دیدبان
دکتر جهان بین در گفت و گو با «دیدبان»؛

ایران منهای مقاومت، حداکثر به کشوری مانند پاکستان تبدیل می‌شود

ایران منهای مقاومت، حداکثر به کشوری مانند پاکستان تبدیل می‌شود

 دکتر فرزاد جهان‌بین در گفت و گو با خبرنگار دیدبان با اشاره به اینکه در خصوص امور غیر ذاتی مانند مباحث هسته‌ای، مذاکره امکان‌پذیر است و می‌توان بنا به مصالح نرمش‌هایی را داشت، یکی از مصالح مهم را  آگاهی افکار عمومی بیان کرد و افزود: امیرالمؤمنین (ع) در پذیرش حکمیت علی‌رغم میل باطنی، دلیل خود را آگاهی‌بخشی به نادان و استواری دانا عنوان کردند و اکنون نیز مقام معظم رهبری مذاکره در خصوص انرژی هسته‌ای را تجربه‌ای ارزشمند برای ملت مطرح کردند که در صورت به نتیجه رسیدن، تحریم‌ها رفع می‌شود و در صورت عدم نتیجه، ماهیت اصلی آمریکا برای ملت ایران تثبیت خواهد شد.

جهان‌بین تصریح کرد: مذاکره در خصوص موارد ذاتی با آمریکا که اکنون علاوه بر توان مبارزه با ایران انگیزه تغییر ماهیت آن را نیز دارد تنها زمینه‌ای را برای نفوذ دشمن  و درنهایت وابستگی فراهم می‌نماید.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه در قرآن آیات بسیاری در خصوص گونه‌های برخورد با کفار وجود دارد اصل مستفاد از این آیات به‌عنوان محکمات را تقویت جبهه حق و تضعیف جبهه باطل دانست و گفت: با توجه به  مضراتی که در رابطه با آمریکا به دلیل اینکه غیرقابل‌اعتماد است، وجود  دارد وارد شدن به عرصه مذاکره در سایر موارد با آن، موجب نفوذ  دشمن و در نتیجه تضعیف نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه دشمن چگونه در چارچوب دوستی در حال دنبال کردن پروژه نفوذ است بیان کرد: اگر به مباحثی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اکنون در حال مطرح کردن آن هستند توجه کنیم درمی‌یابیم که این طیف‌ها هر دو در پی تثبیت هژمونی امریکا در جهان هستند و تنها تفاوت، در نوع نگاه آنان است، اوباما از رهبری  (leadership) سخن می‌گوید و در خصوص ایران، تکیه‌بر قدرت نرم  و گفتگو دارد زیرا با درگیر شدن در افغانستان و عراق ، دیگر توان درگیر شدن با ایران را ندارد و در این راستا درصدد است تا با چهره‌ای قابل‌اعتماد وارد عمل ‌شود.

وی با بیان اینکه غربی‌ها خود در خصوص تحریم‌ها علیه ایران اذعان می‌کنند که با عدم لغو تحریم‌های ایران دیگر دوستان خود را نمی‌توانند مجاب به پایبندی به تحریم‌ها کنند؛ یادآور شد: تحریم‌ها در ایران بیش از اثر عینی اثر روانی را بر ملت تحمیل کرده است درحالی‌که رویترز در گزارش خود نوشت : اقتصاد ایران 500 میلیارد دلار است که از این مقدار تنها 45 میلیارد دلار تحت تأثیر تحریم قرارگرفته است اما متأسفانه در کشور به‌گونه‌ای وانمود شد که مسائل اقتصادی کشور به تحریم‌ها گره‌خورده است.

جهان‌بین تصریح کرد: آمریکا دشمن دیرینه انقلاب است و از 28 مرداد 32 در کشور تنها چپاول­گری، غارت و... انجام داده و پس از انقلاب نیز لحظه‌ای از دشمنی با ایران دست برنداشته لذا غیرممکن است درصدد دوستی با ایران باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر اکنون آمریکا به دنبال انجام مذاکره با ایران است تنها درصدد اعمال فشار بیشتر بر ایران است و از سوی دیگر در قالب برجام نیز برخی‌ها به دنبال  بزک کردن چهره آمریکا در ایران هستند  درحالی‌که بی‌سابقه‌ترین محدودیت‌ها را برای ایران اعمال کردند.

وی در خصوص چگونگی صیانت از عزت، استقلال و آزادی پس از مذاکرات هسته‌ای نیز با اشاره به اینکه در وهله اول باید نگران باشیم زیرا دلواپسی منطقی، کار عقلا هست اما این نگرانی باید ما را به دوراندیشی وادار کند؛ افزود: در نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین (ع) آمده است که فرمودند «پیروزی درگرو دوراندیشی و دوراندیشی درگرو به کار انداختن رأی و نظر است» و در تعبیر دیگری می‌فرمایند: «در زمانه‌ای که فساد بر آن و اهلش غلبه کرده اگر فردی حسن ظن داشته باشد خود را فریب داده است».

جهان‌بین با بیان اینکه در زمانه‌ای که شورای امنیت، نظام آمریکا و... از ظالمین حمایت می‌کنند دوراندیشی یک اصل است، تاکید کرد: در راستای پیشرفت باید به نقطه‌هایی واقعی و  نه توهمی امید داشته، به تقویت خود پرداخته و بدانیم با لغو تمام تحریم‌ها نیز بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود زیرا سوء مدیریت، عدم‌حمایت از تولید داخلی و... ارتباطی به رفع تحریم‌ها ندارد.

وی همچنین ضمن اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند: «اگر حکومت و مردم به وظایف خویش عمل کنند دشمنان بر آنان طمع نمی‌کنند و امید اینکه آن نظام سیاسی پابرجا بماند وجود دارد» یادآور شد: در راستای صیانت از استقلال، آزادی و عزت؛ اولویت؛ اتحاد میان ملت و دولت، قوی عمل کردن در داخل کشور و هم‌افق ماندن ذهنیت مردم به لحاظ فرهنگی با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: کسب اعتماد ملت توسط دولت نیز باعث می‌شود مردم تلاش حکومت را دریافته و کمبودها را تحمل ‌کنند همان‌گونه که در مقابله با تحریم‌ها که در تاریخ بی‌سابقه است به‌خوبی مقاومت کردند.

 

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن