دیدبان
فریدالدین حداد عادل در گفتگو با «دیدبان»:

نفوذ فرهنگی، خطرناک ترین نوع نفوذ دشمن است

نفوذ فرهنگی، خطرناک ترین نوع نفوذ دشمن است

فریدالدین حدادعادل، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار دیدبان با بیان اینکه ما در شرایط حساسی از جهت نفوذ دشمن به حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور قرار داریم اظهار تصریح کرد: لازمه مقابله با این نفوذ همه جانبه هوشیاری مردم و مسئولین و شناخت مصادیق عینی نفوذ در حوزه های گوناگون کشور و جامعه است.

وی با بیان اینکه ما از فرمایشات رهبر انقلاب در زمینه مسئله نفوذ می فهمیم که دغدغه ایشان در این حوزه بسیار جدی است، اظهار داشت: فراوانی تکرار این موضوع در گفته های رهبر انقلاب نشان دهنده آن است که ایشان می خواهند یک آگاهی کلی را در این زمینه در مردم و مسئولین به وجود آورده؛ برای جامعه در این زمینه ذهنیت سازی کنند. طبیعتاً حساس شدن جامعه به این مسئله می تواند خود سدی در برابر نفوذ دشمن در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... ایجاد کند.

این استاد دانشگاه افزود: رهبر انقلاب نفوذ را منحصر به موضوع و حوزه خاصی ندانسته آن را یک مسئله چندضلعی و دارای ابعاد مختلف می دانند. وی خاطرنشان کرد: البته این واقعیت وجود دارد که از نظر رهبر انقلاب، نفوذ فرهنگی دارای اولویت بوده می تواند از همه اقسام نفوذ خطرناک تر باشد و طبیعتاً باید اولویت بیشتری برای مقابله با آن قائل شد.

وی در تبیین اهمیت نفوذ فرهنگی نسبت به ابعاد دیگر پروژه نفوذ تصریح کرد: اولویت داشتن نفوذ فرهنگی از این جهت مطرح می شود که در صورت اجرایی شدن آن، در واقع زمینه نفوذ در تمامی جبهه های دیگر انقلاب اسلامی نیز فراهم می شود و زمانی که دشمن توانست از راه نفوذ فرهنگی سبک زندگی مردم را تغییر دهد، خود به خود راهش را برای نفوذ در حوزه های  دیگر نیز فراهم کرده، با مشکل زیادی در این مسیر روبرو نخواهد بود.

حداد عادل با بیان اینکه رهبر انقلاب یکی از مهمترین کانالهای نفوذ در جامعه را نفوذ از راه اختلاف افکنی بین ارکان مختلف نظام و اقشار مختلف مردم و نخبگان می دانند تصریح کرد: این مسئله اهمیت زیادی دارد و یکی از دغدغه های رهبر انقلاب این است که وقوع هر اتفاقی در سطح جامعه در هر موضوعی؛ باعث نشود تا اختلافات به سطح رویی جامعه کشیده شده مردم از آن مطلع یا متضرر شوند. وی افزود: به نظرم رهبری مخالف جدی دو دسته شدن جامعه بر سر دیدگاه های مبنایی هستند و دامن زدن به این مسئله را بازی در زمین دشمن تلقی می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: حرکت افراد و جریانات مختلف در سطح جامعه و مطبوعات باید به صورتی باشد که زمینه را برای ایجاد دوقطبی های کاذب در سطح جامعه فراهم نکنند. به هر حال ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن واحد و مشخص قرار داریم. لذا ایجاد دوقطبی های کاذب انرژی و پتانسیل های مثبت جامعه را دچار فرسایش کرده، به محقق شدن اهداف دشمنان کمک خواهد کرد. وی با بیان اینکه برجام یکی از مسائل مهم اختلافی بود، افزود: رهبری مایل نیستند در مسئله برجام و مسائل مربوط به آن مسائل اختلافی بیش از این مطرح شود.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که "دلیل ممنوعیت مذاکره با آمریکا در موضوعات منطقه ای را چه می دانید" اظهار داشت: تعریف "استقلال" کشور از منظر رهبری در بخش قابل ملاحظه ای استقلال از رای، نظر و مشورت با آمریکایی ها محسوب می شود. ایشان جز در مواردی که ضرورت ایجاب کند و ما در شرایطی خاص قرار داشته باشیم، مذاکره با آمریکا را به صلاح کشور نمی دانند. این سیاست مبنایی جمهوری اسلامی بوده؛ مسئله جدیدی نیست.

وی در تشریح تبعات منفی مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه ای اظهار داشت: منافع آمریکا در منطقه بر اساس وجود و تداوم تنش و بحران بنا شده است؛ در صورتی که منافع جمهوری اسلامی در آرامش و ثبات منطقه آسیای غربی تعریف می شود. لذا همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند؛ سیاست های ما در این مسئله 180 درجه با سیاست های آمریکا تفاوت دارد و مذاکره در این زمینه بی معنی است.

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن