دیدبان
عبدالله ناصری؛

اگر عارف بیشتر از روحانی رای داشت گزینه اول اصلاح‌طلبان بود

اگر عارف بیشتر از روحانی رای داشت گزینه اول اصلاح‌طلبان بود

به گزارش دیدبان، عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه، امروز چهارشنبه 95/7/28 گفت‌وگویی با «آرمان امروز» انجام داده که بخش های از آن را در ادامه می‌خوانید:

* آقای روحانی باید در انتخابات96 با یک سازمان دهی دقیق و منظم در انتخابات حضور پیدا کند. برخی عنوان می‌کنند ایشان نباید برای خود ستاد انتخاباتی تشکیل دهد. این در حالی است که به نظر من تشکیل ستاد برای آقای روحانی یک مساله ضروری و حیاتی است.

* آقای روحانی و اعضای دولت این نکته را فراموش کرده‌اند که اقناع افکار عمومی در زمینه عملکرد دولت از خود عملکرد دولت مهم‌تر است. البته منظور من از تیم رسانه‌ای دولت همه ارگان‌های رسانه‌ای دولت اعم از معاونت اطلاع‌رسانی دولت، روزنامه رسمی دولت، خبرگزاری رسمی دولت، حوزه سخنگویی دولت و همچنین تعامل دوطرفه با رسانه ملی است. از سوی دیگر سخنگوی دولت احساس می‌کند که تنها باید مصوبات و اقدامات دولت را به مردم اعلام کند. این در حالی است که در بسیاری از دولت‌های جهان حوزه سخنگویی وضعیت کاملا مستقلی نسبت به دولت دارد و درباره مسائل مهم کشور و جهان موضع رسمی دولت را بیان می‌کند.

* به نظر من یکی از مسائلی که باعث شده به اصطلاح«فحش خور دولت ملس باشد» و مخالفان دولت را تحت فشار قرار دهند ضعف تیم رسانه‌ای دولت بوده است.

* همه دولت‌های جهان در زمینه‌های مختلف دارای اتاق فکر هستند و از این اتاق فکرها در جهت مدیریت بهتر امور استفاده می‌کنند. با این وجود دولت آقای روحانی فاقد اتاق فکر منسجم است و به همین دلیل با مشکلات زیادتری مواجه شده است. نکته دیگر اینکه آقای روحانی برخلاف رئیس دولت اصلاحات که همه تصمیمات مهم را به صورت جمعی می‌گرفت برخی از تصمیمات را به صورت فردی و بدون استفاده از خرد جمعی می‌گیرد. از سوی دیگر آقای روحانی به دلیل ضعف تیم رسانه‌ای در دولت تنهاست. در دولت اصلاحات حوزه سخنگویی دولت تلاش می‌کرد رئیس‌جمهوری را از تنهایی دربیاورد و در مسائل مختلف ورود پیدا می‌کرد و با وزیر یا مسئول مربوطه به صورت مجزا تعامل برقرار می‌کرد. این در حالی است که در دولت آقای روحانی اغلب اعضای کابینه و از جمله آقای ظریف که قهرمان برجام است خود را از عرصه اطلاع‌رسانی کنار کشیده‌اند.

* به نظر من مهم‌ترین عضو کابینه آقای روحانی، آقای نهاوندیان است که در سه سال گذشته شخص دوم دولت بوده است. حیطه اختیارات آقای نهاوندیان به اندازه‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری زیاد شده که باید وی را معاون اول دانست. این وضعیت پس از حاشیه سازی برای آقای فریدون تشدید شده و آقای نهاوندیان عملا به «مرد شماره دو» دولت تبدیل شده است.

* یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان آقای روحانی فضای باز سیاسی بود و به همین دلیل انتخاب آقای رحمانی فضلی برای بسیاری از حامیان آقای روحانی جای سوال و تردید جدی داشت. در همان مقطعی که آقای روحانی به تازگی آقای رحمانی فضلی را به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی کرده بود یک ضیافت شام در منزل یکی از بزرگان کشور در جماران با حضور آیت ا...‌هاشمی، آیت ا... سید حسن خمینی، آقای ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و آقای روحانی برگزار می‌شود. در این جلسه هر چهار نفری که به جز آقای روحانی در جلسه حضور داشتند به آقای روحانی تاکید می‌کنند که با چانه‌زنی با رهبر معظم انقلاب فرد دیگری را معرفی کند. از دو نفر یعنی آقای محمد شریعتمداری و همچنین محمد فروزنده به عنوان جایگزین نام برده شده بود. آقای روحانی نیز در این جلسه به صورت تلویحی نظر جمع را می‌پذیرد اما در واقعیت از این تغییر اجتناب می‌کند. آقای روحانی به صورت تعمدی لیست اعضای دولت را از همه مخفی کرده بود و برای اینکه کسی متوجه نشود در یک اقدام غیرمنتظره در روز تحلیف لیست را از جیب خود بیرون آورده و به آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس تحویل داد.

* نکته دیگر اینکه آقای عطریانفر در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز عنوان کرده بود که در سال 92 اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی آقای روحانی را برآقای عارف ترجیح می‌دادند. این در حالی است که اصلا اینچنین نبود. اصلاح‌طلبان در لحطات آخر برای تصمیم‌گیری که کدام کاندیدا به سود کاندیدای دیگر کناره‌گیری کند یک نظر سنجی در یازده استان برگزار کردند که این نظر سنجی‌ها نشان داد که آقای روحانی از شانس بیشتری نسبت به آقای عارف در انتخابات برخوردار است. بدون شک اگر آقای عارف در این نظر سنجی‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کرد گزینه اول اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری آقای عارف بود.

* اگر آقای روحانی قصد دارد برخی از نیروهای خود را در دولت دوم نیز حفظ کند باید «ناز» آنها را بخرد. بسیاری از مدیران دولت آقای روحانی با توجه به وضعیت کشور در سه سال گذشته از نظر منابع مالی حاضر نیستند دوباره در دولت حضور داشته باشند و آقای روحانی را همراهی کنند. به همین دلیل اگر آقای روحانی قصد داشته باشد از این افراد استفاده کند باید شرایط جدیدی را به این افراد پیشنهاد کند.

* بنده بعید می‌دانم آقای فریدون در دولت آینده حضور داشته باشند. بدون شک آقای روحانی پس از برجام با دو چالش جدی مواجه بوده است. نخست ماجرای فیش‌های حقوقی بوده که مدت‌ها وقت و انرژی دولت را به خود معطوف کرد و دوم حاشیه‌هایی است که برای آقای فریدون در نهاد ریاست‌جمهوری به وجود آمد که آقای روحانی را با چالش‌ مواجه کرد.

* اگر آقای روحانی قصد داشته باشد تعامل خود را با آقای لاریجانی همچنان حفظ کند باید آقای نهاوندیان را در کابینه خود حفظ کند. البته ممکن است ایشان دوباره آقای نهاوندیان را به ریاست دفتر خود انتخاب نکند بلکه یکی از وزراتخانه‌ها را به ایشان بسپارد

منبع : آرمان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن