دیدبان
حاشیه ای بر عملکرد وزارت ارشاد؛

وزارت ارشاد؛ خاکریز یا اتوبان نفوذ؟!

 وزارت ارشاد؛ خاکریز یا اتوبان نفوذ؟!

به گزارش دیدبان، پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 خواه ناخواه مساوی به چالش کشیدن ایدئولوژی های بشرساخته و اومانیستی در سطح جهان بود. ایالات متحده آمریکا به عنوان پرچمدار لیبرال سرمایه داری در دنیای معاصر از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی با صدور بیانیه شدیدالحنی در صحن مجلس سنا به صف دشمنان انقلاب ملت ایران پیوست. آمریکا که در آن زمان خود درگیر جنگی ایدئولوژیک با شوروی کمونیست بود؛ سربرآوردن یک انقلاب ایدئولوژیک دیگر در منطقه آسیای غربی را به هیچ وجه تحمل نمی کرد. خاصه آنکه مبانی اصلی انقلاب ملت ایران بر استکبارستیزی و به خطر انداختن منافع ایالات متحده در سطح ایران و البته جهان! بنا شده بود.

با این همه؛ انقلاب مردم ایران بیش از آنکه صبغه سیاسی داشته باشد؛ بن مایه های فرهنگی و ایدئولوژیک داشت. از همین رو تقابل فرهنگی با انقلاب ملت ایران از همان ابتدا در دستور کار دستگاه عظیم رسانه ای-تبلیغاتی غرب و در راس آن آمریکا قرار گرفت. تحمیل جنگ 8 ساله بر علیه ملت ایران اما تقابل نرم با جمهوری اسلامی را تبدیل به تقابل سخت کرده؛ تا حد زیادی زمینه های نفوذ فرهنگ لیبرال سرمایه داری در سطح کشور را از بین برد.

با این وجود؛ غرب در مقطع پس از جنگ تحمیلی هجوم فرهنگی بی امان خود بر علیه انقلاب اسلامی را آغاز کرد. مسئله ای که البته با هشدارهای مکرر رهبر فرزانه انقلاب در زمینه "تهاجم فرهنگی"، "ناتوی فرهنگی"، "قتل عام فرهنگی" و مفاهیمی از این دست روبرو شده بود. فصل حاکمیت دولت اصلاحات بر دستگاه اجرایی کشور را اما می توان فصل هجوم دولتی به مبانی فرهنگی ملت ایران محسوب کرد! شاهد این مدعا آن است که وزیر ارشاد دولت سیدمحد خاتمی هم اکنون به کشورهای غربی پناهنده شده؛ در رسانه های معاند انقلاب، بر علیه جمهوری اسلامی به ایراد تحلیل و سخن پراکنی می پردازد.

با این همه؛ نزدیکی ظاهری ایران و غرب پس از شکل گیری توافق هسته ای در دولت یازدهم، زمینه مناسبی را برای هجوم فرهنگی مضاعف غرب به مبانی تئوریک جمهوری اسلامی  و تغییر ذهنیت مردم ایران در قبال آمریکا فراهم کرده است. تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر خطر "نفوذ" دشمن در برهه پسابرجام و مهم تر دانستن "نفوذ فرهنگی" از دیگر ابعاد "نفوذ" توسط معظم له، نمودار همین واقعیت میدانی و قابل مشاهده است.

در این مسیر، بازخوانی وظایف و عملکرد وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ در سطح کشور می تواند محل بحث و تحلیلی جداگانه باشد. سوال این است که آیا وزارت ارشاد دولت یازدهم و علی جنتی به عنوان مهره راس این وزارتخانه به وظایف خود در قبال تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن عمل کرده اند؟ واقعیت آن است که بازخوانی عملکرد سه ساله علی جنتی و همکارانش در این وزارتخانه نشانه های روشنی از جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن در سطح کشور به دست نمی دهد.

در مقابل؛ عملکرد وزارت ارشاد دولت یازدهم در سه سال اخیر به صورتی بوده است که زمینه پروار شدن جریان فرهنگی غربگرا و هجمه به بنیان های فرهنگی انقلاب اسلامی را فراهم نموده است. حجم سیاست های تسامح مبنای وزارت ارشاد در طی سه سال اخیر به صورتی بوده است که بی شک ذکر اندکی از آنها نیز در قالب این وجیزه میسر نخواهد بود. با این وجود؛ تکخوانی خواننده زن در جریان برگزاری کنسرت عاشورا! در روزهای اخیر را می توان آخرین دست از اینگونه اقدامات وزارت ارشاد دولت یازدهم دانست.

دیگر اقدام قابل تامل وزارت ارشاد در سه سال اخیر را می توان برخورد چکشی با رسانه های منتقد دولت دانست. این در حالی است که بسیاری از اقدامات خلاف قانون و شرع رسانه های بزک کننده ی آمریکا درسه سال اخیر با تساهل و تسامح وزارت ارشاد دولت یازدهم روبرو شده است.  انتقادات شهریار زرشناس، دوست و همراه شهید آوینی، برگ دیگری از عملکرد زرین! وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ کشور را رو کرد. وی که در برنامه تلویزیونی ثریا حضور یافته بود؛ با اشاره به جنگ فرهنگی ایالات متحده با شوروی سابق که منجر به فروپاشی آن از درون شده بود، عملکرد کنونی وزارت ارشاد را همطراز عملکرد غربگرایان شوروی سابق دانست.

این استاد دانشگاه با بیان این که در حال حاضر مسئولین ما در همان مسیر شوروی حرکت می کنند و این حرکت اتوبان سازی برای این دشمن است، گفت: "ما در عرصه فرهنگی برای دشمن اتوبان ساخته ایم، یک جنگ نرم تمام عیار علیه همه هویت ما در جریان است اما گویا مسئولین وزارت ارشاد متوجه این ماجرا نیستند. میدانی که برای تحرک روشنفکری در این سه سال توسط وزارت ارشاد ایجاد شده بی نظیر است".

وی با بیان این که گویا جریان روشنفکری تمام تلاشش را به کار گرفته تا فضا را اشباع کند و ریشه انقلاب اسلامی را بزند، گفت: "من انبوهی از کتاب هایی دارم که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دولت فعلی به آنها مجوز داده و مروج سبک زندگی سکولار، نئولیبرالیسم، آرمان زدایی و تا حدی الحاد است؛ امیدوارم معاون فرهنگی ارشاد این برنامه را ببیند و پاسخی دهند و بنده برای تک تک ادعاهایم آمادگی مناظره با ایشان دارم."

به نظر می رسد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در اولین روزهای سال 1393 بر لزوم  ادامه فعالیت های فرهنگی خودجوش و مردمی جوانان انقلابی، ناظر به همین واقعیت بوده است. ایشان در جریان سخنرانی در صحن جامع رضوی فرموده بودند: "نکته مهمترِ حرف من در باب فرهنگ خطاب به جوانان مومن و انقلابی است که بصورت خود جوش و با اراده و ابتکار در سراسر کشور به فعالیتهای فرهنگی مشغولند و کارهای بسیار خوبی انجام داده اند.عزیزان من کار را هر چه جدی تر ادامه دهید چرا که فعالیت­های فرهنگی شما از اول انقلاب، نقش مهمی در ایستادگی و پیشرفت کشور ایفا کرده است." با این حال؛ هنوز هم این سوال باقی است که نقش وزارت ارشاد را باید چگونه تعریف کرد؟ خاکریزی در برابر نفوذ یا اتوبانی برای نفوذ؟!

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟