
 
واقعیت آن است که دست آقای روحانی خالی تر از آن است که بتواند گزارشی در این موارد به مردم ارائه دهد. از نظر دولت محترم، مسکن مهر مزخرف است و مردم مستضعف چندان نیازی به مسکن ندارند! اشتغال هم که برای جوانان اروپایی، آمریکایی، چینی و کره ای برازنده تر از جوانان ایرانی است! حقوق و دستمزد کافی و نجومی هم که شایسته مدیران دولتی و ذخایر نظام است نه کارمندان و کارگران. مسبب هوای پاک و سالم هم که داعش است و نمی توان برای آن کاری کرد! 
 
 البته باید منتظر فضاسازی های تدارک دیده شده حول این موضوع بود! این منشور قرار نیست دستاوردی برای مردم داشته باشد بلکه همانند اعترافِ تلخِ آقای سریع القلم (دوست و مشاور آقای روحانی) در مورد برجام؛ «نمایش آن مهم تر از محتوای آن است!»
ّ
*حمید رضا شاه نظری

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن