دیدبان

افزایش معاملات مسکن در تهران

افزایش معاملات مسکن در تهران

به گزارش دیدبان، به نقل از اعتماد، افزایش خرید و فروش مسکن، می‌تواند نوید‌دهنده آغاز پروسه‌ای باشد که بازار مسکن- این کالای استراتژیک- از رکود خارج شود.

بانک مرکزی در گزارشی با اعلام افزایش ٦/٢٧ درصدی خرید و فروش مسکن در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تاکید کرد که شاخص اجاره‌بهای مسکن در ماه گذشته در شهر تهران ٥/٩ درصد و در مناطق شهری   ٣/١٠ درصد افزایش داشته است. در گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ١٣٩٥» که توسط بانک مرکزی تنظیم شده، آمده: در تیرماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، چهار میلیون و ٢٣٠ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال پیش، به ترتیب، ١/٠ و ٤/٤ درصد افزایش را نشان داده است.

همچنین در این گزارش آمده که در ماه‌ گذشته، چهارده هزار و ٩٦٩ واحد آپارتمان مسکونی در تهران خرید و فروش شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یازده هزار و ٧٣٢ واحد بوده، حال آنکه در تیرماه سال ١٣٩٣، چهارده هزار و ٤٩ واحد مسکونی در تهران به فروش رسیده بود.

افزایش خرید و فروش مسکن، می‌تواند نوید‌دهنده آغاز پروسه‌ای باشد که بازار مسکن- این کالای استراتژیک- از رکود خارج شود. علاوه بر این، ١٠ منطقه تهران ٦/٧٣ درصد معاملات را به خود اختصاص داده و ١٢ منطقه دیگر تنها ٤/٢٦ درصد خرید و فروش مسکن را از آن خود کرد. در این میان، منطقه پنج تهران ١٦ درصد کل معاملات تیرماه را به خود اختصاص داده و مناطق چهار، دو و هشت به ترتیب ٣/١١، ٩/٩ و ٤/٦ درصد از کل معاملات را در خود داشته است.

از سوی دیگر در چهار ماهه نخست امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران، ٤/١١ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های شهری،   ١/٣ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

 در ماه گذشته، شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٥/٩ درصد افزایش یافت، که این رقم با نرخ تورم تیر ماه که ٢/٩ درصد اعلام شده، بسیار نزدیک است. این در حالی است که تورم اجاره‌بها در مناطق شهری دیگر، نسبت به تیرماه سال ١٣٩٤، ٣/١٠ درصد افزایش یافت.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس