دیدبان
دکتر همیز:

باید در آموزش دینی خود در جامعه تجدید نظر کنیم

باید در آموزش دینی خود در جامعه تجدید نظر کنیم

به گزارش دیدبان، دکتر همیز یکی از صاحبنظران و مشاوران حوزه فرهنگ است. او معتقد است متاسفانه در زمینه تبلیغ دین، افراد شجاع دیندار صاحب نظر نداریم. در ادامه گفتگوی پنجره با این کارشناس حوزه عفاف و حجاب را می‌خوانید.

چرا برخی از زنان، با وجود برخورداری از بنیه‌های اعتقادی، باز به مسأله حجاب، بی‌توجه هستند؟ 
برای پاسخ به این سوال باید یک توضیح کلی داشته باشم؛ ما سه عالم در وجود انسان داریم؛ یکی عالم جسمانی که با پنج حس با عالم طبیعت ارتباط برقرار میکند. عالم دوم، عالم خیال است که تمام خلاقیت‎‎های مثبت و منفی و تخیلات منفی و مثبت در این عالم خیال است. توهم یکی از کارهای مهم این عالم است که معمولا هم در اینقدرت توهم، ابلیس دست قدرتمندی دارد. شیطان در عالم خیال حضور دارد و میتواند با صحنه سازی، روی اراده فرد اثر بگذارد. انسان، خوب و بد را با این عالم تصمیمگیری میکند و اگر در این عالم متوقف بماند و از این عالم رشد نکند، به عالم عقل و حقیقت که عالم سوم وجودش است، دسترسی نخواهد داشت. بنابراین تسلط شیطان در عالم دوم بهشدت بالاست
در واقع انسان باید به این سه عالم تعادل ایجاد کند؛ درست است؟
ما سه قوه در نفس داریم؛ قوه شهوت، غضب و فهم. انسان بهدنبال لذت‎‎های دنیایی خود است و البته خوب از یک جهت با هوای نفس و خطای نفسش بقا پیدا میکند، والا اگر ما نفس را حذف کنیم انسان نابود میشود. ولی این نفس اگر افراطی یا تفریطی بشود، به دست شیطان مدیریت میشود. اگر در حالت تعادل باشد این غضب بهصورت شجاعت در فرد ظاهر میشود؛ شهوت بهصورت عفت در او جلوه میکند ولی اگر افراطی یا تفریطی باشد، شیطان بهشدت او را مدیریت میکند.
طبعاً میتوان گفت که اکثر مردم چون به عالم سوم خودشان دسترسی نداشته و آن را هنوز فعال نکردهاند، در عالم دوم به دست شیطان مدیریت میشوند؛ انسان‎‎هایی که به خانه خود، لقمه حرام یا شبههناک وارد می کنند، این خوراک عالم دوم وجود را به راحتی دراختیار شیطان قرار میدهد.
نکتهای که در این جا میخواهم عرض کنم فرق بین طیب با طاهر است؛ وقتی یک مال دزدی که در بازار ارائه میشود و شما نمیدانید دزدی هست و خریداری میکنید این مال طیب نیست هرچند با پول حلال خودتان خرید کردهاید. یکی از شئونات حکومتی این است که حکومت در تهیه کالای مردم باید نظارت مستقیم داشته باشد که چیزهای پاک و مطهر ارائه شود؛ کالای قاچاق یکی از مواردی است که طیب نیست
با این اوصاف برای مقابله با این خطاها چه باید کرد؟
ما میتوانیم با آموزش‎‎های عقلانی، این افراد را بیدار کنیم و به آنها یادآور شویم که طبق آموزه‎‎های دینی، بحث ضرر و منفعت اخروی را برای وی بیان کنیم که این قبیل هشدارها باعث میشود این‌ها گناه را ترک کنند و در غلبه بر خودشان موفقشوند. باید در جامعه موقعیت‎‎هایی را فراهم کنیم که این گونه افراد در این مسیر قرار بگیرند، تبلیغات ما باید اقناعکننده باشد نه این که فقط ارشادی باشد
متاسفانه برخی افراد اباحه گری را در جامعه برای مردم آسان میکنند و میگویند خداوند ارحمالراحمین است، این سخن قدرت ترک گناه را از فرد میگیرد
چه کسانی مروج اباحه‌گری در جامعه هستند؟
در خطبه 87 نهج البلاغه، حضرت علی (ع) از علمای سوء نام میبرد و میفرمایند: این علما کسانی هستند که گناهان بزرگ را کوچک جلوه میدهند و اعمالی که انسان را به خداوند نزدیک میکند، میگویند مهم نیست انجام بدهید و رهایش کنید. نوع تبلیغاتی که امروز در مسیر آموزش دین در جامعه داریم، دقیقا مطابق این فرمایش حضرت علی (ع) است. این سخنان قدرت فرد در تصمیم گیری‎‎ها را به تاخیر میاندازد.
یعنی آموزش دین در جامعه نیاز به بازنگری دارد؟
باید در آموزش دینی خود در جامعه تجدید نظر کنیم و از طرفی دیگر علما به یک اتحاد نظر در برابر این رفتارها برسند. مثلا کسی برمیگردد میگوید که خداوند که کوره آدم سوزی نداشته که شما را به جهنم ببرد، خداوند مهربان است چهکسی گفته که اگر یک تار مویی بیرون باشد، در آتش آویزانت میکند، این سخن برای شنونده جذاب است
باید با آموزش فرد را قانع کنیم تا جایی که در تصمیمگیری حقیقت را بفهمد. چون ذاتا انسان از این که به خداوند خیانت کند متنفر است
چه موارد دیگری در مسأله اباحه گری نسبت به حجاب، مؤثر است؟
مسئله دیگری که بنده با آن بسیار مواجه شدهام این است که بعضی از خانم‎‎ها می‎‎گویند من اگر نوع پوششم مطابق میل همسرم نباشد، مرا طلاق میدهد. میگوید من خودم از این کارها بدم میآید و در خلوت خود نماز میخوانم و از خداوند میخواهم که به من کمک کند، ولی شوهرم نمیگذارد
اگر بتوان قوانینی را در جامعه به تصویب رساند تا زنانی که با این آقایان در ارتباط هستند، یک دادرسی داشته باشند و حق خود را بگیرند، بخشی از این مسئله رفع میشود
عوامل دیگر چه؟
بخشی از نوجوانان هستند که صرفا برای زیبایی بهدنبال نوع پوشش‎‎های خاص میروند که اگر ما در تبلیغات اجتماعی به او یادآوری کنیم که کدام لباس او را زیباتر میکند، مطمئنا انتخاب بهتری خواهد داشت
آیه 20 از سوره حدید می‌گوید: «اعْلَمُوا أَنمَا الْحَیاه الدنیا لَعِبٌ وَ لَهو و زینَه و تفاخُر بَینَکم و تَکاثُر فی الاموال و الاولاد/ بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است». مفسران در تفسیر این آیه میگویند لعب و لهو برای دوران کودکی و نوجوانی، زینت برای جوانی و تفاخر برای دوران پیری است؛ یعنی جوان برای زیبا بودن بیشترین انگیزه را دارد. اگر به او بگوییم زیبایی شما در بهسوی خدا رفتن است، انتخاب درستی انجام میدهد، ولی اگر به او گفته شود که اگر بدین شکل نامناسب باشی، شوهر خوب گیر تو میآید و در محیط کار پول خوبی به تو میدهند و محبوب و مشهور میشوی، اشتباه انتخاب خواهد داشت. جوان‎‎هایی که در سن جوانی و نوجوانی بهواسطه فساد با مردان اطراف خود، دچار این مسائل میشوند، نمیتوانند به راحتی در میانسالی توبه کنند
به نظر شما در روش های تبلیغی و فرهنگی خوب عمل می‌کنیم؟
یک نکته بسیار مهم این است که امروز در کشور اتحاد فرهنگی در بین بزرگان جامعه نداریم و حتی افرادی که در خطوط سیاسی یک دست هستند و خیلی هم علاقهمند به دین هستند، باز هم در روش‎‎های فرهنگی متفاوت هستند. برخی فقط بر قانون تاکید دارند و جایی برای مباحث اخلاقی قائل نیستند که خود همین مسئله مانع کار فرهنگی میشود
بهنظر بنده یکی از دلایلی که باعث شده تصمیم‌گیران سیاست‌گذار نمیتوانند تصمیم جدی در این ارتباط بگیرند، رعب امتناع مردم است که مانع میشود شجاعانه تصمیم بگیرند. در حالیکه طبق توصیه قرآن، کسانی که تبلیغ میکنند نباید از احدی بترسند.

منبع: پنجره

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟