دیدبان
عضو ارشد شورای عالی اصلاحات:

اصلاح‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را به حامیان نزدیک دولت واگذار نمی‌کنند

اصلاح‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را به حامیان نزدیک دولت واگذار نمی‌کنند

به گزارش دیدبان، علی صوفی عضو ارشد شورای عالی اصلاحات امروز سه شنبه 95/7/6 گفت و گویی با «آرمان امروز» انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

برخی از احزاب اصلاح‌طلب طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که ماموریت شورای عالی پایان‌یافته است. این دسته از احزاب مدتی است که درجبهه اصلاحات ‌ساز مخالف می‌زنند. علت اصلی به وجود آمدن این اختلاف درجبهه اصلاحات چیست؟

اختلاف به وجود آمده صرفا یک اختلاف داخلی و مربوط به اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. البته این اختلاف چندان هم عمیق نیست و بر سر نحوه اداره شورای هماهنگی و کشمکش‌های داخلی است. درهرصورت شورای عالی سیاستگذاری با همان ساز وکاری که قبلا داشته قطعا به‌ کار‌خود ادامه می‌دهد و منتظر حل مناقشات داخلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نمی‌ماند. درچند روز آینده نیز اخباری درباره سازوکار شورای عالی اصلاحات در انتخابات 96 منتشر خواهد شد.

چند حزبی که بیانیه را امضا کرده‌اند، درشورای عالی دارای نماینده هستند. آیا انتشار این بیانیه موجب نگرش منفی از سوی شورا به این احزاب نخواهد شد؟

 اصلاح‌طلبان در انتظار هستند که ماموریت شورای عالی درانتخابات پیش رو آغاز شود. چون شورای عالی گذشته ماموریتش تمام‌شده است و هیچ منعی برای حضور احزابی که به سازوکار شورای عالی نقدی دارند در این شورای عالی آینده وجود ندارد. زمانی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو شورای عالی خواهد بود بدین معنی است که تمام اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌توانند نمایندگان خود را به شورای عالی بفرستند وتمامی احزاب اصلاح‌طلب در شورا دارای نماینده هستند.

پس انتشار این بیانیه که به نظر می‌رسد به ‌نوعی در مخالفت با کار منسجم شورای عالی است، منعی را علیه این احزاب برای فعالیت در شورا به وجود نمی‌آورد؟

خیر، هیچ منعی برای احزاب منتشرکننده این بیانیه وجود ندارد. این اختلاف درشورای عالی در دوره گذشته هم وجود داشت و این اختلافات طبیعی است. درشورای عالی گذشته نیز برخی از دوستان در ابتدا حاضر شدند و بعد تمایلی به حضور در شورای عالی به دلایل شخصی نداشتند، یا برخی نیز به ‌ندرت در جلسات شورای عالی سیاستگذاری شرکت می‌کردند. البته از میان چند حزب ناهماهنگ فعلی چهار پنج نفر از اشخاص مطرح درشورای عالی در زمان انتخابات گذشته حضور داشتند. البته این مسائل امور داخلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و از نظر شورای عالی شخصیت حقوقی شورای هماهنگی مطرح است و طبیعی است که درآنجا اعضایشان مختار هستند که در جلسات شورای عالی حضور پیدا کنند یا تمایلی به حضور در شورای عالی نداشته باشند.

حزب اراده ملت و حزب اعتماد ملی چند سالی است کنگره برگزار نکرده‌اند، ولی از سوی دیگر اعضای آن چندان با شورای عالی نیز مخالفتی انجام نمی‌دهند. این احزاب تا چه اندازه در انتخابات اثر‌گذارند؟

طبیعتا این احزاب اصلاح‌طلب هستند و با گرایش اصلاح‌طلبی به فعالیت می‌پردازند و دل در گرو اصلاح‌طلبان دارند و هرکدام از آنها دارای تاثیر در جریان اصلاحات هستند و موضعگیری این افراد در درون حزب خود نسبت به شورای عالی با چالش روبه‌رو خواهد شد و این‌گونه نیست که نظر آنها موضع دبیرکل آنها باشد، مگر اینکه در جلسه‌ای تصویب کرده باشند که موضع دبیر کل موضع حزب است اما به نظر نمی‌آید که درحال حاضر مواضع این دوستان مواضع کلیت اعضای این احزاب باشد و احتمالا از افراد شناخته‌شده این احزاب هم تنها یکی دو نفر از آنها چنین موضعگیری‌ای درباره شورای عالی دارند. هرچند که این احزاب در شورای عالی آینده نیزدارای جایگاه خواهند بود.

این نگرانی برای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان وجود دارد که این اختلاف کوچک درونی منجر به عدم وحدت اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی شود، این اختلافات منجر به دودستگی اصلاح‌طلبان در شورای شهر نخواهد شد؟

در جریان انتخابات مجلس مشاهده کردیم که لیست‌های مختلف با گرایشات مختلف مطرح شد ولی آنچه برای بدنه و عقبه اجتماعی اصلاح‌طلبان مطرح است، نظر شورای عالی سیاستگذاری و نظر شخص رئیس دولت اصلاحات است؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم مشکلی ایجاد شود. احزاب ازنظر قانونی هرکدام باید در عرصه انتخابات درکشور برای خود کاندیدایی را معرفی کنند و با هم رقابت داشته باشند اما مهم لیست نهایی است و قطعا لیستی که اصلاح‌طلبان می‌دهند، برای جامعه اصلاح‌طلبی ملاک و معیار است؛ یعنی لیستی که شورای عالی سیاستگذاری به نمایندگی از اصلاح‌طلبان منتشر خواهد کرد ملاک جامعه اصلاح‌طلبی و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد بود. از جانب رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام‌شده که شورای هماهنگی با اکثریت آرا تصمیم گرفت درانتخابات پیش رو با شورای عالی اصلاح‌طلبان هماهنگ باشد و همکاری کند. حالا اینکه این تصمیم درست است یا نه یا قانونا باید دو سوم آرا باشد یا عدد دیگری، بحث دیگری است. مهم این است که این شورا بر اساس سازوکاری که دارد بتواند تصمیم رسمی بگیرد و آن را اعلام نماید. طبعا در هر تصمیمی ما انتظار نداریم اتفاق آرا وجود داشته باشد. ممکن است که بعضی‌ها مخالفتی داشته باشند، ممکن است که برخی تکروی‌هایی داشته باشند و در انتها به شورای عالی سیاستگذاری یا به لیست موردنظر شورا بپیوندند، یا نه تشخیص بدهند که راه خود را ادامه بدهند و این بستگی دارد به اعتبار اجتماعی که هر حزبی برای خود دارد. واقعا اگر فکر می‌کنند که جدای از شورای عالی یا اصلاح‌طلبان به نتیجه‌ای می‌رسند راه برای آنها باز است و کسی جلوی آنها را نخواهد گرفت.

برخی بر این باورند که معترضان به تصمیمات شورای عالی با نقش رئیس دوره در شورای عالی مخالف هستند و علت اصلی مخالفتشان همین است، تفسیر شما چیست؟

من نیز شنیده‌ام برخی دوستان چنین باورهایی دارند. باید ببینم واقعیت چیست؟ یعنی آنچه را که این دسته از دوستان فکر می‌کنند، صحیح است؟ یعنی لیدر اصلاحات بدل دارد که جایگزین وی شود؟ من فکر می‌کنم ایشان بدلی ندارد. رئیس دولت اصلاحات به اعتبار کاریزمایی که بین مردم دارد، با آنها صحبت می‌کند. وی مدعی نشده که من رهبر اصلاحات هستم. جامعه این را به ایشان منتسب می‌کند اما خودشان هیچ‌گاه مدعی این موضوع نبوده‌اند. دیگران هم اگر چنین کاریزما و اعتباری دارند اعلام کنند. این‌گونه ادعاها واقع‌گرایانه، معقول و منطقی نیست و این دسته از دوستان احساسات شخصی نسبت به رئیس دولت اصلاحات دارند اما مهم این است که جامعه اصلاح‌طلبی چه چیزی را می‌پذیرد.

بدنه این احزاب منتقد شورای عالی درشهرستان‌ها تا چه اندازه با شورای عالی موافق هستند؟

در جریان انتخابات گذشته هم نتوانستیم در همه استان‌ها شورای واحدی را تشکیل دهیم و تا انتها هم شورای هماهنگی و هم شورای عالی به وظایف خود مشغول بودند، ولی مهم این بود که درتمام کشور اصلاح‌طلبان ضمن داشتن اختلافات بسیار جزئی همواره با هم متحد بوده‌اند. وجود اختلاف درجامعه‌ای به وسعت ایران طبیعی است و نباید انتظار داشت همه سلایق در کنار هم جمع شوند، اما اینکه چند حزب بتوانند جریانی را در کشور به وجود آورند که آن جریان، اصلاح‌طلبان را چند تکه کند، محال است.

درانتخابات اسفندماه اصلاح‌طلبان تجربه ائتلاف با اعتدالیون را داشتند. آن تجربه را چگونه ارزیابی می‌کنید و تکلیف ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت در انتخابات شوراها چگونه خواهد شد؟

دولت از نظر اصلاح‌طلبان یک کل واحد نیست و سلایق مختلفی در دولت وجود دارند. اکثریت اعضای حزب اعتدال و توسعه که نزدیک به دولت هستند با اصلاح‌طلبان هماهنگ هستند، ولی برخی از اعضای این حزب نیز این مورد را به مصلحت حزب اعتدال و توسعه نمی‌دانند. درحال حاضر ما با آقای روحانی، کاندیدای مطرح جریان اصلاحات در انتخابات آتی مواجه هستیم که مورد تایید اصلاح‌طلبان هستند و هیچ زمزمه‌ای در جامعه اصلاح‌طلبی درباره عبور از آقای روحانی در انتخابات سال آتی وجود ندارد. آقای روحانی در راس دولت هستند و طرف دیگر حزب اعتدال و توسعه وجود دارد. در سال 94 اصلاح‌طلبان باید حزب اعتدال و توسعه را حتی با ترکیب موجود می‌پذیرفتند اما با وجود اینکه اختلاف‌نظر داخلی در این حزب هم وجود داشت طرف مذاکره اصلاح‌طلبان قرار گرفت. درنتیجه ائتلافی بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شکل گرفت؛ اما در این انتخابات اصلاح‌طلبان از حمایت از روحانی عدول نمی‌کنند و نسبتی را که آقای روحانی با جامعه اصلاح‌طلبی دارند همان نسبت را در انتخابات شورای شهر ادامه خواهند داد و درنتیجه اجازه نخواهند داد که برخی از مسائل گذشته موجب انشقاق شود.

آزموده را آزمودن خطاست. فکر نمی‌کنید اصلاح‌طلبان باید مستقل در شورای شهر وارد شوند و ریاست‌جمهوری را به‌ اعتدال و توسعه بسپارند؟

 اصلاح‌طلبان با تجربه قبلی قصد ندارند از هویت خود عبور کنند. در انتخابات آتی اصلاح‌طلبان با روحانی به تفاهم خواهند رسید. البته اداره ستادهای انتخاباتی باید توسط خود آقای روحانی اعمال شود و رئیس ستاد باید توسط ایشان انتخاب شود و البته با چهره‌های ذی‌نفوذ استان‌ها و اصلاح‌طلبان اثرگذار اصلاح‌طلبان در استان‌ها تعامل خواهند داشت؛ اما به مصلحت نیست اصلاح‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را به حامیان نزدیک دولت واگذار کنند و این ریسک بزرگی است. قطعا اصلاح‌طلبان این ریسک را نخواهند کرد.

اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها شرکت کنند، برای تصدی شهردار تهران چه برنامه‌ای دارند؟

درحال حاضر زود است که درباره انتخابات شورای شهر گمانه‌زنی شود. قطعا اگر نمایندگان اصلاح‌طلبان در شورای شهر حضورداشته باشند، سعی خواهند کرد برنامه‌هایی که از سوی شورای عالی سیاستگذاری اعلام‌شده است را به اجرا بگذارند و با عقبه رای خود ارتباط مستمری را خواهند داشت. لذا شورای عالی سیاستگذاری همان‌طور که برای مجلس برنامه‌ای را اعلام کرد در انتخابات شورای شهر نیز در زمان انتخابات برنامه لازم را برای اداره شهر تهران ارائه خواهد کرد اما اینکه از اکنون شهردار مدنظر تهران مطرح باشد، این‌چنین نیست و چنین موضوعی فعلا در میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی برای مشکلات شهر تهران به لحاظ قانونی چه خواهند کرد؟

احتمال اینکه در قانون شوراها اصلاحاتی شود، وجود دارد.

منبع:آرمان امروز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن