دیدبان
محمدرضا مرندی:

هزینه های مبارزه با امریکا، امروز برای ما تبدیل به سرمایه شده است

 هزینه های مبارزه با امریکا، امروز برای ما تبدیل به سرمایه شده است

محمدرضا مرندی در ارتباط با چرایی ممنوعیت مذاکره با آمریکا از سوی مقام معظم رهبری به خبرنگار دیدبان اظهار کرد: نظام اسلامی طی 30 سال گذشته در مبارزه با آمریکا و نرفتن زیرسلطه این کشور، هزینه های هنگفتی را متحمل شده است، این هزینه ها امروز برای ما تبدیل به سرمایه شده است زیرا ما تنها کشور سردمدار مبارزه و مقابله با سلطه جویی آمریکا در جهان هستیم.

وی بیان کرد: نباید به یکباره زیر یوغ این کشور برویم و با آمریکا در سایر موضوعات وارد مذاکره شویم چرا که اگر این گونه عمل کنیم، در بین کشورهای منطقه که ما برای آنها الگو هستیم، این تلقی بوجود می آید که مسیر مبارزه را کنار گذاشته ایم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نباید فراموش کنیم که کشورهایی همچون سوریه، عراق، لبنان و یمن، چشم امیدشان به جمهوری اسلامی دوخته شده و اگر ببینند، ایران نیز در مقابل آمریکا کوتاه آمده و از مسیر مقاومت دست برداشته و به طورکلی با دشمن خود سازش کرده است، ناامید می شوند و از طرف دیگر تمام هزینه ها و سرمایه گذاری های نظام اسلامی نیز به هدر می رود به همین علت رهبر انقلاب مذاکره با آمریکا را در حوزه های غیر هسته ای صراحتا ممنوع اعلام کرده اند.

لزوم مانور رسانه ها بر مسئله استقلال و آزادی نظام اسلامی

مرندی تاکید کرد: آمریکا نماد سلطه جویی و سلطه طلبی است و باید مانع نفوذ این کشور شویم زیرا ما می دانیم، آمریکا به شدت به دنبال نفوذ امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داخل کشور ماست بنابراین ماموریت مسئولان ما این است که با تدبیر عمل کنند و دریچه نفوذ را بردشمن ببندند در این میان رسانه ها باید بر مسئله حفظ عزت، استقلال و آزادی مانور دهند و افکار عمومی را آگاه کرده و با خود همراه سازند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: مسئولان باید مراقب اوضاع باشند و نگذارند افرادی که در خط دشمن فعالیت می کنند در اطراف آنان قرار گرفته و خط فکری آنان را تغییر دهند زیرا همین امر ممکن است به عزت، استقلال و آزادی ما صدمه وارد کند.

به گفته وی دشمنان ما گاه به جای انجام اقدامات مستقیم، نیروهای نفوذی خود را به کار می گیرند و به واسطه آنها بر قلب فرهنگ، اقتصاد و سیاست ما تسلط پیدا می کنند لذا به همین علت است که تاکید می کنم برای صیانت از استقلال و آزادی و عزت نظام باید هوشیارانه عمل کرد و مسئولان نیز توجه داشته باشند که چه کسانی دورشان را احاطه کرده و می کنند.

مرندی با تاکید بر اینکه برای ثبات و تثبیت این گفتمان باید سنجیده و با دقت تمام عمل کرد و راهکار این امر نیز در چند نکته قابل جمع بندی است، افزود: یکی از راه ها این است که به آمریکا اجازه ندهیم تحت هیچ عنوان فرصت نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور ما را پیدا کند در این ارتباط قطعا مردم و دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی نیز سهم بسزایی دارند و باید با تبلیغات گسترده گفتمان استقلال، آزادی و عزت را تثبیت کنند.

دلیلی ندارد با آمریکا در حوزه های غیرهسته ای مذاکره کنیم

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های تحقق این مسئله این است که مسئولان ما نسبت به این گفتمان دغدغه و اعتقاد قلبی داشته باشند و تصمیماتی که اتخاذ می کنند بر همین مبنا باشد.

این استاد دانشگاه در زمینه ادامه مذاکره با آمریکا در سایر حوزه ها، گفت: دلیلی ندارد با آمریکا در حوزه های غیرهسته ای مذاکره کنیم به خصوص در شرایط فعلی که رهبر انقلاب مذاکره در موضوعات غیرهسته ای را ممنوع اعلام کرده اند، همان طور که در جریان هستید مقام معظم رهبری مخالف مذاکره با آمریکا بودند و بارها گفتند که من خوشبین نیستم اما چون طرف مقابل اصرار داشت، رهبری پذیرفتند تا برای برداشتن تحریم ها، این مذاکره صورت بگیرد.

مرندی عنوان کرد: در ماجرای مذاکرات هسته ای یک بده بستانی صورت گرفته و طرفین به چیزهایی که می خواستند، رسیده اند، طبعا ما هم نمی توانیم این مذاکرات را به سمت موضوعات غیرهسته ای بکشانیم و از اصول و مبانی انقلاب اسلامی بگذریم.

سیاست خارجی آمریکا در داخل آمریکا طراحی نمی شود

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا عقاید و ایدئولوژی ما را بپذیرد، می توان با آمریکا وارد مذاکره شد، اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد و آنها عقاید و نظرات ما را بپذیرند که دیگر ما با آمریکا مشکلی نخواهیم داشت اما مسئله اینجاست که نمی توان تصور کرد آمریکا ایدئولوژی ما را بپذیرد زیرا سیاست خارجی آمریکا در داخل آمریکا طراحی نمی شود و این اسرائیل است که منافع آمریکا را تعریف می کند.

مرندی یادآور شد: اگر به راستی آمریکا به دنبال منافع خود بود، می توانست با ایران ارتباط بهتری برقرار کند اما چون به تامین منافع و امنیت اسرائیل اندیشیده و اسرائیلی ها منافع آمریکایی ها را طراحی کرده اند، هیچ وقت ارتباط بین ایران و آمریکا خوب نمی شود و آنها عقاید ما را قبول نمی کنند. از سوی دیگر باید به این مسئله اشاره کنم که اسرائیل هم همواره از وجود انقلاب اسلامی احساس خطر کرده است.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن