دیدبان
سیدجعفر قنادباشی:

طرح 10 ماده‌ای جنبش جهاد اسلامی

طرح 10 ماده‌ای جنبش جهاد اسلامی

به گزارش دیدبان، «سیدجعفر قنادباشی» در روزنامه «حمایت» نوشت:


جنبش جهاد اسلامی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین گروه‌های مقاومت فلسطینی است که به‌تازگی از یک طرح 10 ماده‌ای به‌منظور انسجام وحدت و مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها رونمایی کرده و در دیدار هفته گذشته رمضان عبدالله، دبیر کل این جنبش با مقام معظم رهبری، این طرح، مورد استقبال و حمایت ایشان قرار گرفت. در واقع این طرح، پاسخی به نیازهای کنونی مسئله فلسطین و راهگشای بن‌بستی است که مثلث، استکبار، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی آن را شکل داده‌اند تا مانع به ثمر نشستن مجاهدت‌های مبارزان فلسطینی شده و نتیجه قریب به 70 سال مقاومت را به محاق ببرد.
این طرح، حاصل رایزنی و گفتمان بین بخش‌های مختلف مردم فلسطین است و بیش از 65 درصد فلسطینی‌ها با این طرح 10 ماده‌ای موافقت کرده‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان «پیام ملت مظلوم فلسطین»‌ به نظام سلطه و امت اسلامی یاد کرد. گرچه سازمان‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی اساساً بر مبنای مبارزه و مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی شکل‌گرفته بودند، اما مثلث شوم عبری- عربی- غربی تمام قدرت خود را بکار بست تا روند تحولات را بخصوص طی 30 سال اخیر، به سمت مصالحه و به فراموشی سپردن مسئله اول جهان اسلام سوق دهد، لذا این طرح، ناظر به رفع تهدیداتی است که در داخل و خارج مجموعه‌های فلسطینی وجود دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:
1. عزم رژیم صهیونیستی برای اشغال کامل مسجد‌الاقصی، اولین عاملی است که ضرورت و فوریت طرح 10 ماده‌ای جهاد اسلامی را ثابت می‌کند. طرح‌های رژیم صهیونیستی در زمینه تخریب برخی محله‌های قدس قدیمی واقع در مجاورت مسجد مبارک الاقصی از سال 1967 به‌منظور سیطره کامل بر دیوار غربی این مکان مقدس و تبدیل آن به یک مکان کاملاً یهودی آغاز شد و از آن سال تاکنون، رژیم اشغالگر با هدف اشغال کامل مسجدالاقصی، محدودیت‌های جدیدی را علیه فلسطینیان در این مکان مقدس اعمال کرده است. صهیونیست‌ها پس از آنکه  فلسطینیان را مجبور کردند فقط در روزها و ساعات خاصی وارد مسجدالاقصی شوند، در اواخر تابستان امسال و در ادامه سیاست تغییر ماهیت شهر قدس و یهودی‌سازی، طرحی به‌منظور ممنوعیت ورود فلسطینیان به بخش‌هایی از این مکان مقدس را در دستور کار خود قرار دادند. پس از این توطئه و بعد از حملات و هتک حرمت‌های مکرر صهیونیست‌ها به این مکان مقدس، اکنون پخش اذان را ممنوع کرده‌اند تا به‌زعم خود، سیر اشغال نامحسوس مسجدالاقصی را که روزنامه‌ صهیونیستی هاآرتص نیز در شهریورماه سال جاری به آن اشاره کرده بود، گام‌به‌گام، به‌پیش برند.
2. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی و پس از آن بارها به صراحت اعلام کرده بود که انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس، یکی از اولویت‌های دیپلماسی خارجی وی خواهد بود. این تصمیم ترامپ در حالی است که هیچ کشوری حتی حامیان رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس سفارت ایجاد نکرده‌اند و تأسیس یا انتقال سفارتخانه‌ها به یک شهر از منظر سیاست خارجی، به معنای به رسمیت شناختن مالکیت بر آن شهر است.  بخش شرقی بیت‌المقدس، در جنگ شش‌روزه 1967 اشغال و در سال 1980 به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام شد اما فلسطینی‌ها همواره این شهر را یک شهر کاملاً فلسطینی می‌دانند و در نتیجه اقدام آمریکا، رسمیت بخشی به اشغال این شهر و شروع حرکت جدی برای اشغال کامل بیت‌المقدس به حساب می‌آید.
3. خط سازشی که از زمان یاسر عرفات به وجود آمد و صهیونیست‌ها تلاش کردند که آن را تقویت کنند، از  جمله خطراتی است که در طرح جهاد اسلامی به آن پرداخته شده و بر این مبنا، به صراحت خواستار لغو توافقنامه اسلو از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و توقف اجرای آن شده است. سرچشمه آلوده این خط سازش که به پیمان ننگین «کمپ دیوید» می‌‌رسد، اکنون به مرز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی رسیده و در حال حاضر، دفاتر تشکیلات خودگردان مانند پایگاه‌های جاسوسی و امنیتی تل‌آویو عمل می‌کنند. متأسفانه زندان‌های تشکیلات خودگردان به‌جای زندانی کردن طرفداران رژیم صهیونیستی، به محلی برای حبس کردن جوانان مبارز فلسطینی تبدیل‌شده و پلیس این تشکیلات، مهم‌ترین وظیفه خود را مقابله با نسل جوان بیدار و مبارز امروز فلسطین می‌داند.
4. از اولویت خارج شدن مسئله فلسطین از دستور کار برخی کشورهای مرتجع عربی و اسلامی و حمایت علنی آنان از رژیم صهیونیستی، فاکتور دیگری است که مردم فلسطین را نسبت به اجرای همه‌جانبه این طرح، راغب و متمایل کرده است. متأسفانه برخی کشورهای اسلامی علناً از بازگشایی سفارتخانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی استقبال می‌کنند و برخی دیگر، در برقراری رابطه پنهانی، تلاش برای افتتاح دفاتر دیپلماتیک و افزایش سطح روابط تجاری، امنیتی و اطلاعاتی، گوی سبقت را حتی از متحدین غربی این رژیم ربوده‌اند.
5. تقویت جریان‌های افراطی و تکفیری برای نفوذ دادن آن‌ها در میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و منحرف کردن جهاد در برابر اشغالگری، نکته قابل‌توجهی است که موجب شده لزوم پایان دادن به شکاف داخلی و تحقق وحدت ملی در این طرح مورد توجه قرار گیرد و برای گسترش مبارزه مسلحانه و انتفاضه سراسری به‌منظور نابودی رژیم صهیونیستی، تدابیری اندیشیده شود چراکه دشمن اشغالگر از هیچ‌یک از سرزمین‌های اشغال‌شده در فلسطین و لبنان از جمله جنوب لبنان، غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری، جز با توسل به قیام مسلحانه عقب‌نشینی نکرده است. فراگیر شدن انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری و نوار غزه در شرایط کنونی، ضرورتی است که ملت شجاع فلسطین برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند و به نظر می‌رسد با وجود شکافی که در میان برخی گروه‌های فلسطینی به وجود آمده، برنامه جهاد اسلامی در این زمینه، مناسب‌ترین راهکار برای متمرکز کردن تمام قوا و در نتیجه تحقق آرمان فلسطین است.
غربالگری امت واحده اسلامی از وجود عناصر ناخالص و منافق که به صورت آشکار و مخفی تلاش می‌کنند به آرمان آزادسازی قدس از لوث صهیونیست‌ها خیانت کنند را شاید بتوان عصاره این طرح ارزیابی کرد. بر پایه تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی که حتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)‌ آن را ارائه داده است، آزادی کامل قدس در آینده نزدیک، محقق خواهد شد و به فرموده رهبر حکیم انقلاب، اتحاد و همدلی ملت‌های مسلمان در سراسر دنیا، اثری از غده سرطانی رژیم صهیونیستی طی 25 سال آینده، باقی نخواهد گذاشت، ان‌شاءالله.
منبع: حمایت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن