دیدبان
انتقاد محمود صادقی از رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور به امیدی‌ها کم‌توجه است

رئیس‌جمهور به امیدی‌ها کم‌توجه است

به گزارش دیدبان، محمود صادقی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید و نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی با روزنامه وقایع اتفاقیه انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مدتی است خبر دیدار فراکسیون امید با رئیس جمهوری از طرف برخی اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون منتشر شده و وعده داده‌اند پس از تعطیلات تابستانی مجلس این دیدار انجام می‌شود، درحالی‌که با گذشت مدت زمانی از انتشار این خبر، هنوز  ملاقاتی محقق نشده است. دلیل این تأخیر چیست و چرا تاکنون این ملاقات محقق نشده است؟ 

باید در‌این‌باره با سخنگو یا رئیس فراکسیون امید صحبت شود، ولی تا جایی که مطلع هستم حدود دو ماه پیش و قبل از تغییر معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و زمانی که فراکسیون امید با آقایان مجید انصاری و دکتر نوبخت دیدار داشتند، درخواست ملاقات هیأت‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری مطرح شد؛ البته در خبرها به اشتباه تقاضای ملاقات اعضای فراکسیون امید با دکتر روحانی مطرح شده بود که اصلاح می‌کنم، ولی پس از دو ماه بنا به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری و سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری به نیویورک و اخیرا سفرکاری ایشان به حوزه شرق آسیا این ملاقات به تعویق افتاد. 

آیا واقعا تنها دلیل برگزار‌نشدن این ملاقات، مشغله کاری رئیس‌جمهوری است؟ 

البته این موضوع را با سایر دوستان در هیأت‌رئیسه فراکسیون مطرح کردم و دکتر عارف و برخی دوستان، مشغله کاری رئیس‌جمهوری را امری طبیعی می‌دانند ولی نظر شخصی من این است که این مقدار تأخیر و تعویق برای یک ملاقات قابل توجیه نیست و کم‌توجهی دکتر روحانی به فراکسیون امید تلقی می‌شود، ولی تأکید می‌کنم تاکنون با تمام توان از ایشان حمایت کرده‌ایم و از این پس هم حمایت خواهیم کرد و عملکرد شخصی‌مان هم نشان می‌دهد با استناد به اصل «113» قانون اساسی که مطرح می‌کند: پس‏ از مقام‏ رهبری،‏ رئیس‏‌جمهوری عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‌شود، بر عهده‏ دارد، از ایشان حمایت کرده‌ایم اما در عین‌ حال انتظار تعامل دو‌سویه داریم و این تعامل دو‌طرفه به تقویت بیشتر دولت منجر می‌شود. به طور کلی تعامل با مجلس به طور عام و همراهی با فراکسیونی که حامی دولت و شخص دکتر روحانی است به طور خاص در شرایط کنونی می‌تواند نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد و تقویت برنامه‌های دولت داشته باشد. اگر این فرصت از نزدیک ایجاد شود که هم ما بتوانیم دیدگاه‌هایمان را در حضور رئیس‌جمهوری مطرح کنیم و هم رئیس‌جمهوری بتواند خواسته‌ها، نظرات و انتظاراتش از فراکسیون را از نزدیک و چهره‌به‌چهره بیان کند، انتظاری طبیعی و معمولی از رئیس‌جمهوری است. 

به نظر شما برگزار‌نشدن این جلسه ملاقات رئیس‌جمهوری با هیأت‌رئیسه فراکسیون امید این شائبه را ایجاد نمی‌کند که چون آقای روحانی خیالش از حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96 راحت است به درخواست آنها برای این دیدار توجه نمی‌کند؟ 

اگر بخواهم صادقانه و بی‌پرده در‌این‌باره صحبت کنم، هرچند ممکن است این اظهارات شفاف مورد تأیید برخی عزیزان همسو، نباشد، ولی به طور یقین حرف دل بسیاری از اعضای فراکسیون امید همین نکته است. برخی از اعضای فراکسیون در صحبت‌ها و گفتمان روزانه‌ای که با یکدیگر داریم، این دغدغه و گلایه را مطرح می‌کنند که رئیس‌جمهوری به ما مثل پول توجیبی نگاه می‌کند و چون خیالش از طیف اصلاح‌طلب و حمایت آنها برای انتخابات سال 96 راحت است، تعامل و نگاهش معطوف به جریان رقیب و طیف مقابل شده که این موضوع در سطح حوزه‌های ستادی هیأت دولت و همچنین حوزه‌های بدنه و فرمانداری و استانداری به خوبی قابل مشاهده است. 

این نگاه و برداشت اعضای فراکسیون امید درباره موضوع، چه تبعات منفی‌ای می‌تواند برای آینده  به دنبال داشته باشد؟ 

به نظرم این موضوع منجر به تضعیف این نمایندگان در مقابل رقبای خود در سطح حوزه‌های انتخابیه آنها شده و زمینه دلسردی، گلایه و اظهار نگرانی آنها را در تأثیرگذاری انتخابات آینده در میان نمایندگان به وجود آورده است. متأسفانه این تبعات منفی وجود دارد و قابل انکار نیست و واقعیتی تلخ و ناخوشایند است؛ البته می‌دانم دکتر عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون امید، موافق اظهارات بنده در ‌این ‌زمینه نیست، ولی واقعیتی نامطلوب است که وجود دارد. 

به نظر شما با توجه به شرایط موجود، آیا می‌توانیم برای این مسئله راهکاری پیدا کنیم؟ 

انجام این دیدار و ملاقات فقط توقع ما نیست و انتظار افکار عمومی، جامعه رسانه‌ای و همه کسانی است که دغدغه برون‌کرد اصلاحی دارند. آنها معتقد هستند  باید این دیدارها و توجه به فراکسیون امید از طرف رئیس‌جمهوری بیشتر شود. اخیرا وقتی بخشی از مصاحبه خود را در فضای مجازی توئیت کردم، فردی اظهار کرد رئیس‌جمهوری را به فراکسیون امید ترجیح می‌دهیم و من پاسخ دادم بحث ترجیح‌دادن یکی بر دیگری نیست، بلکه موضوع ابراز نگرانی از ضعف تعامل است که به تضعیف هر دو می‌انجامد. من معتقد هستم این تعامل، لازمه تقویت دولت و فراکسیونی است که حامی دولت در مجلس است. به نظر من برخی سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌ها در ابتدای تشکیل مجلس دهم و شکل‌گیری هیأت‌رئیسه مجلس به وجود آمد که البته باید مرتفع می‌شد ولی نه‌تنها دولت تلاشی برای رفع این سوءتفاهم‌ها نکرد، بلکه متأسفانه هر روز این فاصله‌ها در حال تشدید است. 

در فرصت باقی‌مانده آیا رایزنی و پیگیری‌ای برای انجام این ملاقات انجام می‌شود؟ 

بله. به نظرم از طرف معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری و شخص آقای دکتر عارف، رئیس فراکسیون امید، این رایزنی‌ها و درخواست ملاقات پیگیری می‌شود و دکتر عارف در شورای انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلساتی که دکتر روحانی را ملاقات می‌کند، موضوع را پیگیری خواهد کرد؛ البته بارها پس از پرسش و پیگیری ما از دکتر عارف در این‌باره، ایشان گفته‌اند جای نگرانی نیست و این ملاقات انجام می‌شود ولی به نظرم انتظاراتی که برخی اعضای فراکسیون امید دارند این است که این تأخیر برای انجام یک ملاقات طبیعی نیست و بیش از اندازه است. 

منبع: وقایع اتفاقیه

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن