دیدبان
دکتر رضا سراج؛

تحریم های سلطه در پذیرش FATF

تحریم های سلطه در  پذیرش FATF

 دیدبان/  دکتر رضا سراج؛  اگر چه جنگ هشت ساله تحمیلی تمام شده است اما در شرایط کنونی نیز جنگ های مختلف بر ملت ایران و انقلاب اسلامی تحمیل می شود. جوانان امروز باید با تاسی از شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس پای کار دفاع از انقلاب و نظام بایستند و در مواجهه با نظام سلطه جایگاه و نقش خود را پیدا کنند.

 انقلاب اسلامی ایران امروز درگیر پنج جنگ مختلف، پیچیده و در هم تنیده  است که این جنگ ها هم مانند جنگ تحمیلی به دفاع و ایثارگری مجاهدانه نیاز دارد. جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی، جنگ نیابتی و جنگ دیپلماتیک عرصه هایی هستند که دشمن هوشمندانه و با برنامه ریزی به مقابله با نظام جمهوری اسلامی برخاسته و البته در برخی عرصه ها موفقیت هایی هم به دست آورده است.

 هر نیروی انقلابی و هر دغدغه مند اسلام باید نقش و سهم خود در این میدان کارزار را تشخیص دهد و طبق وظیفه عمل کند.جنگ نرم یکی از وجوه جنگ روانی است که با گستردگی بیشتر علیه کشور ما برنامه ریزی و اجرا می شود و هدف آن ایجاد تغییر در نگرش ها و ادراکات مردم است.

دشمن در جنگ نرم قصد دارد با انگاره سازی و فضاسازی، در باور ها و اعتقادات مردم نسبت به ارزش ها و آرمان ها و به خصوص آرمان های انقلاب اسلامی تغییر ایجاد کند و به صورت تدریجی نظر آن ها را راجع به انقلاب اسلامی تغییر دهد. هدف دشمن از جنگ نرم در حوزه نخبگان و مسئولان ایجاد ادراک اشتباه و در نتیجه مبتلا کردن آن ها به اشتباه محاسباتی است.

 دشمن در این عرصه توانسته تا حدی موقعیت هایی به دست آورد و باورهای مردم نسبت به ارزش ها را تا حدی جابجا کند و ادراکات و نگرش های آن ها را تغییر دهد. برنامه ریزان این جنگ توانسته اند برخی مسئولان و نخبگان ما را دچار خطای محاسباتی کنند و این که مشاهده می کنیم اظهاراتی مانند کنار گذاشتن نیرو و توان نظامی و تعطیل کردن صنعت موشکی از زبان برخی مسئولان رده بالا و از تریبون های رسمی بیان می شود نشانه هایی از مبتلا شدن این افراد به خطای محاسباتی است.

تحریم های اعمال شده علیه ملت ایران باعث هم افزایی بین جنگ نرم و جنگ اقتصادی شده است و رسیدن به اهداف جنگ نرم را تسریع می کند.  وقتی تحریم هایی جدید در سال های ۹۰ تا ۹۲ با کمک فتنه گران علیه ملت ایران وضع شد نیویورک تایمز اعلام کرد هدف از اعمال تحریم تغییر نگرش مردم به نظام اسلامی و روی کار آمدن غرب گرایان در ایران است.

 قضور و کوتاهی های انجام شده در مباحث اقتصادی در آن زمان باعث شد نگرش مردم به مسائل اقتصادی تغییر کند و تنها راه گشایش را مذاکره و رفع تحریم تلقی کنند و این تغییر نگرش باعث شد طیفی از غرب گرایان در مسند کار قرار گیرند.

 دشمن در ادامه جنگ اقتصادی قصد دارد تحریم های فلج کننده را به تحریم های هوشمند تبدیل کند به نحوی که بسیاری از محدودیت هایی که دشمن به دنبال آن است توسط سازمان ها و نهاد های داخلی انجام شود.

 پیوستن ایران به FATF  از مواردی است که زمینه ساز هوشمند شدن تحریم هاست شود و به واسطه آن بانک های داخلی از ارائه خدمات ارزی به نهاد هایی که FATF آن ها را حامی تروریست تلقی می کند اجتناب می کنند. در این جنگ شبکه نفوذ با ایجاد حلقه های تصمیم ساز در نهاد های حساس کشور به تصمیم گیری درباره مسائل مختلف می پردازند.

 این حلقه در دوره های مختلف در تصمیم سازی ها نقش موثری داشته اند و در آخرین مورد در بحث تعلیق هسته ای و برجام و برجام ها اقدام به نفوذ و تصمیم سازی می کردند. نفوذ این حلقه در تصمیم سازی به حدی است که در افکار عمومی القا کرده اند اگر بنا باشد گشایشی رخ دهد باید برجام و برجام ها را بپذیریم.

 موسویان در قسمتی از این کتاب با بیان هفت محور که به عنوان چالش بین ایران و آمریکا تلقی می شود معتقد است تا این چالش ها رفع نشود مشکلات ایران و آمریکا حل نمی شود و اکنون برجام و برجام هایی که در حال تدوین است با توجه به این هفت محور برنامه ریزی می شود.

 آمریکا قصد دارد در رفتار ایران در منطقه تغییر ایجاد کند و به دنبال آن، تغییر ساختار نظام ایران را رقم بزند. این جنگ از طرف محور تکفیری علیه محور مقاومت و با پشتیبانی آمریکا و آل سعود در حال انجام است و آمریکا قصد دارد امتداد این جنگ را به داخل مرز های ایران بکشاند.

 دشمن در این جنگ قصد دارد با حفظ فشار و اجماع علیه ایران و با نمایش نرمش در حوزه دیپلماتیک نشان دهد ایران فاقد قدرت و اراده در حوزه دیپلماسی است.  قدم زدن وزیر خارجه ایران با کری و یا تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و آمریکا اتفاقات تصادفی، سطحی و بدون برنامه ریزی نیستند بلکه مواردی هستند که در حوزه جنگ دیپلماتیک طرح ریزی شده اند.

 دشمن در همه این کارزار ها می خواهد این نگرش را القا کند که انقلاب اسلامی دچار ترمیدور شده است؛ یعنی بعد از ۳۷ سال حرکت و حکومت به نقطه ای عقب تر از نقطه ابتدا رسیده و عملا نتوانسته هیچ گونه دستاوردی داشته باشد و همه انقلاب ها در نهایت به آغوش سلطه باز خواهند گشت.

دشمن می خواهد در این کارزار ها نظام ایران را قانع کند که اولا رفتار تهاجمی خود را کنار بگذارد و بعد از آن چهار خط قرمز مد نظر آن ها را که شامل هسته ای، ایجاد تغییر در هندسه سیاسی منطقه، تبدیل شدن به قدرت منطقه ای و حمایت از تروریسم (به زعم ان ها) است رعایت کند.

تلاش کنید تا نگرش ها و ذهنیت های مردم در قبال ارزش های انقلاب اصلاح شود و ماهیت رفتار های دشمن را متوجه شوند و به مردم نشان دهید که به امریکا نمی توان اعتماد کرد. حل مشکلات اقتصادی در گرو اتکا به توان داخل و اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم در انتخابات در پیش رو با هم افزایی نیروهای انقلابی و نشان دادن چهره حقیقی شبکه نفوذ داخلی و نمایش ناکارآمدی جریان وابسته به غرب، با پیروزی دموکراتیک و مردمی در پای صندوق های رای جریان حقیقی معتقد به انقلاب بر سر کار بیاید.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن