ف
حجت‌الاسلام پناهیان مطرح کرد:‌

عزت مندی در قیام امام حسین (ع) یعنی مبارزه با طاغوت و ظلم ستیزی

یک کارشناس دینی با اشاره به اینکه اگر کسی در قید بندگی خالص نباشد از دامنه عزت فاصله گرفته است، گفت: در قیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) عزت مندی اسلام و مسلمین در مقابل طاغوت و ظالمان به نمایش گذاشته شد.

به گزارش دیدبان، نمایش عزت مندی واقعی در قیام امام حسین حسین (ع)  یکی از ابعاد قابل تامل برای کسانی است که خود را پیرو راه ایشان می دانند لذا عزت در همه ابعاد زندگی انسان وجود دارد و در مقابل عزت مندی واقعی، برخی معتقد هستند که اگر با طاغوت کنار بیاییم و کاری هم به کسی نداشته باشیم ایراد ندارد در صورتی که حضرت اباعبدالله حسین حسین (ع)  اگر رسیدن به عزت را تعامل با یزید می دیدند به این سمت می رفتند ولی ایشان در گفتگوهای مختلف و در طول مسیر کربلا هیچ گاه از اصل عزت فاصله نگرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد پناهیان، کارشناس دینی ضمن بیان اینکه هرکسی دوست دارد به عزت برسد باید برای خدا بندگی کند بر اهمیت اقامه امر حق و توجه به ولی حق تاکید کرد که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

*مفهوم آزادگی در قیام اما حسین (ع) چه جایگاهی دارد و آیا این مفهوم  بعد از قیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) دچار تغییر معنایی شد؟

اساسا حریت، آزادمنشی و خلاصی از قید و زندان بندگان ذلیل  امری فطری است ولی بعد از قیام امام حسین (ع) حریت، آزادگی و آزاد اندیشی معنای دیگری پیدا کرد. حضرت سید الشهدا (ع) برای رسیدن به آزادگی در اقامه امر حق، ولی حق و کوتاه کردن دست طاغوت و ولی طاغوت اقدام عملی و جدی کردند و از خود فداکاری خاصی نشان دادند. انسان در صورتی که در قید بندگی خداوند باشد (نه آزادی بی قید و شرط) به آزادگی و حرت واقعی و الهی می رسدو به همین دلیل است که امام حسین (ع) در جواب نامه کوفیان گفتند "چون مرا دعوت کرده اید برای اینکه امام باشم و حق هم همین است می آیم که بندگی خداوند نیز در این اقدام است."

هرکسی دوست دارد به عزت و آزادگی برسد باید برای خدا بندگی کند لذا به صورت مطلق اگر حریت را در نظر بگیرم بار ارزشی حریت کربلا را ندارد و در واقعه عاشورا حریت و آزادگی زیر سایه قانون الهی و ولی خداوند معنا می شود زیرا خداوند راه سعادت بشر را تبیین کرده است و بدین جهت  آزادگی معنای بالنده و فاخری پیدا کرد و به نوعی در قله کمال قرار گرفت.

*حرکت امام حسین (ع) چه سمت و سویی داشت که عزتمندانه و شرافتمدار بود و آیا عزت ایشان و یاران­شان مصداق مفهوم قرآنی و روایی عزت است؟

در قرآن کریم آیات متعددی در مورد عزت وجود دارد؛ در یکی از آیات آمده که عزت برای خداوند، رسول خدا و مومنان حقیقی است و برای دیگران عزت معنایی ندارد زیرا کسی در قید بندگی خالص نباشد از دامنه عزت فاصله گرفته است و بدین جهت در حدیث قدسی آمده است که برای رسیدن به عزت باید از عزیز (خداوند) اطاعت کنید. باید تاکید کرد که حضرت اباعبدالله حسین (ع) برای رسیدن به عزت که یکی از اهداف متعالی قیام کربلا بود خود و خانوادشان را به میدان آوردند؛ امام حسین (ع) در زمان رسیدن به لشگر حر فرمودند" من آمده ام و شما هم جانتان را بیاورید و خانواده ام را آورده ام و  شما هم خانوادتان را بیاورید و این یعنی برای رسیدن به مقصد متعالی عزت در پرتو امام حق و مبارزه با طاغوت باید از تمام ظرفیت ها بهره گرفت.

عزت در همه ابعاد زندگی انسان وجود دارد و زمانی که حکومت امام زمان (عج) تشکیل می شود عزت مندی اسلام و مسلمین به نمایش گذاشته می شود و در این راستا نیز در دعای امام سجاد (ع) می خوانیم که وقتی حکومت حق تشکیل می شود اولین نکته عزیز شدن اسلام و امت اسلامی است و در مقابل طاغوت و اهلش ذلیل می شوند.

در مقابل عزت مندی واقعی، برخی معتقد هستند با طاغوت کنار بیاییم و کاری هم به کسی نداشته باشیم لذا حضرت اباعبدالله حسین (ع) اگر رسیدن به عزت را تعامل با یزید می دیدند به این سمت می رفتند ولی ایشان در گفتگوهای مختلف و در طول مسیر هیچ زمانی از اصل عزت فاصله نگرفته اند و امام حسین (ع) در حماسه عصر عاشورا فرمودند "به خدا قسم من این ذلت را نمی پذیرم، جهنم را نمی پذیرم، ذلت حاکمیت طاغوت را نمی پذیرم زیرا من فرزند علی بن ابی طالب (ع) هستم".

امام علی (ع) نیز در سخنانی می فرمایند "مرگ در راه رسیدن به عزت یک حیات جاودانه است اما زندگی در سایه ذلت مرگی است که حیات ندارد" و این سخنان نشان دهنده راهی است که ایشان طی کردند زیرا عزت مندی نتیجه دین اسلام است و امروزه برخی در جامعه ما سعی می کنند با نادیده گرفتن معنای عزت و با کنار آمدن با حاکمیت طاغوت این معنا را از ذهن ها پاک کنند ولی همه بدانند که بلندترین فریاد حماسه امام حسین (ع)، عزت است.

*پیام قیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) چیست  و آیا این مفهوم می تواند موجب محوریت اتحاد و اجتماع انسانها باشد؟

در سوره آل عمران عنوان شده که حول ولی خداوند بودن موجب اتحاد مسلمانان می شود و این یعنی عمل به پیام قیام کربلا موجب اتحاد می شود. چون امام حسین (ع) قیام­شان برای اقامه حق ولی خدا و نابودی طاغوت بود، اصلی ترین عامل ایجاد اتحاد امت اسلامی در جهان را رقم زدند.

در قرآن کریم اشاره شده که جمع شدن همه نظرها، ایده ها حول ولی حق موجب می شود نعمت خداوند بر شما (یعنی امام حق) می آید و وقتی نعمت امام حق را دریافت کردید بین شما اتحاد حقیقی ایجاد می شود و وقتی ولایت را دریافت کردید با هم برادر می شویم.

باید توجه کرد که اگر فرمان حضرت اباعبدالله حسین (ع) در عاشورا مبنی بر اینکه بیاید منکر که طاغوت است را از بین ببرید محقق میشد، امروز جامعه اسلامی به اتحاد می رسید و تفرقه در آن راه پیدا نمی کرد ولی با روش تشکیک بین حکومت حق و ناحق از دستیابی به این مهم جلوگیری کردند؛ این روند در صدر اسلام و همزمان با رحلت حضرت رسول (ص) نیز وجود داشت زیرا برای مردم تشکیک بین حاکمیت و ولی حق ایجاد کردند و این محور اساس سست شدن جامعه شد و تا امروز نیز ادامه داشته است.

اقامه معروف و نهی از منکر که قیام بر علیه حاکمیت طاغوت و پذیرفتن حاکمیت طاغوت از مصداق های آن ها است از جمله محوری ترین پیام های واقعه عاشورا است. امام حسین (ع) خواستند مردم را متوجه کنند که اگر می خواهید به یک برادری با زندگی دنیوی و اخروی برسید باید در سایه ولی حق باشید و در کنار آمدن با یزید و حکومت طاغوت به هیچ عنوان به سعادت نمی رسید که البته این سخن بعدها محقق شد.

روند تشکیک بین مردم هنوز هم ادامه دارد و در همین راستا دشمنان و طاغوتیان پاشنه آشیل را پیداکرده اند زیرا یکی از نظریه پردازان ضد دینی دانشگاه آریزونا آمریکا در مقاله ای اشاره می کند که باید جریانی مثل جریان شیرازی ها را در بین شیعیان تقویت کنیم و کنگره آمریکا نیز باید آنها را تقویت کنند زیرا این فرقه معتقد است می شود با یزید زمان یعنی آمریکا زندگی مسالمت آمیز داشت و دین خود را هم حفظ کرد.

بنابراین باید توجه کرد که اگر پیام قایم عاشورا را درست متوجه نشویم شاید برای امام حسین (ع) اشک بریزیم و سینه بزنیم ولی هدف یزید را تأمین کنیم.

*مراسم پیاده روی اربعین چه پیامی دارد و این مراسم چگونه تا به امروز ادامه پیدا کرده است؟

رهبر معظم انقلاب تحلیلی درست و منطقی از اربعین دارند.ایشان فرمودند "بازگشت حضرت زینب (س) در اربعین یعنی حفظ عاشورا و اگر اربعین نبود قیام مختار و دیگر اقدامات اصلا رخ نمی داد. وقتی افراد دیدند حضرت زینب (س) و خانواده امام حسین (ع) با همان صلابت بازگشتند متوجه شدند که اشتباه کرده اند زیرا حضرت زینب (س) فقط پیام را منتقل نکردند بلکه اقدام به قیام زبانی کردند.

اگر پیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) در اربعین منتقل نمی شد امروز بعد از 1400 سال شاهد بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی کشورمان نبودیم لذا باید توجه داشت که زائر امام حسین (ع) باید فرهنگ زیارت در اربعین را که ائمه اطهار (علیهم السلام) آموزش داده اند را فرا بگیرند و صرفا ازمحبت دم نزنند.هر کسی در مراسم پیاده روی اربعین حضور دارد باید بداند همراه حضرت اباعبدالله حسین (ع) است نه اینکه صرفا بدنبال لذت معنوی و روحی باشد و امروز این همراهی به معنای مبارزه با طاغوت است.

n

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آزمون قانون‌پذیری قدیری‌ابیانه؛
آزمون قانون‌پذیری
آخرین اخبار
  • :: ملاحظاتی پیرامون انتخابات
  • :: بار دیگر وعده 100 روزه!
  • :: طبس انتخاباتی آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • :: منتقدان وضع موجود، متحد شوید!
  • :: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد!
  • :: بدعتی غیرقانونی به نام کاندیدای پوششی
  • :: پخش زنده یا مرده؟!
  • :: امنیت اقتصادی، وظیفه فراموش‌شده دولت
  • :: بیکاری به سبک تدبیر و امید
  • :: #ستاد و سیما
  • :: سنگرِ رهاشده!
  • :: طایفه ما با اسلحه شخصی از انقلاب دفاع کرد
  • :: آنچه در جوی می‌رود آب است
  • :: آیا جهانگیری ضربه‌گیر است؟
  • :: حلقه مفقوده تأیید صلاحیت‌ها
  • :: آزمون قانون‌پذیری
  • :: خواب‌های آمریکایی
  • :: انتخابات بر گُسل جمهوریت و اشرافیت
  • :: یک‌بام و دو هوای آمریکا در سوریه
  • :: انتخابات اخلاقی در پناه اخلاق انتخاباتی
  • :: این هووها دلسوزترند !
  • :: بهار معرکه گیران
  • :: ثبت‌نام‌های وهن‌آلود
  • :: تحرکات سه‌گانه آمریکا در منطقه
  • :: آقای «حقوقدان» کجایی؟ دقیقا کجایی؟
  • :: گاف سنگین کانال آمدنیوز خط و ربط کانال را لو داد
  • :: اصلح «صبر» است
  • :: آمار در برابر مردم
  • :: سناریوی ترامپ برای سوریه
  • :: شکست سناریوی حمله انتخاباتی به قالیباف
  • :: دوقطبی کارآمدی و ناکارآمدی در انتخابات 96
  • :: واکنش کانال های تلگرامی اصلاح طلب به افشاگری ضرغامی
  • :: تفاوت بنیادین «ناطق 76» با «رئیسی 96»
  • :: از 18 فروردین تا 29 اردیبهشت
  • :: هنرمند مثل صیاد مجاهد مثل آوینی
  • :: مال مردم‌خوری!
  • :: قدرت ایدئولوژی در چشم انداز نظم نوین منطقه
  • :: پیش به سوی کرملین
  • :: پاشنه آشیل ترامپ
  • :: جای نگرانی نیست خبرنگار «بیمه» است!
  • :: مدیری که نیست و مدیری که هست!
  • :: عادل مرزهای نژادپرستی را جابجا کرد
  • :: جای نگرانی نیست خبرنگار «بیمه» است!
  • :: قاسم افشار:ارتباط خوبی با فضای مجازی ندارم
  • :: گزارش کیهان از تازه ترین مواضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان
  • :: «شوک» بزرگ به «عفت» جامعه
  • :: تحریم المپیک توسط ایران
  • :: نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان
  • :: پیوندهای دوسویه گفتمان انتظار و فرهنگ مقاومت
  • :: نشانه‌های اختصاصی حضرت مهدی(عج)
  • :: حق و باطل و تمدن نوین اسلامی
  • :: مدیریت رادار خاموش و آینده‌فروش
  • :: بایسته‌های اخلاق انتخاباتی