دیدبان
سخنان اوباما در یک انجمن سیاهپوستان

اوباما: حتی داعش و کره شمالی به اندازه زیر سوال بردن اعتبار محل تولدم درگیرم نکردند

اوباما: حتی داعش و کره شمالی به اندازه زیر سوال بردن اعتبار محل تولدم درگیرم نکردند
رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی از پایان یافتن جنجال مربوط به گواهی تولدش ابراز خشنودی کرد و در جمع سیاه‌پوستان آمریکا از آنها خواست تا با آمدن به پای صندوق‌های رای میراث او را حفظ کنند.
 
 به گزارش دیدبان به نوشته روزنامه دیلی میل، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در یک انجمن سیاه‌پوستان به شدت دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان را هدف انتقادهای خود قرار داد.
 
این اظهارات در حالی مطرح شد که ترامپ پیشتر اذعان کرده بود که اوباما متولد آمریکاست و به جنجالی که مدت‌ها علیه این رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا به راه اندخته بود، پایان داد.
 
او گفت: راحت شدم که حرف‌های مربوط به محل تولدم تمام شد. داعش، کره‌شمالی، فقر یا تغییرات آب و هوایی هیچ کدام به اندازه زیر سوال بردن اعتبار گواهی تولدم، ذهنم را درگیر نکرد. تنها ۱۲۰ روز باقی مانده و نهایتا این مساله حل شد.
 
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از مردم خواست تا علیه بدبینی کمپین ترامپ بسیج شوند. او در ادامه گریز کوتاهی به پیشرفت‌های دوران ریاست جمهوری‌اش داشت و باز هم به مساله ترامپ اشاره کرد.
 
اوباما گفت:‌ حتما شنیده‌اید که رقیب کلینتون (ترامپ) گفته است که هیچ زمانی مثل الان بدترین موقع برای سیاه‌پوست بودن، نیست. به گمانم او تمام درس‌های مدنی درباره برده‌داری و "جیم کرو" را فراموش کرده است اما ما یک موزه‌ای داریم که او باید برود و بازدید کند. ما او را آموزش می‌دهیم.
 
قوانین جیم کرو که بیشتر در ایالات جنوبی آمریکا اعمال می‌شد، یک سری دستورات را برای جداسازی همه تاسیسات عمومی به نام "جدا اما برابر" ایجاد کرد. این جداسازی در عمل شرایطی برای سیاهان آمریکا ایجاد کرد که وضع آنان از سفیدهای آمریکایی پایین‌تر باشد و ضررهای اقتصادی، آموزشی و اجتماعی برایشان در پی بیاورد.
 
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ترامپ را "نیروی مخالف" توصیف کرد و گفت: در حالی که سیاه‌پوستان آمریکا ممکن است چالش‌هایی داشته باشند اما احمق نیستند. او سپس به این نکته اشاره کرد که جمهوری‌خواهان آمریکایی به جای آنکه قوانین مربوط به حمل سلاح را سخت‌تر کنند، در حال سخت‌تر کار برای رای‌دهندگان اقلیت هستند.
 
اوباما خطاب به حاضران سیاه‌پوست این انجمن گفت که اگر آنها می‌خواهند از میراث او حمایت کنند باید در نوامبر در انتخابات شرکت داشته باشند.
 
اوباما تاکید کرد: "اگر این گروه از جامعه رای ندهند، من آن را توهین به خودم می‌دانم." او گفت که گرچه نامش در لیست انتخاباتی وجود ندارد اما میراث او آنجاست چرا که نام کلینتون در آن وجود دارد.
 
او افزود: امید در صندوق است. ترس هم در صندوق رای است.
 
اوباما به طور جدی درباره انتخابات گفت: جمهوری خواهان با بستن پایگاه‌های رای گیری در جوامع اقلیت، متوقف کردن رای گیری‌های زود هنگام و اعمال الزامات بیشتر در خصوص کارت‌های شناسایی رای دهندگان، به صورت علی و فعالانه در روند رای گیری مانع تراشی کرده‌اند.
 
وی این اقدامات را یک رسوایی ملی دانست اما گفت: حتی اگر تمامی محدودیت‌ها در خصوص انتخابات از بین برود، باز هم آفریقایی ـ آمریکایی‌ها از یکی از پایین‌ترین نرخ‌های رای‌گیری برخوردارند.
 
اوباما افزود: این اصلا خوب نیست، اگر می‌خواهید من و میشل اوباما را به خوبی بدرقه کنید، دست روی دست نگذاری و ما را تماشا کنید. به پا خیزید و برای انتخابات ثبت نام کنید.
 
هیلاری کلینتون،‌نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی کوتاه خود بدون اشاره به نام ترامپ گفت: انتخابات قریب الوقوع برای آمریکا یک انتخابات محوری خواهد بود مساله فقط به ارتقاء زمین گلف یا گواهی تولد  مربوط نمی‌شود. مساله این است که چه کسی برای فراموش شده‌ها مبارزه می‌کند، چه کسی روی فرزندانمان سرمایه‌گذاری خواهد کرد و چه کسی حقیقتا از شما در کاخ سفید حمایت خواهد کرد.
 
وی افزود: ما به ایده‌هایی چون توهین نکردن، برنامه‌های واقعی برای کمک به آمریکایی‌های ضعیفی که در جوامع بدون حامی باقی مانده‌اند متعصب نبودن و پارانویا نداشته نیاز داریم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم میراث باراک اوباما به دستان فردی بیفتد که درک نمی‌کند دیدگاه خطرناک و تفرقه اندازش کشورمان رابه عقب خواهد برد.
 
کلینتون امیدوار است آفریقایی آمریکایی‌ها از وی همانند اوباما در پیروزی‌هایش حمایت  کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن