دیدبان
عارف:

تغییرات در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

تغییرات در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

به گزارش دیدبان؛ محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه وقایع‌اتفاقیه درباره موضوعات انتخاباتی و احتمال تغییر در شکل و تعداد اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، موضوعاتی را مطرح کرد و از احتمال تغییر رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر داد. 

پیش‌بینی شما از فضای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 چیست؟ 

دو انتخابات اخیر خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برای اصلاح‌طلبان روند خوب و مثبتی داشته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد و مهم‌ترین نکته این دو انتخابات، حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی است؛ بنابراین مهم‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان، حضور و مشارکت بالای مردم است و امیدوار هستیم مردم مثل دو انتخابات گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 و انتخابات شوراهای شهر و روستا، حضور جدی داشته باشند تا به اهداف اصلاح‌طلبانه خود برسیم. این راهبرد نظام و راهبرد جریان اصلاحات در همه انتخابات بوده که اصرار به حضور همه مردم داریم، بنابراین اصلاحات سعی کرده که این فضا را مدیریت کند. در دهه 90 نیز به‌دنبال جلوگیری از تندروی و حرکت به‌سمت عقلانیت بوده و موفق شدیم و امیدوارم همه جریانات سیاسی نیز این مسیر را ادامه دهند. همچنین به‌دنبال یک رقابت سالم و صمیمی در چارچوب ارزش‌ها و قانون اساسی بوده و در تلاشیم این موضوع را مدیریت ‌کنیم. طبیعتا وقتی همه مردم بیایند، حرف آخر را بزنند و گروه‌های مختلف هم نامزدهایشان را مطرح کنند، شایسته‌ترین‌ها برای شوراها و ریاست‌جمهوری رأی می‌آورند. 

شنیده شده اولویت اصلی فراکسیون امید برای انتخابات آینده، انتخابات شوراهاست. برای این انتخابات، چه برنامه‌ای دارید؟ 

اولویت‌های فراکسیون هنوز قطعی نشده است؛ اگرچه تعهد ما نسبت به مردم، درباره برنامه 128‌بندی است؛ البته طبق وعده داده شده، هم‌اکنون هفت کمیته تشکیل شده و در حال برنامه‌ریزی است که اولویت کاری را برای مجلس و فراکسیون تعیین کند. قطعا قانون جامع انتخابات، یکی از موضوعات مهم و همچنین اصلاح قانون شوراها نیز از اولویت‌های مهم پیش روی ماست؛ از دیگر موارد و در رأس همه آنها، می‌توان به مسئله اقتصاد و مقابله با فقر اشاره کرد؛ البته تأکید می‌کنم در مقابله با فساد، جدی هستیم و اقدامات خوبی در حال انجام است و امیدواریم فراکسیون در این رابطه در مجلس اقدام خوب و مثبتی انجام دهد. 

درباره احتمال تغییر و تحول در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، توضیح دهید. 

قطعا شورای‌عالی سیاست‌گذاری هم برای انتخابات سال آینده تغییراتی دارد و روی اعضا بازنگری می‌کند. نفس ادامه فعالیت در چارچوب شورای‌عالی، انسجام و وحدت قطعی است ولی روی اعضای حقوقی و حقیقی نظراتی است و برخی از آنها تغییر خواهند کرد؛ البته روال کار همان است ولی به‌دلیل افزایش احزاب جدید و تشکیل فراکسیون امید مجلس، تعداد افزایش می‌یابند. اعضای فراکسیون امید، توقع و انتظار دارند که برخی از آنها هم در ترکیب شورای‌عالی حضور داشته باشند و همچنین چون انتخابات شوراهای شهر و روستا را پیش رو داریم، برخی از اعضای شورای شهر هم توقع حضور در این شورای‌عالی را دارند. 

آقای تابش اعلام کرده‌اند که سه نفر از اعضای فراکسیون امید در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اضافه می‌شوند. 

نه. فعلا تعداد افرادی که از این فراکسیون به شورای‌عالی اضافه می‌شوند، مشخص نیست و تا ترکیب قطعی نشود نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد. 

ممکن است ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری تغییر کند؟ 

تعیین ریاست شورای‌عالی با اعضای شوراست و در اولین جلسه که شورا تشکیل شود، بین نامزدها و افرادی‌که نامزد می‌شوند انتخابات برگزار می‌شود و اعضا تصمیم‌گیری می‌کنند. هر چیزی ممکن است و امکان تغییر رئیس هم وجود دارد و انتخاب رئیس با خود اعضای شوراست. 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن