دیدبان
یدالله جوانی؛

استکبارستیزی وظیفه قرآنی و ملی است

استکبارستیزی وظیفه قرآنی و ملی است

به گزارش دیدبان،«یدالله جوانی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «جوان» نوشت:

فردا «13 آبان» روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است. شاید این سؤال، ذهن بخشی از جامعه و خصوصاً برخی از جوانان را به خود مشغول کرده باشد که «چرا باید با استکبار ستیز داشته باشیم؟» این سؤال، در واقع با بیان دیگر ممکن است پررنگ‌تر مطرح باشد که «چرا باید با امریکا مبارزه کنیم؟» این مبارزه تا کی و تا کجا ادامه  خواهد داشت؟ آیا از طریق مذاکره و توافق همانند توافق هسته‌ای و برجام، می‌توان به نقطه‌ای رسید که استکبارستیزی و امریکاستیزی تمام شود؟ برای پاسخ به این قبیل سؤالات، باید دلایل استکبارستیزی ملت ایران را مورد بررسی قرار داد. باید چرایی مبارزه ملت ایران با امریکا را مورد توجه قرار داد. بدیهی است که تا آن دلایل پابرجا باشد، رفتار ملت ایران در این خصوص تغییرناپذیر خواهد بود. رفتار و مواضع ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در قبال امریکا، دارای مبانی و دلایل قرآنی، عقلانی و ملی است. در تبیین و تشریح این مبانی و دلایل، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1- استکبارستیزی یک وظیفه دینی و قرآنی است

تصور «استکبار»، تصدیق «استکبارستیزی» را در پی خواهد داشت. معنی این سخن آن است که تا استکبار وجود دارد، مبارزه با استکبار هم وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، استکبارستیزی تعطیل‌پذیر نیست. این گزاره‌ها، دارای مبانی قرآنی و عقلی است. برای درک آن باید ماهیت «استکبار» را مورد توجه قرار داد. استکبار یک بحث قرآنی است و قرآن دو گروه مستکبرین و مستضعفین را با ویژگی‌های‌شان مورد بررسی قرار داده و تکلیف مستضعفین را در قبال مستکبرین بیان داشته است. واژه «استکبار» از ماده «کبر» و مصدر باب استفعال است. استکبار خود را برتر از دیگران پنداشتن و با این خودبرتربینی، دنبال سلطه بر دیگران بودن است. آیات زیادی در قرآن به موضوع استکبار و مستکبرین اختصاص یافته است.

مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی(ره)، با استناد به آیه شریفه «فاستکبروا فی‌الارض بغیر حق»، تصریح می‌کند که استکبار، همیشه یک امر باطل، ناروا و مذموم است. ایشان در تعریف استکبار و فرق بین متکبر و مستکبر بیان می‌دارد: «مستکبر کسی است که می‌خواهد به بزرگی دست یابد و درصدد است که بزرگی خود را به فعلیت برساند و به رخ دیگران بکشد و متکبر کسی است که بزرگی را به عنوان یک حالت نفسانی در خود سراغ دارد و برای خود پذیرفته است.»

خداوند در قرآن به چهار شکل از استکبار با مصادیق آن شامل: استکبار عبادی (ابلیس)، استکبار سیاسی (فرعون)، استکبار اقتصادی (قارون) و استکبار علمی (بلعم بن باعورا) اشاره می‌کند.

براساس آیات متعدد قرآن،‌ مستکبرین که سردمدار آنان ابلیس است، دارای ویژگی‌هایی چون خودبرتربینی و تحقیر دیگران، فخر و مباهات به خاطر امتیازات مادی، تحقیر توده‌های مستضعف و تلاش برای سلطه بر دیگران هستند. از دیدگاه قرآن،‌ مستکبرین با استفاده از تمامی شیوه‌ها، روش‌ها و ابزارهای ممکن و در اختیار برای دستیابی به قدرت سیاسی و تسلط بر مستضعفین بهره می‌گیرند.

به بردگی و بندگی گرفتن انسان‌ها و واداشتن آنان به اطاعت، فریب دادن و خدعه نمودن، جنگ روانی به قصد استعمار مردم، رواج رسوم خرافی و قبیله‌ای و ایجاد جامعه‌ای طبقاتی از شیوه‌های مستکبرین برای سلطه بر مستضعفین است که قرآن به آن اشاره می‌کند. از نمونه‌های برجسته تاریخی استکبار سیاسی که در قرآن به تفصیل در مورد آن بحث شده، فرعون است.

استکبار سیاسی یعنی حکمرانی به ناحق بر مردم و تحمیل خود بر دیگران. قرآن در مورد فرعون می‌گوید: «اِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الأرْضِ وَجَعَلَ اَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَهً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ اَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ اِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ» (فرعون در سرزمین (مصر) سربرافراشت و مردم آن را طبقه‌طبقه کرد و دچار اختلاف نمود و طبقه‌ای از آنان را زبون ساخت و پسرانشان را سر می‌برید و زنان‌شان را زنده بر جای می‌گذاشت. به درستی که او از مفسدین بود.)

مبارزه با این مستکبرین، وظیفه‌ای است که خداوند بر دوش مستضعفین و ایمان‌آورندگان به خود قرار داده است. خداوند از مستضعفین و مؤمنین خواسته تا با تشکیل جبهه در برابر مستکبرین، به مبارزه با آنان بپردازند و حضرت حق وعده نصرت و پیروزی به مؤمنین در این مبارزه داده است. «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنینَ».

خداوند صحنه  نبرد حق و باطل و فرجام این نبرد را اینگونه توصیف می‌نماید: «الَّذینَ آمَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا اَولِیاءَ الشَّیطانِ  اِنَّ کَیدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفًا».

2- امریکا مصداق عینی و کامل استکبار جهانی

اگر در دوره‌ای فرعون و در زمانی نمرود مصداق استکبار بودند، در عصر حاضر امریکا مصداق عینی و کامل استکبار جهانی است. نظام سیاسی امریکا و سردمداران این نظام، دارای تمامی ویژگی‌های مطرح شده برای استکبار در قرآن هستند.

در زمان‌ ‌ما، آن کشور و آن نظام سیاسی که می‌خواهد قدرت برتر جهان باشد و مدیریت بین‌المللی را در اختیار بگیرد و تمامی دولت‌ها و ملت‌ها را تابع خود سازد، دولت ایالات متحده امریکاست. امریکا برای رسیدن به این سلطه، در دهه‌های گذشته، دست به هر کاری که توانسته زده است.

امریکایی‌ها همانند تمامی مستکبران در طول تاریخ، تمامی شعارهای زیبا را مصادره کرده و بر این اساس، خود را پرچمدار حقوق بشر، مدافع صلح و ثبات و امنیت جهانی، طرفدار دموکراسی و نظام‌های دموکراتیک، طرفدار حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی معرفی می‌کنند، لکن در عمل، عامل اصلی بیشترین جنایت‌هایی هستند که در اقصی‌ نقاط جهان و خصوصاً در منطقه راهبردی غرب آسیا رقم می‌خورد. امریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای علیه انسان‌های بی‌گناه، بی‌دفاع و غیرنظامی استفاده کرده است. امریکایی‌ها با طراحی بیش از 100 کودتا، دولت‌های مستقل و مردمی در دیگر کشورها را ساقط و دولت‌های دست‌نشانده را بر ملت‌ها تحمیل کرده‌اند. امریکایی‌ها کشورهای متعددی را به اشغال نظامی خود درآورده و در هر اشغال، هزاران نفر بی‌گناه را به خاک و خون کشیده و سرزمین‌هایی را نابوده کرده‌اند. اشغال نظامی افغانستان و عراق از نمونه‌های نزدیک به زمان کنونی است. اکنون امریکایی‌ها، عامل اصلی کشتار انسان‌های بی‌گناه و خصوصاً مسلمانان در جهان هستند. کیست که نداند پشت سر تمامی فعالیت‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل غاصب، امریکا قرار دارد کیست که نداند در پشت صحنه شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در منطقه راهبردی غرب آسیا، امریکایی‌ها هستند. کیست که نداند در پشت صحنه جنگ در سوریه، جنگ در عراق و جنگ علیه ملت مظلوم یمن، امریکایی‌ها هستند.

بنابراین امریکا در عصر حاضر سرکرده نظام و شبکه استکبار جهانی است و از همین روی مصداق کامل استکبار جهانی و طاغوت اعظم است. «شیطان بزرگ» نامیدن امریکا از سوی حضرت امام خمینی(ره)، یک نامگذاری بر مبنای آموزه‌های قرآنی است. بنابراین مبارزه با امریکا، یعنی مبارزه با شیطان و مبارزه با ظالم و ستمگر و این مبارزه، مبارزه با استکبار است.

3- امریکا‌ستیزی علاوه بر وظیفه قرآنی، وظیفه ملی هم هست

مبارزه با امریکا به عنوان مصداق برجسته استکبار در زمان کنونی، علاوه بر اینکه یک تکلیف دینی و وظیفه قرآنی تمامی مسلمانان و از جمله ملت مسلمان ایران است، یک وظیفه ملی هم برای تمامی ایرانیان است.

امریکا به دنبال سلطه بر ایران است و تلاش می‌کند سلطه از دست رفته‌اش با انقلاب اسلامی را مجدداً بازیابد. امریکا به این سلطه برای حفظ برتری‌اش در جهان نیاز دارد. امریکایی‌ها سلطه بر جهان در قرن بیست و یکم را اساس سیاست خود قرار داده‌اند. بر همین مبنا، امریکایی‌ها با نگاه کارشناسی معتقدند سلطه بر جهان نخواهند داشت مگر از طریق سلطه بر غرب آسیا و سلطه بر غرب آسیا (خاورمیانه) تنها و تنها از طریق سلطه بر ایران ممکن خواهد بود. بنابراین جدای از مباحث دینی و انقلابی، استقلال و حاکمیت ملی ایران در معرض خطر و تهدید جدی از سوی امریکا و سلطه‌گران این کشور قرار دارد. در چنین شرایطی وظیفه ملی چه حکم می‌کند، تن به سلطه دادن یا در مقابل امریکا ایستادن و از استقلال کشور دفاع کردن؟ پاسخ برای هر انسان صاحب عقلی روشن است.

4- استکبارستیزی و امریکاستیزی جزو ذات انقلاب اسلامی است

امام خمینی(ره) قیام کرد تا ملت مسلمان و دربند طاغوت ایران و استکبار جهانی را رهایی بخشد و به استقلال برساند. سخنرانی تاریخی امام(ره) که منجر به تبعید ایشان در 13 آبان سال 1344 شد، سخنرانی افشاگرانه و مبارزه‌جویانه علیه سلطه امریکا در ایران بود که از طریق لایحه کاپیتولاسیون دنبال می‌شد. مبارزه ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی، مبارزه توأمان علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی بود، شاه با تکیه بر قدرت امریکا بود که علیه ملت ایران ستم می‌کرد. به خاک و خون کشیدن ملت ایران در جریان مبارزات دوران انقلاب و از جمله کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 از سوی مزدوران پهلوی تحت حمایت و هدایت امریکایی‌ها انجام گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا با تمام توان به مقابله با انقلاب ملت ایران پرداخت و برای شکست انقلاب اسلامی، سفارتخانه‌اش در تهران را به کانون توطئه و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرد. به همین خاطر بود که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، در 13 آبان سال 1358 این لانه جاسوسی را تسخیر کردند. با این حال طی 37 سال گذشته امریکایی‌ها، به دلیل همان خلق و خوی استکباری و دشمنی با انقلاب اسلامی، استقلال‌طلبی و عزت‌خواهی ایرانیان، برای یک لحظه هم از شیطنت و توطئه علیه ملت ایران دست برنداشته‌اند. از همین روی 13 آبان به دلیل ماهیت حوادث تاریخی سه‌گانه‌اش «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامگذاری شده تا راهنمایی برای جهت‌گیری‌های ملت ایران و آیندگان باشد.

5- برجام و استکبارستیزی ملت ایران

عده اندک در ایران همانند کثیری در غرب و خصوصاً در امریکا، می‌پنداشتند که با برجام، فتیله استکبارستیزی در جمهوری اسلامی پایین کشیده خواهد شد. بدیهی بود که براساس آنچه ذکر شد، این پنداشت‌ها با واقعیت همخوانی نخواهد داشت. اکنون روحیه استکبارستیزی در فضای پسابرجام،‌ به دلیل بدعهدی و نقض پیمان امریکایی‌ها در برجام که ریشه در همان خلق و خوی استکباری آنان دارد، به مراتب بیشتر از قبل شده است. تجربه برجام، بر اطمینان ملت ایران مبنی بر «شیطان بزرگ» بودن امریکا، غیرقابل اعتماد بودن امریکا و زیاده‌خواه بودن امریکا افزود. تجربه برجام ثابت کرد که امریکایی‌ها به چیزی کمتر از نابود ساختن هویت مستقل دینی ایرانیان رضایت نخواهند داد. همان هویتی که قدرت تمدن‌سازی‌اش آشکار شده و نفس‌های غرب را در منطقه راهبردی غرب آسیا به شماره انداخته است.

6- فرجام استکبارستیزی ملت ایران

حال این سؤال هم مطرح است که فرجام این استکبارستیزی ملت ایران که با انقلاب اسلامی شروع شده، چه خواهد بود. باور و اعتقاد بر این است که فرجام روشن است. با ثبات‌قدم ملت در این راه، پیروزی نهایی از آن مستضعفین است. تردید به خود راه ندهیم و تحت تأثیر سبک‌سرانی که می‌گویند مشکلات کشور ناشی از مبارزه با امریکا بوده، قرار نگیریم. همان خدایی که امر به مبارزه با مستکبرین کرده، وعده نصرت داده است: «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم». روی این نصرت حساب کنیم که فرمود: «ان ینصرکم الله فلا غالب لکم.» امام راحل(ره) با اعتقاد و اعتماد به نصرت الهی قیام کرد و امور به ظاهر غیرممکن را ممکن ساخت و براساس همین باور به وعده‌های الهی فرمود: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و «ما امریکا را زیر پا له می‌کنیم» و اکنون مقام معظم رهبری هم با همین باور و اعتماد، پرچم استکبارستیزی را در دست دارند و با صلابت جبهه مستضعفین علیه مستکبرین را رهبری کرده و به نتیجه‌بخش بودن این مبارزه همانند امام(ره) ایمان دارند.

منبع: روزنامه جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن