دیدبان
فیاض زاهد؛

روحانی باید از فاصله بین اصلاحات و دولت نگران باشد

روحانی باید از فاصله بین اصلاحات و دولت نگران باشد

به گزارش دیدبان، فیاض زاهد، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه امروز شنبه گفت و گویی با روزنامه آرمان انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

- باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که آقای روحانی کاندیدای اصلی هیچ کدام از جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا نبود. این وضعیت برای آقای عارف هم وجود داشت. آقای عارف اگر چه دارای خاستگاه اصلاح‌طلبی بود اما با ماموریت جریان اصلاحات به صحنه نیامده بود.

- در شرایط کنونی آقای روحانی به سمت اصولگرایان گرایش پیدا کرده است. آقای روحانی تلاش می‌کند از بین گروه‌هایی نیروهای خود را انتخاب کند که زمانی خود نیز در آن گروه‌ها حضور داشته است. بدون شک آقای روحانی نمی‌تواند از بین اعضای جبهه پایداری یا حامیان محمود احمدی‌نژاد نیروهای خود را انتخاب کند. با این وجود در بین نیروهای راست سنتی و محاظه کار افرادی وجود دارند که از نظر تفکر و دیدگاه سیاسی با آقای روحانی قرابت بالایی دارند. در نتیجه تعامل این گروه‌ها با آقای روحانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

 

- بدون شک آقای روحانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان نمی‌توانست به ریاست‌جمهوری دست پیدا کند. در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اصلاح‌طلبان نقش کلیدی در همسو کردن مجلس با سیاست‌های دولت آقای روحانی داشتند.

- اصلاح‌طلبان نباید از ایجاد فاصله بین اصلاح‌طلبان و دولت نگران باشند بلکه کسی که باید نگران این فاصله باشد آقای روحانی است. اصلاح‌طلبان هیچگاه به دنبال سهم خواهی در کابینه آقای روحانی نبوده و در آینده نیز نخواهند بود.

- هم اصولگرایان به سمت آقای روحانی گرایش پیدا کرده‌اند و هم آقای روحانی به اصولگرایان تمایل پیدا کرده است. به تازگی اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیغام فرستاده‌اند که هیچ نیازی نیست که آقای روحانی نسبت به برخی مسائل عصبانی باشد و عصبانیت خود را بروز دهد.

 

- اگر عنوان کنم بین آقای عارف و آقای روحانی پس از اتفاقات پیرامون انتخاب رئیس مجلس فاصله نیفتاده دروغ گفته‌ام. بنده از جمله افرادی بودم که قبل از انتخابات مجلس به آقای عارف گفتم بهتر است شما در انتخابات مجلس کاندیدا نشوید. آقای عارف قصد داشت از سکوی ریاست مجلس به سمت صندلی ریاست‌جمهوری خیز بردارد.

- بدون شک آقای عارف برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400برنامه جدی دارد و قصد دارد برای به دست آوردن ریاست‌جمهوری مبارزه کند. بنده به آقای عارف گفتم اگر قصد دارید در انتخابات ریاست‌جمهوری1400به موفقیت دست پیدا کنید از مجلس برای خود سکوی پرتاب درست نکنید و تلاش کنید فارغ از سازو کار مجلس به انتخابات ریاست‌جمهوری بیندیشید. با این وجود آقای عارف به سخنان کسانی که با حضور ایشان در انتخابات مجلس مخالف بودند گوش نکرد و در انتخابات شرکت کرد. در شرایط کنونی آقای عارف احساس می‌کند که از یک اعتبار تاریخی برخوردار شده که نباید این اعتبار را در همه مسائل ریز و درشت خرج کند بلکه باید این اعتبار را در یک وقت مقتضی استفاده کند. به نظر من بهتر این بود که آقای عارف مدیریت انتخابات را برعهده می‌گرفت و شخصا وارد عرصه انتخابات نمی‌شد.

 

منبع: آرمان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن