دیدبان

نقطه سرنوشت‌ساز در سوریه

نقطه سرنوشت‌ساز در سوریه

به گزارش دیدبان، روزنامه «حمایت» در یادداشتی از « سیدهادی سیدافقهی» نوشت:

حلب شهری 4 میلیونی و نقطه ثقل اقتصاد سوریه است که با آزادسازی آن، توطئه اشغال و تجزیه این کشور که تروریست‌ها و حامیان غربی – عبری – عربی آن‌ها در فکر آن بودند، خنثی‌شده و تقویت روحیه نیروهای سوریه موجب می‌شود مرکز تجمع داعش در «رقه»، هدف بعدی آنان باشد. خبرها حاکی از آن است که کنترل حدود 90 درصد حلب با راهبردهای پیشرفته جنگ شهری در دست ارتش سوریه و هم‌پیمانانش قرار دارد و شرایط این شهر بسیار مهم، به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده است.

به اذعان بسیاری از ناظران و کارشناسان غرب آسیا، حلب به لحاظ نظامی سقوط کرده، در سیطره ارتش سوریه قرار دارد و نقاط اصلی و حساس آن، از لوث وجود تروریست‌ها پاک‌سازی‌شده است و ازآنجاکه هیچ راه گریزی باقی نمانده، تکفیری‌ها در مناطق خاصی محصورشده‌اند. بسیاری از تروریست‌ها سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و توقف عملیات ارتش سوریه در شرق حلب طی روز گذشته این امکان را فراهم کرده است که مجموع آمار غیرنظامیان خارج‌شده از این شهر از ابتدای محاصره حلب، به رقم 60 هزار نفر نزدیک شود. در وضعیت فعلی و با توجه به پیروزی قریب‌الوقوع ارتش سوریه، دو راهکار از سوی طرف‌های درگیر در حال بررسی است:

1. کارشناسان نظامی روسیه و آمریکا سرگرم چانه‌زنی بر سر نحوه خارج کردن تروریست‌ها از حلب هستند تا کریدورهای امنی با نظارت سازمان‌ملل فراهم شود و آن دسته از مسلحینی که خواهان خروج هستند، با تحویل سلاح خود به مناطق دیگری مانند ادلب و مرزهای سوریه و ترکیه نقل‌مکان کنند. یک دسته از تروریست‌ها، ملیت‌ سوری دارند و خواهان مصالحه هستند و بخش دیگر،  از ملیت‌هایی مانند چچن، داغستان، تاتارستان و برخی کشورهای عربی، خواستار ادامه نبرد بوده و صراحتاً مخالفت خود را با هرگونه مصالحه اعلام کرده‌اند.

بر اساس اخبار منتشره، تروریست‌های دسته اول از طریق سازمان ملل درخواست کرده‌اند که به آن‌ها مهلت پنج‌‌روزه داده شود تا از حلب خارج شوند و آمریکا رسماً از روسیه آتش‌بس پنج‌روزه را بر اساس طرح پیشنهادی سه کشور مصر، اسپانیا و نیوزلند درخواست کرد که با وتوی روسیه و چین مواجه شد. استدلال روسیه برای وتوی قطعنامه آتش‌بس این است که این طرح با مفاد تفاهم‌نامه آمریکا و روسیه مبنی بر جداسازی تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش از دیگر تروریست‌ها همخوانی ندارد و فرصتی برای بازآرایی و بازسازی مخالفین مسلح تحت پوشش غرب را فراهم خواهد آورد. پس از وتوی این قطعنامه، نبردها به‌شدت ادامه پیدا کرد و در آستانه تسلط کامل ارتش سوریه بر حلب، آتش‌بس موقتی برای خروج حدود 9000 نفر از غیرنظامیان مناطق تحت کنترل تروریست‌ها برقرار شد.

2. از ایمیل‌های افشاشده «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق آمریکا این نکته مشخص می‌شود که هدف آمریکا در سوریه، تداوم جنگ فرسایشی است. رهبران کاخ سفید به دنبال ایجاد موازنه و طولانی شدن جنگ در سوریه هستند و درست به همین دلیل است که تاکنون بیش از 70 کنفرانس در ارتباط با موضوع این کشور برگزار نموده‌ و هر زمان که پیشروی به نفع نیروهای مردمی و نظامی سوریه بوده، آمریکا و همدستانش به دنبال برقراری آتش‌بس بوده‌اند.

بر این اساس است که مقامات سوریه با خروج تروریست‌ها از شرق حلب- بدون برقراری آتش‌بس - مخالفتی ندارند، مشروط بر اینکه خروج آن‌ها، فریبکاری و مقدمه‌ای برای طراحی مجدد برای حمله از نقاط دیگر به حلب نباشد. این در حالی است که مصوبه یک هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر موافقت با واگذاری موشک‌های دوش‌پرتاب ضدهوایی موسوم به «منپاد» (MANPAD) به گروه‌های مسلح محاصره‌شده در حلب شرقی، این گمانه را تقویت می‌کند که خروج تروریست‌ها از شرق حلب، تحت پوشش آتش‌بس، تنها یک جابجایی و ازسرگیری تهاجم به ارتش سوریه باشد.

از سوی دیگر، در نظر گرفتن هزینه تسلیح تکفیری‌ها به موشک‌های دوش‌پرتاب پیشرفته در بودجه سال 2017 آمریکا، روحیه مضاعفی به تروریست‌ها داده و این پیام را به همراه دارد که کنگره این کشور حتی برای دوران ریاست جمهوری ترامپ – باوجود مخالفت وی برای تأمین مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها – دست پیش را گرفته و حاضر نیست به این سادگی بازنده جنگ سوریه و معرکه حلب باشد. علیرغم تقلای کاخ سفید، کنگره و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها، پیروزی نهایی در حلب بسیار قریب‌الوقوع است و برگ برنده‌ای که سوریه از ناحیه تفوق نظامی در حلب شرقی به دست خواهد آورد، افزون بر توفیقات میدانی، تبعات سیاسی بسیاری به همراه خواهد داشت.

 این نکته را نیز نباید ازنظر دور داشت که یکی از  اهداف مهم غرب از سرازیر کردن تروریست‌های بین‌المللی به سوریه، حفاظت از رژیم صهیونیستی در برابر جبهه مقاومت است. نزدیک شدن ارتش سوریه به پیروزی در حلب، آن‌قدر کام مقامات کودک‌کش تل‌آویو را تلخ کرده است که علناً به حمایت از مسلحین تکفیری پرداخته و دیگر به حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و درمانی آن‌ها قانع نیستند. جدیدترین نمونه این کمک‌ها،‌ حمله به فرودگاه نظامی «المرزه» در اواخر هفته گذشته بود که باهدف تأثیرگذاری بر معادلات میدان جنگ در حلب انجام شد. فرودگاه نظامی المزره از مهم‌ترین فرودگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین دلایل آزادسازی شهر داریا، دور کردن تروریست‌ها از این فرودگاه مهم بود که در نزدیکی آن قرار دارد. سخنگوی نیروهای مسلح سوریه پس‌ازاین حمله اعلام کرد ارتش این کشور در زمان مقتضی، پاسخ موشک‌باران رژیم صهیونیستی را خواهد داد و «مقامات تل‌‌آویو اگر تصور می‌کنند با چنین نمایش‌هایی در عزم ارتش سوریه در حلب شرقی خلل وارد کرده‌اند، دچار خطای بزرگی شده‌اند».  

بنابراین، دستاوردهای نظامی، امنیتی و سیاسی ناشی از پیروزی حلب، بسیار چشمگیر، درهم‌تنیده و بسیار تنگاتنگ است و برای ارزیابی دقیق این دستاوردها، باید منتظر ماند و دید که در روزها و ساعات آینده، شرایط تروریست‌ها به چه سرانجامی خواهد رسید و آیا ارتش سوریه با هلاکت آن‌ها پیروزی در حلب را جشن خواهد گرفت و یا پس از خروج آن‌ها جشن پیروزی را برگزار خواهد کرد.

منبع: حمایت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن