دیدبان
رضا سراج

اهمیت راهبردی آزادی حلب

اهمیت راهبردی آزادی حلب

به گزارش دیدبان، در مطلبی کوتاه در خصوص آزادی حلب در شبکه اجتماعی نوشت:‌

حلب به عنوان دومین شهر سوریه، پیوند راهبردی با محیط امنیتی ایران دارد. سیطره محور غربی، عبری، عربی بر این شهر، نقطه عزیمت تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه توسط ناتو و انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران بود.

سوریه نقطه آغاز و عزیمت فاز جدید گسترش ناتو به شرق است. ناتو پس از ناکامی در عبور از  دریای سیاه برای رسیدن به قفقاز و هارتلند (قلب) جهان، در طرح جدید خود چشم به عبور از کریدور ( راهرو ) کردی از طریق حلب داشت. در این راستا ناتو باید از طریق تجزیه سوریه، کشوری با مرکزیت حلب در شمال این کشور ایجاد و سپس از آنجا وارد کریدور کردی در عراق و ترکیه می‌شد. در این طرح می‌بایست کریدور کردی تا دریای خزر از کشورهای سوریه، عراق، ترکیه و ایران جدا می‌‌شد. از این رو سوریه به ویژه حلب به عنوان دروازه ورود به کریدور کردی، بخشی از محیط امنیتی ایران محسوب می‌گردید.

بنابراین آزادی حلب، پیشدستی در مقابله با مخاطرات امنیتی ایران است. آزاد سازی حلب پیروزی استراتژیک محور مقاومت در برابر محور غربی، عبری، عربی است. این پیروزی، دست برتر را برای دولت قانونی سوریه، محور مقاومت و ایران ایجاد می‌نماید. همچنین این پیروزی، موفقیت بسیار مهمِ دیپلماسی اقتدار و امنیت در برابر شبکه همکار داخلی غرب در ایران است که برای ایجاد رضایت آمریکا، خواستار عقب نشینی از سوریه بود.

 

*رضا سراج

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن