دیدبان
هادی محمدی؛

لزوم تدوین مکانیزم‌های خنثی‌کننده مقابل ترامپ

لزوم تدوین مکانیزم‌های خنثی‌کننده مقابل ترامپ

به گزارش دیدبان، «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» و در یادداشتی نوشت:

مواضع جنجالی ترامپ در مسیر مبارزات انتخاباتی، به ویژه در عرصه سیاست‌های خارجی، یک شوک و شرایط و عدم اعتماد نسبت به رفتارهای بعدی وی را پدید آورده است. اگر چه نقش ساختارهای قدرت پنهان و آشکار در تعدیل و یا متعادل‌کردن آن را نباید نادیده گرفت ولی مناسبات خارجی امریکا در دوره ترامپ با شرکای خارجی‌اش دستخوش فراز و نشیب خواهد شد.

شاید تنها مسئله‌ای که فشار چندانی به ترامپ برای تعدیل دیدگاه و سیاست‌ وی از سوی اهرم‌های موجود در داخل امریکا وارد نمی‌کند، موضوع ایران و برجام باشد. ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را غیرقابل قبول می‌داند و پاره‌کردن توافق و یا مذاکره برای تغییر آن را مورد تأکید قرار داده است.  فصل مشترک دموکرات‌های افراطی و جمهوریخواهان و لابی صهیونیستی و سعودی با ترامپ بر این نکته تأکید دارد که اگر نمی‌توان به دلیل هزینه‌های بالای سیاسی پاره کردن برجام، بر این رویکرد اصرار ورزید ولی از طریق مکانیزم‌های متکی بر تحریم‌های جدید و افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای، امکان مذاکره با ایران برای امتیازدهی‌های بیشتر، باید تدابیر جدیدی به اجرا در آید.

از نگاه ترامپ و بقیه جریان‌های همسو با وی، منطق فشارهای تحریمی و محدود مسدود کردن هرگونه امتیاز متکی بر برجام، ایران را مجبور خواهد کرد تا برجام‌های جدید و امتیازگیری جدید میسر شود. مسئله‌ این است که بدعهدی‌های دوره اوباما و عدم اجرای تعهدات امریکایی که ایران را از کمترین دستاوردهای مالی و بانکی محروم می‌کرد، در دوره جدید ترامپ، کاملاً منتفی می‌شود و موج جدیدی از سخت‌گیری، فشار و تحریم و شاید ماجراجویی‌های امنیتی و نظامی در دستور کار دولت ترامپ قرار می‌گیرد. موضوع برجام برای بقیه شرکا یا قدرت‌های 5+1 از اولویت‌ جدی برخوردار نیست و آنها در دوره ترامپ باید به نگرانی‌های خود و اولویت‌های تعاملی با ترامپ فکر کنند. لذا دستگاه‌های گوناگون مرتبط با مسئله برجام و یا پیامدهای آن که صرفاً گروه مذاکره‌کننده و دولت را شامل نمی‌شود، نه تنها باید به سناریوهای خنثی‌کننده رویکرد تیم افراطی دولت امریکا فکر کنند و روش و مکانیزم‌های تأمین کننده حقوق هسته‌ای ایران را به کار گیرند، بلکه برای سیاست‌های احتمالی ترامپ نیز سناریوهای مختلف آماده کنند. شورای عالی امنیت‌ملی، مجلس شورای اسلامی و نهادهای انقلابی نظام مسئولیتی جدی دارند تا نواقص و عیوب تیم مذاکراتی را در سناریوهای جدید جبران نمایند.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن