دیدبان
جعفر قنادباشی:

شکست‌ محور غربی- عربی

 شکست‌ محور غربی- عربی

به گزارش دبدبان ، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: پیشروی‌های ارتش سوریه با اتکا به تجربیاتی که این بار برای یکسره کردن کار در پیش گرفت سبب شد شکستی جدی بر تروریست‌هایی که بخصوص در شرق حلب بودند وارد شود. به طوری که از یک‌ماه پیش شاهد اختلاف بین سران آنها بودیم که همدیگر را متهم به کم‌کاری می‌کردند و در شنودهایی که شده بود سرکرده‌های آنها اظهار می‌کردند که در حال شکست خوردن هستند و درواقع از ترکیه و عربستان و از دولت‌های اسلامی همفکر خود طلب استمداد می‌کردند.

به هر ترتیب ارتش سوریه با همکاری همپیمانانش موفق شد ابتدا از شمال شرق و بعد از جنوب غرب حلب بتدریج محاصره را تنگ‌تر کند و اکنون اصلی ترین انبارها و زاغه‌های تسلیحات آنها که اخیرا هم دریافت کرده‌اند در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته و اینها نشانه‌های محکمی است که آنها نیروهای کافی برای استفاده از این تسلیحات را نداشتند. به هر ترتیب آنها مجبور شدند به سوی ادلب بروند. ادلب استانی در جنوب غربی حلب است که امکانات حلب را ندارد و در مقایسه با حلب از عمق استراتژیک کمتری برخوردار است. حلب از طرفی نزدیک مرز ترکیه و هم دارای امکانات اقتصادی بود که آنها از آن بهره‌برداری می‌کردند. آزادی حلب در واقع پرچم و نشان پیروزی است. تروریست‌ها دو سه سالی حلب را در اختیار داشتند و برنامه آنها این بود که با محوریت حلب بقیه خاک سوریه را هم در اختیار بگیرند. حال که در حال ازدست دادن آن هستند این فقط به‌معنی از دست دادن یک موضع نظامی نیست بلکه به معنی آن است که نقشه و پلان نظامی آنها یعنی اشغال کل سوریه خنثی شده است. آمریکایی‌ها تمامی تلاش خود را کردند تا نیروهای همسو با خود را تحت عنوان نیروهای میانه رو در آنجا مستقر کنند اما شکست خوردند.

تلاش‌های ترکیه و عربستان هم با شکست مواجه شد و از همه مهم‌تر شکست رژیم صهیونیستی است که به این امید بسته بود ‌که حلب محور عملیات برای ناآرامی و تضعیف سوریه باشد .

اما با همه اینها باید توجه کرد که آمریکایی‌ها بر آن نیستند تا داعش را از بین ببرند. راهبردشان در دولت‌های اوباما و ترامپ مبتنی بر راهبردهایی است که رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال می‌کند. به هر ترتیب صحنه جنگ نظامی متحرک است اما همه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آزادسازی حلب یک جنبه حتمی پیدا کرده است.

منبع:‌جام جم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن