دیدبان
عضو اصلاح طلب شورای شهرتهران؛

توقع بیشتری از روحانی داشتیم

 توقع بیشتری از روحانی داشتیم
به گزارش دیدبان، سیده فاطمه مقیمی فعال اقتصادی و عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفت و گویی با روزنامه آرمان انجام داده که آن را در ادامه می‌خوانید:
 انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نزدیک است. مجموعه دولت تدبیر و امید در این ماه‌های باقیمانده چه تمهیداتی باید اندیشه کند؟
در انتخابات یک مجموعه صنفی، انتخابات مجلس، انتخابات شوراهای شهر و روستا یا انتخابات ریاست‌جمهوری که بزرگ‌ترین انتخابات در کشور است، نامزدها برای جلب نظر رای دهندگان وعده‌هایی را عنوان می‌کنند که در میان مردم ایجاد انتظار می‌کند؛ انتظار برای عملیاتی کردن این وعده‌ها و شعارها. برخی از دولت‌ها چه در ایران چه در نقاط دیگر جهان، از این وعده‌ها تنها برای کسب رای بهره می‌برند، اما عملا در دوران قدرت اراده‌ای در تحقق شعارهای خود ندارند، اما در دولت تدبیر و امید چنین نشد و رئیس‌جمهور دولت یازدهم تلاش کرد تا شعارهایش از مرحله حرف به مرحله عمل نزدیک شود و بر این اساس است که شاهدیم حدود ۶۰ درصد وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور به منصه ظهور رسیده است که البته توقع ما از ایشان تحقق ۸۰ درصدی شعارها بود و با اینکه وقت کم است اما این بدان معنا نیست که نمی‌شود در ماه‌های باقیمانده گام‌های موثری برداشت، بلکه برعکس معتقدم که در این ماه‌های پایانی زمان باقی است تا اقداماتی به ویژه درحوزه بهبود وضعیت معیشت و رونق اقتصادی مردم انجام شود.
 یکی از مواردی که مخالفان دولت بیش از همه آن را برجسته جلوه می‌دهند، بهبود وضعیت معیشت و رونق کسب و کار در جامعه است؛ به ویژه در اقشار ضعیف جامعه. راهکارهایی که می‌تواند به برون رفت از این شرایط منجر شود چیست؟
من معتقدم که در بحث شعارهای انتخاباتی باید یک نکته را در نظر گرفت و آن این است که نامزدها باید شعارهایی را مطرح کنند که متناسب با شرایط باشد و توان و ظرفیت در اجرای آن وجود داشته باشد و نه اینکه شعارها به گونه‌ای باشد که به مذاق مردم شیرین آید و بعد زمانی که کارنامه آن فرد را ورق می‌زنند شاهد اجرایی نشدن آن باشند. چنان که تاکید کردم دولت آقای روحانی در انتخاب شعارهایش بسیار عقلایی و اخلاق‌مدارانه عمل کرد و از دادن وعده‌های تو خالی به مردم پرهیز کرد. تا به امروز هم تلاش کرده تا وعده‌هایش را عملیاتی کند و در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی توفیق‌های بسیاری داشته است. از جمله بهبود روابط و تعاملات با جهان، انعقاد توافق برجام، ایجاد امنیت اجتماعی، تنش‌زدایی در جامعه و غیره. با این‌همه و با هدف اصلاح رویه، مواردی که مورد مطالبه مردم است باید با سرعت و جدیت پیگیری شود تا در دوره بعد دکتر روحانی تایید حضور مجدد در جایگاه ریاست‌جمهوری را از مردم بگیرد.
 به عنوان یک فعال اقتصادی، در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی مردم یا برنامه‌هایی که اگر دولت پیگیری کند، می‌تواند در حوزه اقتصاد کارآمدتر و پویاتر عمل کند توضیحاتی ارائه دهید؟
یکی از اهداف دولت در راستای رسیدن به توافق هسته‌ای با غرب و امضای برجام، گشایش‌هایی بود که در حوزه اقتصاد حاصل می‌شد، اما با گذشت یک سال از این توافق هنوز آثار آن به شکل ملموس محقق نشده است، به طور مثال در بحث اعتبارات اسنادی، مبادلات بانکی و نقل و انتقالات ایران با جامعه جهانی و غیره. با این‌همه دولت موفقیت‌های بسیاری هم کسب کرده است که باید شفاف‌سازی شود. به طور مثال تک‌رقمی شدن نرخ تورم یکی از این موفقیت‌هاست. اما در بحث حمایت از تولیدکنندگان داخلی، صنعتگران و کارآفرینان که منجر به توسعه صادرات و ارزآوری می‌شود باید جدی‌تر عمل شود و دولت و تیم اقتصادی آن برنامه‌های جدیدی تدوین کنند تا همان گونه که امنیت اجتماعی در کشور وجود دارد، رفاه اجتماعی و اقتصادی هم حاصل شود و در پایان چهار سال کارنامه خوبی از دولت بر جای بماند. همچنین دولت در این زمان باقیمانده باید سیاست‌ها و برنامه‌هایش در حوزه کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و حمایت از بخش خصوصی را پیاده کند؛ چرا که الان وقت اجراست. البته در این راه همراهی همه بخش‌ها و دستگاه‌ها الزامی است.
 پشتوانه مردمی و اجتماعی روحانی و طیف‌های حامی او در انتخابات سال ۹۲ منجر به انتخاب او شد. در انتخابات پیش رو هم آیا رئیس‌جمهور می‌تواند این پشتوانه را با خود همراه کند؟
در انتخابات سال ۹۲ شاهد بودیم که همه آحاد جامعه از اقشار گوناگون به صحنه آمدند و با رای خود نشان دادند که طرفدار دولت تدبیر و امید هستند. بر این اساس معتقدم در شرایط کنونی هم دولت پشتوانه مردمی خود را دارد و برخلاف عده‌ای که تنها گروه و طیف خاصی را خطاب قرار می‌دهند، دولت روحانی یک دولت همه جانبه‌نگر است و برای تک تک آحاد جامعه ارزش قائل است و برای تامین منافع آنان تلاش می‌کند و بر این اساس تلاش عده‌ای که می‌خواهند چنین نشان دهند که دولت یازدهم تنها قشر خاصی از مردم را در نظر می‌گیرد، شکست خواهد خورد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن