دیدبان
رسول منتجب‌نیا:

اصلاح‌طلبان حمایت نکنند روحانی ضربه می‌خورد

 اصلاح‌طلبان حمایت نکنند روحانی ضربه می‌خورد

به گزارش دیدبان، حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی امروز یکشنبه 95/8/9 با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بیش از 3 سال از فعالیت دولت تدبیر و امید می‌گذرد و در این مقطع رئیس‌جمهور تصمیم به تغییراتی در کابینه گرفته است. ارزیابی شما از این تصمیم چیست؟

ترمیم در کابینه یک امر اجتناب ناپذیر است. رئیس هر دولتی باید عملکرد زیرمجموعه‌ها و وزرای خود را بررسی کند و در صورتی که ضعف یا ناهماهنگی در مجموعه هویدا شود، می‌تواند اقدام به تغییر و ترمیم کابینه کند، زیرا رئیس دولت است که پاسخگوی عملکرد هیات وزیران خواهد بود که این موضوع، عجیب و غیرمنتظره نیست و بسیاری معتقدند این تغییرات باید خیلی زودتر از این صورت می‌گرفت. هیچ بعید نیست که در سایر وزارتخانه‌ها هم تغییرات صورت بگیرد حتی تا حدودی تداوم این تغییرات لازم به نظر می‌رسد و باید نسبت به تداوم حضور برخی وزرا در دولت یازدهم تجدید نظر صورت بگیرد و با این تغییرات شرایط را به احسن تبدیل کرد. اینکه این تغییرات محدود کنونی، در راستای تبدیل به احسن بوده است یا خیر، باید در عملکرد وزرای جدید پاسخ را دریافت کرد، هر چند از هم‌اکنون مطمئن هستیم تغییرات در برخی وزراتخانه‌ها نوید آینده بهتری را می‌دهد. در وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان این اطمینان وجود دارد که وضعیت از آنچه که بود به مراتب بهتر خواهد شد. 2 شخصی که به عنوان وزیر برای این دو وزارتخانه معرفی شدند، شرایط بهتری نسبت به دو وزیر قبلی دارند.

با توجه به اینکه به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اشاره کردید، تغییر در وزارت ارشاد را مفید نمی‌دانید؟

من نگران وزارت ارشاد هستم. مساله وزارت ارشاد، مساله آقای علی جنتی نبود بلکه قضیه دو تفکر وبینش بود که در تقابل قرار داشته و دارند. یک تفکر باز انقلابی و منطبق با دیدگاه‌های حضرت امام (ره)، رهبری و خیلی از بزرگان است و دیدگاه دیگر دیدگاه خشک و متصلب است که با دیدگاه اول کاملا متفاوت است. صاحبان این دیدگاه دوم در زمان امام نمی‌توانستند خودنمایی و اظهارنظر کنند یا اگر هم اظهارنظری داشتند، صدایشان به جایی نمی‌رسید؛ تا چندین سال بعد از رحلت حضرت امام هم این افراد در محل زندگی خود بودند و فریادشان به جایی نرسید. این تفکر و اندیشه در سال‌های اخیر قوت و قدرت گرفته، شروع به فعالیت کرده و تلاش دارد دیدگاه خود را تحمیل کند یعنی دیدگاهی خشک و متصلب که نه هنر را می‌پسندد و نه رضایت و مطالبات مردم را قبول دارد، چه بسا دیدگاه‌های امام و رهبری نظام را قبول داشته باشد. این دسته با هر شخصی که سر کار باشد، مقابله می‌کند یعنی اگر آقای مهاجرانی باشد، با او مخالف هستند و اگر آقای علی جنتی باشد، با او هم مخالفت می‌کنند. زمانی هم رئیس دولت اصلاحات، وزیر ارشاد بود که حامیان این دیدگاه که میزان را رای مردم نمی‌دانند، عنوان کردند شبیخون فرهنگی از کانال وزارت ارشاد وارد شده و البته در آن زمان هم، هدفشان شخص رئیس دولت اصلاحات بود و چنین اظهار می‌کردند که اگر رئیس دولت اصلاحات نباشد، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی خاتمه خواهد یافت، بنابراین وقتی رئیس دولت اصلاحات استعفا داد و شخص دیگری به وزارت ارشاد رفت، هیچ تغییری نیز حاصل نشد اما طرفداران جریان وتفکر مقابل ساکت شدند. آقای جنتی به دلیل اینکه روحانی‌زاده بود، ملاحظات زیادی داشت اما با این همه، نتوانست با آنها کنار بیاید و آن اندازه فشار به او وارد می‌شد که در برخی موارد خود او را وادار به تقصیر می‌کردند که در جایی آقای روحانی به او تشر زد و در ادامه، با استعفای وی از وزارت ارشاد موافقت کرد. نگرانی من بیشتر از این مساله است که دیدگاه حاکم بر کشور، منطبق با دیدگاه فرهنگی امام یا دیدگاه خشک برخی از متحجران است. این مساله تا حل نشود ما همچنان دچار مشکل خواهیم بود. البته این بدان معنا نیست که آن 2 وزارتخانه اهمیت ندارد، بلکه وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه بنیادی است که باید در آن کارهای اساسی صورت گیرد که متاسفانه تا به امروز شاهد تحقق این امر نبوده‌ایم. در وزارت ورزش و جوانان نیز باید اقدامات موثری صورت بگیرد. امیدوارم وزرای جدید بتوانند تحول جدیدی در این وزارتخانه‌ها ایجاد کنند و بخشی از مطالبات مردم از دولت را محقق کنند.

با اینکه تغییرات در سطح وزرای سه وزارتخانه صورت گرفته، بیشتر توجهات و مانورها بر روی وزارت ارشاد است. این مساله و توجه را ناشی از چه می‌دانید و تصور می‌کنید مجلس دهم چه رویکردی با این موضوع خواهد داشت؟

وزارت ارشاد نقطه تلاقی دوتفکر است. یک تفکر باز و نزدیک به تفکر امام خمینی (ره) و اندیشه نوین اسلامی که در مقابل یک تفکر متحجرانه قرار دارد. هر 2 تفکر مورد اشاره در وزارت ارشاد جمع و با همدیگر تلاقی دارند. درباره هنر و موسیقی یک دیدگاه باز و دیدگاه دیگر بسته و مسدود با هم تلاقی دارند. درباره کتاب و ممیزی نیزهمین روال حاکم است. وزیر ارشاد مورد تهاجم هر دو دیدگاه است بدین معنا که اگر بخواهد نظر پیروان امام و انقلاب را تامین کند، در مقابل خود صف محکمی از مرتجعان را خواهد داشت و اگر بخواهد خواست دیدگاه مرتجع و متحجر را تامین کند، از مسیر امام و انقلاب عدول کرده و کشور را به سمت ارتجاع برده است. هرشخصی که بتواند در این شرایط، میانه روی داشته باشد و نظر 2 طرف را جلب کند، کار بسیار مهمی انجام داده است. از این جهت نگرانی خودم را ابراز کردم که هر شخصی به وزارت ارشاد برود خواه ناخواه با گروهی مواجه خواهد شد که در مقابل او به صف خواهند ایستاد.

انتقادات به عملکرد آقای فانی در وزارت آموزش و پرورش زیاد بود. تصور می‌کنید رئیس‌جمهور با توجه به آنچه از ضعف‌های این وزارتخانه بیان و منتشر شده است، برای انتصاب وزیر جدید چه نکاتی را مد نظر قرار داده است؟

 درباره آموزش و پرورش باید نیروهای ارزشمند و صاحب‌نظر جذب شوند اما پوشیده نیست که در این 3 سال یعنی از آغاز دولت یازدهم، بسیاری از نیروهای دولت گذشته بر سرکار بودند و فعالیت می‌کردند. در وزارت ورزش نیز تحولاتی باید در عرصه ورزش ایجاد می‌شد که متاسفانه چنین نشد و اقدامات لازم صورت نگرفت. دربخش جوانان این وزارتخانه به یک خانه‌تکانی و تحول عمیق و گسترده‌ای نیاز است و باید نخبگان و صاحب نظران در آنجا جمع شوند و اقدام به اصلاح و رفع کاستی‌ها کنند.

پیش‌بینی شما از نحوه رفتار و تصمیم مجلس با 3 گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری چیست؟

تصور نمی‌کنم مجلس با این 3 گزینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور مخالفتی داشته باشد یا این افرد رای نیاورند. احتمال قریب به یقین این افراد رای خواهند آورد، زیرا وزرای معرفی شده دارای دیدگاه میانه هستند و چهره‌ حساسیت‌زایی برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی نشده است. شخصیت‌های معرفی شده از سوی آقای‌روحانی، وزین و سابقه‌دار هستند و انشاءا... با رای مجلس بتوانند به انجام وظیفه بپردازند.

با تغییر مجلس، بسیاری بر این باور بودند که تغییر وزیر علوم نخستین تصمیمی است که رئیس‌جمهور باید بر انجام آن اصرار داشته باشد، اما چنین نشد. تصور شما از عدم تغییر وزیر علوم چیست؟

من هم معتقدم که دولت نباید به تغییر سه وزارتخانه اکتفا کند و نیاز به ترمیم وسیع‌تری دارد. وزیر علوم یعنی آقای فرهادی در شرایطی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شد که پیش از آن، گزینه‌های دیگر رئیس‌جمهور برای وزارت علوم نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند. بنابراین در این شرایط آقای روحانی به دنبال گزینه‌ای رفت که سابقه خوبی داشته باشد و بتواند نظر مجلس را جلب کند. در این شرایط بود که آقای فرهادی به مجلس معرفی شد و بهارستان نشینان به او رای مثبت دادند تا بر کرسی وزیرعلوم بنشیند که این، بدین معنی نیست که وزیر علوم فعلی مطلوب و گزینه اول آقای روحانی است. اکنون یا باید تغییری در وزارت علوم صورت گیرد یا وزیر باید این وزارتخانه را متحول کند. آقای فرهادی با مجلس نهم برای حضور در وزارت علوم به مصالحه رسید و توانست وزیر علوم شود، در این وزارتخانه کج‌دار و مریزحرکت کرد و نتوانست نظر آقای روحانی را در این وزارتخانه به ویژه دانشگاه‌ها جلب کند. هنوز فضای خوبی بردانشگاه‌ها حاکم نشده است و برخی چنین می‌گویند که شاهد بی‌عدالتی‌هایی در وزارت علوم بوده‌اند. هنوز بسیاری از افرادی که در دولت گذشته حضور داشتند و به‌شدت با دیدگاه‌های آقای روحانی مخالف هستند، در دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف وزارت علوم تعیین‌کننده و اثرگذار هستند. آقای فرهادی یا باید در وزارتخانه تحول عظیمی ایجاد کند یا آقای روحانی برای این وزارتخانه فکر جدی داشته باشد.

در بخش اقتصادی، دولت نیاز به ترمیم و بازنگری ندارد؟

در ارتباط با مسائل اقتصادی باید تیم و ستاد اقتصادی متحول شود و افراد صاحب نظر و قوی‌تر در بخش اقتصاد بیایند و قدم‌های بلندی در زمینه اقتصاد بردارند. همچنین باید در وزارت صنایع، تحولاتی انجام شود که یک تحول آن تغییر وزیر یا تکمیل وزارتخانه با حضور چهره‌های جوان و قوی است که خون تازه‌ای به این وزارتخانه تزریق شود. روند ترمیم کابینه باید به سرعت ادامه پیدا کند، زیرا به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده نزدیک‌تر می‌شویم و فرصت از دست خواهد رفت، بنابراین در چند وزارتخانه این تغییر و تحول لازم است. آقای روحانی پشتوانه قوی مانند مجلس دارد که می‌تواند با تکیه بر آن، دولت را متحول و هماهنگ کند. در این 3 سال بخشی از دولت با آقای روحانی همراه نبودند و بیشتر بارها به دوش شخص رئیس‌جمهور بود. آقای روحانی باید بین وزرا تقسیم کار کند و برای ماه‌های پایانی دولت اول خود قدم‌های بلندی بردارد و برای دور دوم ریاست‌جمهوری خود مبنایی ایجاد کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در مصاحبه‌ای عنوان کرد که به دلیل اینکه، آلترناتیوی برای آقای روحانی نداریم، نمی‌توانیم برای حمایت از وی شرط بگذاریم. این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هنوز در مجامع اصلاح‌طلب فصل بحث درباره کاندیدای ریاست‌جمهوری نیست و آنچه گفته می‌شود نظرات و گمانه زنی‌های شخصی است. قطعا و مسلما باید درباره این موضوع، بحث و گفت‌وگو انجام شود. چند ماه قبل با روزنامه آرمان صحبتی داشتم و تاکید کردم باید بزرگان بنشینند، صحبت کنند و تیم‌هایی تشکیل دهند. دولت نیز باید با اصلاح‌طلبان هماهنگی داشته باشد، زیرا اگر آقای روحانی اصلاح‌طلبان را به صورت منسجم پشت خود نداشته باشد، ضربه خواهد خورد بنابراین باید این پشتوانه قوی را برای خود حفظ کنیم. اصلاح‌طلبان نیزباید تا آخرین لحظه از آقای روحانی حمایت کنند و نباید کارهایی در جهت تخریب وی انجام شود. این‌طور نیست که از اکنون چک سفید امضاء دهیم و بگوییم کاندیدای ما منحصر به فرد است. البته خدای نکرده ممکن است اتفاقی بیفتد. باید روی همه گزینه‌ها و سناریوها در جلسات بحث شود تا در مجموع تصمیم کامل و جامعی گرفته شود. آنچه من خبر دارم هنوز روی گزینه‌ها بحثی صورت نگرفته و مباحث مطروحه صرفا نظرات شخصی افراد و اشخاص است.

منبع: آرمان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن