دیدبان

سنگ‌اندازی آمریکا در عملیات موصل

سنگ‌اندازی آمریکا در عملیات موصل

«هادی محمدی» در روزنامه «جوان» به موضوع عملیات آزادسازی موصل پرداخت و نوشت:

عملیات در موصل نه تنها، عراق را وارد مرحله جدیدی می‌کند و پروژه امریکایی را هم در عراق با شکست روبه‌رو می‌کند بلکه  بر موازنه قوا در قبال تروریسم تکفیری در سوریه، آثار خود را به جای می‌گذارد. این پروژه تروریستی که ابزار تحقق سیاست‌های امریکا در غرب آسیاست، امروز هم در عراق و هم در سوریه با شوک عملیاتی ضد تروریستی روبه‌روست و امریکا اگر چه با همان رفتار فریبکارانه، خود را ائتلاف ضد تروریسم می‌داند ولی در عمل، از این عنوان برای مدیریت تحولات ضد تروریستی در عراق و سوریه بهره می‌گیرد. امریکایی‌ها که عزم و اراده ملی عراق را برای نابودی داعش، جزم شده می‌بینند، اکنون کاری به جز کارشکنی و سنگ‌اندازی در این روند ندارند. گزارش‌های عراقی در همان هفته اول تأکید کردند که حمله نفوذی داعش به کرکوک با کمک‌ هلی‌کوپترهای امریکایی انجام شده تا به داعش نفس جدیدی هدیه کنند. چند روز بعد از این اقدام، هواپیماهای امریکایی به یک مقر ارتش عراق و حشدالشعبی شلیک‌های محدودی داشتند و بعد هم عذرخواهی کردند.

مسئله مهم در عملیات موصل این است که نقش برجسته حشدالشعبی که قرار است با آزادسازی تلعفر، راه فرار و انتقال داعش از موصل به سوریه را مسدود کند، از سوی امریکایی‌ها و سپس ترکیه قابل تحمل نیست و دلیلش این است که پروژه امریکایی در کل منطقه از طریق جریان‌های مقاومت در لبنان، سوریه و عراق به شکست رسیده است و اکنون نیز، داعش در کمین‌گاه حشدالشعبی شکار خواهد شد.

به همین دلیل مقامات پنتاگون رسماً بر اینکه در عملیات موصل، از حشدالشعبی حمایت هوایی نخواهند کرد، تأکید کرده‌اند و حتی از حضور حشدالشعبی در این عملیات ابراز نگرانی و ترک‌ها تهدید به مداخله کرده‌اند.   امریکا از طریق اقدامات ایذایی در کرکوک یا مقرهای نظامیان عراقی یا حمله به غیرنظامیان در موصل که طی بمباران‌های هوایی در چند روز گذشته اجرا شده است، اکنون به نوعی مداخله در جنگ با داعش  در تلعفر هم رسیده است.  پنتاگون با ارسال موشک‌های تاو به داعشی‌ها، امکان پایداری آنها در مقابل حشدالشعبی را تقویت کرده است ولی با به کار گیری ابزارهای جنگال (جنگ الکترونیک) موجب اختلال در سیستم‌های ارتباطی حشدالشعبی شده و در برخی موارد آن را کور کرده‌ است تا شبکه آتشباری و دیده‌بانی و ارتباط بین یگان‌های عملیاتی و یا با مراکز فرماندهی و امداد را متوقف کنند و شانس حیات جدیدی به داعش در تلعفر بدهند. شیطنت‌های امریکا اگرچه نمی‌تواند بنیان‌های طراحی شده در عملیات ضد داعش را متأثر نماید ولی پرونده حمایت از تروریسم امریکا را قطورتر می‌کند که پس از داعش باید بدان پاسخگو باشند. بدیهی است که «تیرهای غیبی» برای مجازات حامیان داعش و تروریسم تکفیری از هم‌اکنون آماده می‌شود و لیست اقدامات امریکایی بدون پاسخ نخواهد ماند.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن