دیدبان
سید حبیب اله میرغفوری، زهره امین آشوری

ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانک ها

ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانک ها

دیدبان:

چکیده

بانک­ های تجاری به منظورمدیریت ریسک اعتباری، از روش­ های امتیازدهی اعتباری متفاوتی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت­ های متقاضی تسهیلات اعتباری استفاده می­ کنند. در این تحقیق از یک روش پارامتریک (رگرسیون لجستیک) و یک روش ناپارامتریک (درخت تقسیم و رگرسیون) برای ایجاد مدل امتیازدهی اعتباری استفاده شده است. برای ساخت مدل امتیازدهی اعتباری داده­ های مربوط به 282 شرکت کوچک و متوسط وام­ گیرنده از یکی از شعب بانک تجارت استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. 13 نسبت مالی به عنوان شاخص‌های تعیین کننده وضعیت مالی شرکت‌های انتخاب شده به کار گرفته شدند. با استفاده از این دو روش، نسبت­ های مؤثر و همچنین دقت روش ­های مذکور در طبقه‌بندی مشتریان مشخص شد. با مشاهده نتایج حاصل از ارزیابی این روش ­ها می ­توان فهمید که روش ­های ناپارامتریک دارای دقت قابل رقابتی با روش ­های پارامتریک می­ باشند.

نویسندگان

سید حبیب اله میرغفوری: دانشیار دانشگاه یزد

زهره امین آشوری: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی- گرایش تولید، دانشگاه یزد

دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی -دوره 7، شماره 13، بهار و تابستان 1394

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

منبع:فارس

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود