دیدبان
مصطفی ایزدی:

ریاست جمهوری روحانی و اصلاح طلبان

ریاست جمهوری روحانی و اصلاح طلبان

به گزارش دیدبان، مصطفی ایزدی، فعال سیاسی اصلاح طلب امروز پنج شنبه ۹۵/۷/۸ طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت: اصلاح‌طلبان با توجه به شرایطی که برای آنها وجود دارد، بعید است به‌جز آقای روحانی به گزینه دیگری در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ روی‌آورند. آقای روحانی اصولگراست و قبل از انتخابات ۹۲ تصور این بود حسن روحانی با برچسب اصولگرایی به صحنه بیاید و پیروز شود و تصور اینکه وی بعضی اصلاح‌طلبان را به کار بگیرد وجود نداشت؛ اما آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی شعارهایی داد که به دیدگاه اصلاح‌طلبان نزدیک بود و می‌توانست بعضی اهداف را پیش ببرد و در صحبت‌هایشان و عملکردشان این مهم را به اثبات رساندند.

طبیعتا تصمیم اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی حمایت از آقای روحانی است. بالاخره اصلاح‌طلبان شرایط را درک می‌کنند و می‌دانند که آن شرایطی که همراه رئیس دوره اصلاحات تجربه کردند در حال حاضر قابلیت بازسازی ندارد. چون شورای نگهبان تغییری در دیدگاه‌های خود نسبت به آنها ایجاد نکرده است. حداقل خواسته اصلاح‌طلبان ریاست مجدد آقای روحانی بر دستگاه اجرایی کشور است. زیرا وی یک دوره رئیس‌جمهور بوده و ثابت کرده که به خواسته‌های اصلاح‌طلبان توجه دارد. اصلاح‌طلبان به‌تنهایی نمی‌توانند ریاست‌جمهوری آقای روحانی را تضمین کنند. همچنان که در دور گذشته نیز اصولگرایان معتدل و واقع‌بین با اصلاح‌طلبان همصدا شدند و از روحانی حمایت کردند. این‌بار نیز باید به همین روال عمل شود، البته نگارنده معتقد است در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اصولگرایان بیشتری به رقابت با دکتر روحانی می‌پردازند.

اصولگرایان تندرو تصمیم داشتند در این دوره پشت آقای احمدی‌نژاد بایستند اما با کناره‌گیری وی امید آنها به یأس مبدل شد. طرفداران احمدی‌نژاد هیچ‌وقت به سمت آقای روحانی متمایل نخواهند شد اما بخشی از جریاناتی که در دوره گذشته به دکتر روحانی رای نداده بودند مثل بخشی از جامعه روحانیت مبارز که گرایش اعتدالی دارند در انتخابات آتی از ایشان حمایت خواهند کرد.

بعید است چهره شاخصی از اصولگرایان به عرصه انتخابات ورود کند. باتجربه تلخی که اصولگرایان در سال۹۲ به دست آوردند و شش نفر نتوانستند رای یک نفر را به دست آوردند دیگر این تجربه را تکرار نخواهند نمود. البته این بدین معنی نیست که اصولگرایان هیچ تحرکی در انتخابات پیش رو نداشته باشند و منتظر رای آوری آقای روحانی بمانند بلکه این جریان افراد خاص خود را دارد که در موعد مقرر به صحنه خواهد فرستاد. درمجموع قابل پیش‌بینی است که حمایت جریان اصولگرا شخصی مانند قالیباف با توجه به شرایط فعلی در شهرداری بعید است و همچنین بعید است که او در انتخابات ریاست‌جمهوری مجددا به صحنه بیاید. چند چهره دیگر در بین جریان اصولگرا وجود دارد، ازجمله آقای حبیبی که به دلیل کهولت سن و بی‌حوصلگی توان ورود به صحنه را ندارد، آقای بادامچیان با توجه به سن بالا برای ورود به صحنه انتخابات یک شخصیت سیاسی و باانگیزه ‌است البته وی فردی نیست که در بین اصولگرایان و توده‌های مردم اقبال عمومی داشته باشد. چون اگر جریان اصولگرا برای وی مقبولیتی متصور بود در انتخابات مجلس دهم او را در لیست خود جای می‌داد. البته شاید از بین جریان‌هایی که قائل به حمایت از آقای روحانی نیستند افرادی مانند آقایان باهنر و غفوری‌فرد نیز وارد این عرصه شوند؛ بنابراین مجموع رای اصولگرایان آن‌قدر نیست که یک نفر بارای قابل‌توجهی با دکتر روحانی مقابله کند.

عزم اصلاح‌طلبان برای حمایت از حسن روحانی جزم شده است وی نیز این موضوع را درک کرده و یک چهره شاخص اصلاح‌طلب را به عنوان رئیس ستاد انتخابات خود برگزیده که نظر اصلاح‌طلبان را جذب کند. آقای نجفی چهره مقبولی است هم اصلاح‌طلبان ونیز برخی اصولگرایان، شخصیت و مدیریت ایشان را قبول دارند. لذا به نظر می‌رسد آقای روحانی انتخاب دقیق و هوشمندانه‌ای انجام داده است.

منبع: آرمان امروز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن