دیدبان
«دیدبان» گزارش می دهد؛

بازی نامه های ارسالی از پاستور

بازی نامه های ارسالی از پاستور
به گزارش دیدبان، برخلاف تصور عمومی، پیشرانه‌های دریایی هسته‌ای که آقای روحانی درباره آن به دکتر صالحی دستور داده‌اند، نیاز به  اورانیوم با غنای بالا(۵۶ درصد) ندارد، بلکه غنی‌سازی محدود پذیرفته شده در برجام(زیر ۳ درصد) برای این امر کفایت می‌کند.
 
به عبارت دقیق‌تر، نامه آقای روحانی به دکتر صالحی، ارتباطی به نقض برجام توسط آمریکا ندارد و در چارچوب محدودیت‌های برجام است. منتهی کاری که سال‌ها پیش باید آغاز می‌شد و تناقضی با برجام هم نداشت، امروز به بهانه نقض برجام تنها دستورش را داده‌اند.
 
نامه دیگر آقای روحانی به دکتر ظریف برای پیگیری حقوقی نقض برجام بر اساس روندهای پیش‌بینی شده در برجام نیز، حرف جدیدی نیست. دکتر ظریف طی ماه‌های اخیر در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا، بدون دریافت نامه سرگشاده آقای روحانی هم، بارها این مسیر را پیموده و البته راه به جایی نبرده است.
 
کارشناسان سیاسی بر این اعتقاد هستند؛ دو نامه اخیر آقای حسن روحانی، بیش از آنکه یک واکنش جدی به نقض برجام باشد، در قالب مکانیسم ماله قابل تحلیل است. منتهی این‌بار رئیس جمهور شخصا این مکانیسم را اجرا کرد چون  آمریکا دست به نقض فاحش برجام زده  است و توجیه ماجرا از عهده دکتر عراقچی و دیگران برنمی‌آید.
 
روحانی این دو نامه را منتشر کرد تا بند ۳ مصوبه مجلس درباره توقف همکاری‌های داوطلبانه در واکنش به نقض برجام از سوی طرف مقابل را اجرا نکند. روحانی در این دونامه خطاب به ظریف و صالحی خاطر نشان کرده است:

"
نظر به این‌که دولت آمریکا نسبت به اجرای تعهدات خود در برجام تاکنون تعلّل و اهمال نموده و با توجه به ‏تمدید اخیر قانون تحریم‌های ایران (آیسا) ‌که جمهوری اسلامی ایران از پیش چنین اقدامی را بعنوان نقض ‏برجام اعلام کرده بود، در اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و هیأت نظارت بر اجرای برجام، به وزارت ‏امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در «برجام» برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدّی معمول دارد.‏نظر به این‌که دولت آمریکا نسبت به اجرای تعهدات خود در برجام تاکنون تعلّل و اهمال نموده و با توجه به ‏تمدید اخیر قانون تحریم‌های ایران (آیسا) ‌که جمهوری اسلامی ایران از پیش چنین اقدامی را بعنوان نقض ‏برجام اعلام کرده بود، در اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و هیأت نظارت بر اجرای برجام، به وزارت ‏امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در «برجام» برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدّی معمول دارد.‏"
 
این نامه نگاری های روحانی، آن هم به طور نامه سرگشاده به جناب آقایان ظریف و صالحی چه هدفی را پیش می برد؟ جناب رئیس جمهور اگر حضرتعالی می خواستید، اقدامی در این خصوص انجام دهید و جدی ترین پیگیری های حقوقی و بین المللی را پیش می بردید. چرا نمی گذارید این اقدامات تیم مذاکره کننده دولت تدبیر را مردم ببینند و بعد در بوق کرنا کنید؟
 
البته آقای رئیس جمهور شما بهترین راه را انتخاب کردید.  شما خود را در مقام مدعی قرار دادید و برای آنکه مورد سوال افکار عمومی قرار نگیرید، سعی می کنید رفتاری از خود بروز دهید که هیچ وقت در وقت محاکمه محکوم نشوید.
 
*جبرئیلی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن