دیدبان
رئیس سابق دانشگاه شریف در گفت و گو با «دیدبان»:

آمریکایی ها می خواهند ما را در نظر مردم مستضعف و ستمدیده جهان بدنام کنند

آمریکایی ها می خواهند ما را در نظر مردم مستضعف و ستمدیده جهان بدنام کنند

رئیس سابق دانشگاه شریف در گفتگو با خبرنگار دیدبان با بیان اینکه برجام تهدیدها و فرصت هایی را برای هر دو طرف به همراه دارد تصریح کرد: آمریکا و اسرائیلی ها نیز دقیقاً بر نفوذ از طریق نقاط ضعف و تهدید ما متمرکز شده اند.

وی با بیان اینکه برآورد تهدیدات اجتماعی آمریکایی ها از ایرانیان این است که مردمانی مصرف گرا هستند که خسته شده از ارزش هایشان دست برداشته اند، تاکید کرد: برداشت آنها از فضای داخلی ایران مبتنی بر واقعیات نیست و نمی توانند از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کنند و فقط تهدید هاست که گریبانشان را خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: در واقع عکس این قضیه برقرار است، ما نه تنها خسته نیستیم بلکه ملتی مقاوم هستیم که از آرمان ها و ارزش های خود دست برنداشته ایم. رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برخی مشکلات موجود در اقتصاد کشور مانند فساد، عدم شفافیت، عدم روانی آیین نامه ها، قوانین و دستورالعمل ها، توجیهی نبودن برخی فعالیت های اقتصادی، عدم هماهنگی مدیران اقتصادی با فعالان اقتصادی (بخصوص در بخش خصوصی) افزود: ما برای آنکه ضربه پذیری خود در زمینه نفوذ اقتصادی را کاهش دهیم باید به سمت ترمیم ساختارهای اقتصادی خود گام برداریم.

روستاآزاد افزود: ما در صورتی پیروز واقعی برجام خواهیم بود که بتوانیم از این فرصتی که پیش می آید استفاده کنیم چرا که ممکن است اتفاقات خوبی در حد برداشته شدن تحریم ها و روان شدن تبادلات کالایی و پولی در پیش باشد و ما بتوانیم با بهره گیری از آن اصلاحاتی در وضعیت اقتصادی-اجتماعی خود انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر بگوییم حالا که تحریم ها برداشته شده است و مسیر قبلی نفت فروشی را ادامه دهیم و با درآمد آن کالا و خدمات فنی و مهندسی و خودرو وارد کشور کنیم، قطعا بازنده خواهیم بود و نهایتا علاوه بر اینکه ابهت، هویت و عزت خود را از دست می دهیم؛ چیز دیگری دست گیرمان نمی شود.

رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به زمینه سازی برخی جریانات برای کشاندن میدان مذاکره به موضوعات دیگر تاکید کرد: تا وقتی که نتایج مثبت و منفی برجام ظاهر نشده است، هیچ حرکت دیگری نباید انجام شود، باید راستی آزمایی شود و در یک بازه ی زمانی یک یا دو ساله باید ببینیم چه اتفاقی می افتد و ملت ما از این گفتگو و تفاهم بهره مند می شوند و یا ضرر می بینند.

روستاآزاد افزود: این صبر و تامل، کاملا منطقی است و نیاز به هیچ تحلیلی ندارد و جزء بدیهیات است. وی تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال تفاهم با ایران و کنار آمدن با مسیر، اهداف، اصول و ارزش های ایران نیستند بلکه برعکس، جنگ سختی که تا هم اکنون داشته اند را می خواهند از این به بعد در قالب  نرم پیش ببرند و در نهایت حرکت ملت را متوقف نموده و همانند قبل از انقلاب بر آن ها مسلط شوند.

وی با اشاره به تحلیل امریکایی ها در زمینه خسته شدن بخشی از مردم ایران از پیگیری اصول و ارزش های انقلاب افزود: تحلیل مخدوش آنها این است که ملت ایران خسته شده و آماده تسلیم شدن است. آنها می گویند مراکز خرید بزرگی که در ایران و تهران تاسیس شده برند های معروف اروپایی و غربی را به فروش می رساند و مردم نیز خرید می کنند و سطح زندگی خود را براساس کالاهایی که در این نوع فروشگاه ها عرضه می شود تنظیم می کنند.

وی افزود: آمریکایی ها این مسئله را به عنوان شاخص در نظر گرفته و بر این اعتقاد هستند که بخشی از جامعه وارد مسیر و اصول و ارزش های غربی شده است. روستاآزاد با بیان اینکه تحلیل آمریکایی ها از واقعیات جامعه ایران درست نیست افزود: شاید بتوان گفت اشتباه آن ها این است که این مسئله را به همه ملت ایران تعمیم می دهند. ممکن است بخشی از جامعه این گونه باشد، همان طور که همیشه بوده است و حتی قبل از انقلاب زمانی که مردم به یک مسیر پر افتخار وارد شدند، یک بخش دیگر تحت تأثیر زندگی و اقتصاد غربی قرار گرفتند؛ ولی  بخش اعظم جامعه بود معتقد به اصول و ارزش ها بود که وارد شد و انقلاب کرد و سالهاست که در حال اداره و هدایت آن است.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی ها، تجارب تاریخی و تحلیل های اجتماعی-سیاسی، آمریکایی ها می خواهند ما را در حوزه حقوق بشر، موشک های بالستیک و حمایت از جنبش های آزادی بخش تحت فشار قرار داده، ما را از این اهداف جدا کنند افزود: آنها با توجه به فضای سیاسی-قتصادی کنونی کشور این اهداف را دنبال خواهند کرد.

روستاآزاد با اشاره به طرح مسئله مذاکره با آمریکا در موضوعات منطقه ای توسط برخی افراد و جریانات تصریح کرد: آمریکایی ها با استفاده از این ابزار می خواهند ما را در افکار عمومی بخصوص در نظر مردم مستضعف و ستمدیده جهان بدنام کنند و اعتماد آنها به ملت ایران را که تشکیل دهنده عمق استراتژیک ایران است را از بین ببرند. بنابراین این یک بازی است که چیزی برای ما ندارد و باید از آن اجتناب کنیم.

وی افزود: برداشت من این است که وقتی قرآن می فرماید که با کفار نجس تماس نگیرید، این نجاست ظاهری نیست، در واقع می خواهد این دستورالعمل و هدایت را انجام دهد که این ها به دنبال تفاهم منطقی و پذیرش اصول و ارزش های شما نیستند و همان طور که در قرآن امده است، صیهونیسم یهودی و صیهونیسم مسیحی هیچ گاه حاضر نمی شوند از اسلام ناب محمدی حمایت کنند مگر اینکه جریان اسلامی و ارزشی کوتاه بیاید و روش و منش و سبک آن ها را دنبال کند! روستاآزاد در پایان افزود:  این همان چیزی که مقام معظم رهبری تحت عنوان استحاله مطرح نموده اند که نام جمهوری اسلامی باشد ولی استحاله شود و چیز دیگری تحت این نام فعالیت کند. 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن