دیدبان

از ملی شدن صنعت نفت تا IPC

از ملی شدن صنعت نفت تا IPC
به گزارش دیدبان، هفته گذشته معمای شاه را نشان می داد. قسمتی که رزم آرا برای مخالفت با ملی شدن صنعت نفت به مجلس رفت؛ اکثر مجلسی ها، جبهه ی ملی و فدائیان اسلام، خواستار ملی شدن صنعت نفت بودند، ولی دولت رزم آرا و شاه طرفدار آوردن خارجی ها و تقدیم دو دستی صنعت نفت به آنها ...
 
پس از سخنان زنگنه در جلسه ی امضای توافق با توتال و تعریف و تمجید از شرکت های خارجی، ناخودآگاه برخی شباهت های دولت رزم آرا را با دولت روحانی را مقایسه می کردم.
 
رزم آرا می گفت: ما که توانایی اداره ی کارخانه ی سیمان را نداریم، ماکه حتی یک آفتابه هم نمی توانیم بسازیم، می خواهیم نفت را ملی کنیم؟ بدون خارجی ها؟!
 
امروز هم برخی مسئولان دقیقا همان تحقیرهای دولت رزم آرا در حق ملت ایران را تکرار می کند. تئوریسین های دولت می گویند ما فقط توان ساخت آب گوشت بزباش و قرمه سبزی را داریم و مسئولین نفتی می گویند، ایران تکنولوژی ندارد و نمی تواند بدون حضور خارجی ها صنعت نفت را اداره کند ...
 
اجحاف امثال زنگنه، اظهر من الشمس است، از کسی که خروجی مدیریت اش «کرسنت» است بیش از این نباید انتظار داشت؛ اما بی تفاوتی مجلس و مسئولین غیر دولتی و برخی نخبگان و سیاسیون در جناح های مختلف جای تعجب دارد که با سکوت و بی مبالاتی زمینه ی به تاراج رفتن منافع ملی را فراهم می کنند. 
 
زمانی که رزم آرا میگفت ملت ایران توان ساخت آفتابه هم ندارد، نمایندگان مجلس دوران پهلوی با خفت او را از مجلس بیرون کردند، اما 38 سال پس از انقلاب اسلامی و ملی شدن صنعت نفت، مجلس به ظاهر اصولگرا، به کسانی که بر مشی امثال رزم آرا، دولت داری می کنند و با تحقیر توانمندی های داخلی، توان ملت ایران را در حد ساخت آبگوشت بزباش می دانند، با عزت رای اعتماد می دهد و بر سر دست می نشاند!
 
بی شک ایستادگی در برابر اجنبی و ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی، از نقاط روشن تاریخ قبل از انقلاب و در مقابل وادادگی در برابر شرکت های خارجی و نابود کردن صنعت ملی نفت، بوسیله ی IPC در  مجلس شورای اسلامی، لکه ی سیاه تاریخ ایران پس از انقلاب خواهد بود.
منبع: رجانیوز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن