دیدبان

ابعاد تازه از مرگ مشکوک 3 بیمار دیالیزی

ابعاد تازه از مرگ مشکوک 3 بیمار دیالیزی

به گزارش دیدبان، به نقل از ایسنا، با حکم معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان اعضای کمیته تخصصی بررسی فوت بیماران دیالیزی خوزستان مشخص شدند.

فرج‌اله خبیر در احکام جداگانه‌ای دکتر سیدمحمد علوی و خانم دکتر احمدی متخصص بیماری‌های عفونی، دکتر سیدجلال هاشمی و دکتر اسکندر حاجیان فوق تخصص گوارش و دکتر علی رضایی فوق تخصص نفرولوژی را به عضویت این کمیته منصوب کرد.

در این احکام از این پزشکان خواسته شده با توجه به مرگ سه فرد دیالیز شده در بیمارستان سینای شهرستان کارون که در سه روز متوالی چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته فوت کرده‌اند بررسی‌های لازم را انجام و گزارش کامل ارائه شود.

به گزارش ایسنا، خبیر در این زمینه اظهار کرد: پس از اطلاع از این موضوع با رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز موضوع را مطرح کرده و متعاقب آن امروز از این بیمارستان بازدید کردم.

وی گفت: 50 بیمار دیالیزی روز دوشنبه در بیمارستان سینا دیالیز شده‌اند که 5 نفر از آنان طی روزهای بعد از دیالیز با علایم مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

خبیر ادامه داد: متاسفانه سه نفر از این افراد به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدنشان فوت کرده‌اند ولی دو نفر دیگر در بیمارستان تحت درمان هستند.

وی افزود: به همین منظور و به دلیل روشن شدن دقیق موضوع، این کمیته تخصصی که شامل زبده‌ترین پزشکان استان خوزستان هستند، تشکیل شده تا علت دقیق فوت این افراد در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص شود.

معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: تا مشخص شدن نتیجه قطعی این کمیته باید از اظهار نظر غیرکارشناسی پرهیز شود زیرا مسئولان استان تمام سعی و تلاش خود را برای این موضوع به کار گرفته‌اند.

خبیر گفت: استاندار خوزستان نیز که خود پزشک می‌باشد دستورات لازم را برای این موضوع صادر کرده و همچنین نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با دقت و تعامل با مسئولان در حال پیگیری موضوع هستند.

 



در بخش دیالیز بیمارستان سینای خوزستان چه گذشت؟

پس از فوت 4 بیمار دیالیزی بیمارستان سینا شهرستان کارون، که پس از انجام دیالیز در این بیمارستان در فاصله یکی دو روزه با علائم مشابه جان خود را از دست دادند، پیگیری ها جهت بررسی و مشخص شدن علت مرگ این بیماران آغاز شده است.

دو تن از نمایندگان اهواز به همراه اعضای شورای شهر کوت عبدالله و اعضای خانواده‌های بیماران متوفی و همچنین تعدادی از فعالان اجتماعی، به منظور بررسی علت مرگ بیماران دیالیزی شهرستان کارون، عصر روز گذشته (9 مرداد) از بیمارستان سینا بازدید کردند.

بیمارستان سینا استاندارد نیست

جواد کاظم نسب الباجی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از بیمارستان سینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پس از بازدیدی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توان به جرات گفت که نباید نام بیمارستان را به بیمارستان سینا داد زیرا در حد یک درمانگاه کوچک هم نیست.

وی افزود: وضعیت بخش ها، کمبود پرسنل، عدم توجه به پرسنل، عدم توجه به بیماران و رفتار و اخلاق برخی از پرسنل درمانی بسیار نامناسب است؛ زمانی که کمبود نیرو باشد فشار کاری بیشتر می شود و از لحاظ روحی بر پرسنل تاثیر می گذارد و متاسفانه حرکت‌های ناشایسته ای بروز پیدا می کند.

نماینده اهواز عنوان کرد: سراسر بیمارستان سینا فرسوده است و حالت بیمارستان از استاندارد خارج شده است. رسیدگی به این بیمارستان نیاز به یک همت جمعی دارد.

وی افزود: اگر وزارت بهداشت کمک نکند و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به طور مستقیم در رسیدگی به بیمارستان سینا وارد نشود، این بیمارستان باید تعطیل شود و تعطیلی آن قطعا به ضرر مردم خواهد بود.

کاظم نسب الباجی گفت: عزم ما بر این است که حالت این بیمارستان را تغییر دهیم تا بیمارستانی در شان این مردم شود.

وی با اشاره به پیگیری فوت بیماران دیالیزی بیمارستان سینا در هفته گذشته، اظهار کرد: هیات کارشناسی از وزارت بهداشت جهت بررسی و انجام تحقیقات در خصوص فوت تعدادی از بیماران امشب و یا فردا (یکشنبه) وارد اهواز خواهد شد.

معضلات اساسی در بیمارستان سینا وجود دارد

همچنین علی ساری، دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خوزستان عنوان کرد: در خصوص فوت تعدادی از بیماران و تشکیل هیات بررسی موضوع، باید از جزئیات تمام بیمارستان سینا اطلاع پیدا می‌کردیم و به همین جهت این بازدید انجام شد.

وی افزود: به صورت میدانی از تمام بخش ها بازدید کردیم و شیوه پاسخگویی و ارتباط بیماران با همراهان، نقاط ضعف، تمیزی و بهداشت بیمارستان را بررسی کردیم.

ساری ادامه داد: معضلات اساسی در بیمارستان سینا وجود دارد. جلسه ای با هیات اعزامی وزارت بهداشت جهت بررسی وضعیت این بیمارستان و فوت تعدادی از بیماران خواهیم داشت و لازم این کمبودها منتقل و برطرف شود.

وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد

همچنین حمید نواصر، عضو شورای شهر کوت عبدالله (مرکز شهرستان کارون) که در این بازدید حضور داشت، اظهار کرد: در سال دوم شورا به همراه اعضای شورای شهر از بیمارستان سینا بازدید کردیم و گزارشی مصوب در خصوص وضعیت بیمارستان به ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارایه دادیم ولی هیچ جوابی دریافت نکردیم.

وی افزود: به عنوان سخنگوی شورا اعلام می‌کنم که رییس بیمارستان سینا باید علت فوت بیماران را مشخص کند و اگر مشخص شود که تقصیری وجود دارد حتما باید استعفا دهد.

نواصر ادامه داد: همچنین موضوع فوت بیماران دیالیزی بیمارستان سینا باید از سوی وزارت بهداشت پیگیری شود و شخص وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد و در این بیمارستان حضور پیدا کند زیرا موضوع جان چهار نفر در میان است و حتی گفته می شود که بیمار دیگری نیز فوت شده است.

سخنگوی شورای شهر کوت عبدالله گفت: مردم انتظار بسیاری در خصوص بررسی این موضوع دارند. مردم در شبکه های اجتماعی می نویسند که واکنش ها در حد تسلیت نباشد و عملا باید هم رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و هم وزیر بهداشت پاسخگو باشند.

عباس حزبه‌پوران، عضو دیگر شورای شهر کوت عبدالله، نیز اظهار کرد: مشکل دیگری که در شهرستان کارون وجود دارد فضای سیاسی حاکم بر شهرستان است که همه چیز را به دید سیاسی و امنیتی تلقی می کند. اگر صحبتی در خصوص مشکلات موجود بکنیم نگاه امنیتی به ما می‌شود.

فوت بیماران به دلیل مشکل دستگاه های دیالیز

زرگانی، فرزند یکی از بیماران دیالیزی فوت شده در هفته گذشته، در تشریح وقوع این اتفاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پدر من 52سال سن داشت، کاملا هوشیار بود و تمام علایم حیاتی او خوب بود ولی 8 ساعت پس از دیالیز شدن به رحمت خدا رفت. چهار بیمار همزمان به سردخانه رفتند. 4 بیمار دیگر نیز اکنون در بخش آی‌ سی یو بیمارستان بستری هستند.

وی با اشاره به روز حادثه افزود: در روز دوشنبه و در شیفت صبح که ساعت 8 تا 11 است، جهت دیالیز پدرم به بخش دیالیز بیمارستان سینا مراجعه کردیم. در ابتدا گفتند مشکل آب در بخش وجود دارد و کمی صبر کنید تا مشکل برطرف شود؛ پس از راه‌اندازی دستگاه‌ها و در فاصله‌ای که برای کارت زدن (کارت بیمار دیالیز) رفتم، بیمار من به دستگاه دیالیز وصل شده بود.

وی ادامه داد: متوجه تغییر در سیستم دستگاه دیالیز شدم، به مسئولان هم گفتم که سیستم ایراد دارد و در حال تغییر است ولی قبول نکردند؛ اولین بیماری که هوشیاری خود را از دست داد جاسم مقدم بود که روز جمعه خاک‌سپاری او انجام شد.

زرگانی با بیان این علایم همگی افراد متوفی پیش از فوت به یک حالت بوده است گفت: پلک‌های چشم ها زرد و بدن رو به کبودی بود.

وی در خصوص این‌که گفته می‌شود که این 4 بیمار به دلیل مسمویت غذای توزیع شده از خارج از بیمارستان در بخش دیالیز، فوت شده‌اند؛ عنوان کرد: اولین دلیل بر رد این موضوع این است که این بیماران در هنگام دیالیز نباید غذا و یا آب بخورند، از سوی دیگر در بخش دیالیز دوربین وجود دارد و اگر کسی آن روز غذای نذری در بخش توزیع کرده باشد، قابل مشاهده است.

زرگانی ادامه داد: اگر به بخش دیالیز مراجعه شود مشاهده می‌شود که صبحانه در ساعت 8 صبح توزیع می شود ولی تا ساعت 12 پای تخت بیمار می ماند و استفاده نمی‌شود. بیمار دیالیزی در هنگام دیالیز تنها می‌تواند یک میان وعده نمکی بگیرد و صبحانه این بیماران تنها یک پفک، خیارشور و یا یک چیپس است. اگر مسئولان عنوان می‌کنند که کسی نذری توزیع کرده است باید مشخص شود چه کسی بوده و به چه مناسبتی در بیمارستان نذری توزیع کرده است.

وی عنوان کرد: 8 بیمار دیالیزی این بیمارستان با یک علایم دچار این حالت شده اند. اگر یک دستگاه مشکل دارد پس چرا بیماران 7 دستگاه دیگر نیز دچار مشکل می‌شوند؟ چرا افراد دیگری نیز دچار همان حالت شدند؟ چرا اکنون چهار بیمار دیگر دیالیزی دیگر بستری هستند؟ خیلی چیزهای دیگری در این خصوص وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را گفت.

وی در خصوص بخش دیالیز بیمارستان سینا اظهار کرد: 85 بیمار دیالیزی از این بخش استفاده می کنند. در این بخش 8 تخت و تنها یک دستگاه فشار سنج وجود دارد. در این بخش زمانی که حال یک بیمار بد می‌شود تنها یک دستگاه اکسیژن وجود دارد که کلاهک ندارد و همراه بیمار باید دیوانه وار به دنبال کلاهک در بخش‌های مختلف بیمارستان جستجو کند.

زرگانی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد علت وقوع این اتفاق گفت: مشکل از آب بود. محلولی که به دستگاه های دیالیز وارد می شد، مشکل داشته است.

وی با اشاره به تماس از سوی وزارت بهداشت تصریح کرد: ساعت 3 بعد از ظهر روز شنبه از سوی وزارت بهداشت با من تماس گرفته شد؛ خواستار همکاری ما در خصوص این اتفاق شدند که امروز به دلیل مراسم فاتحه‌خوانی و خاکسپاری نتواستم حضوری داشته باشم ولی از فردا پیگیری‌ها انجام خواهد شد.

اجازه دیدن بیمار را ندادند

مقدم، برادر آخرین بیمار دیالیزی متوفی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: روز دوشنبه دیالیز انجام شد، روز سه شنبه برای انجام برخی آزمایش ها دوباره به بیمارستان مراجعه کردیم، قرار بود که پس از دو ساعت جواب آزمایش را بگیرم ولی به من گفتند دستگاه خراب است. روز چهارشنبه که مراجعه کردیم گفتند باید بیمار بستری شود و در ساعت 6 بعد از ظهر روز چهارشنبه در بخش ای سی یو بستری شد.

وی ادامه داد: چهارشنبه شب اجازه دیدن برادرم را به ما ندادند، تنها خواهرم از او بازدید کرد که گفت دست او را به تخت بسته بودند؛ صبح بدون هیچ خبر قبلی وقتی به بیمارستان مراجعه کردیم متوجه شدیم همه چیز تمام شده و به ما اعلام کردند که او فوت شده است.

مقدم با بیان این که پیگیر هستیم که حق و حقوق کسی ضایع نشود، گفت: در این خصوص شکایت خواهیم کرد.

 همچنین تعدادی از فعالان اجتماعی در برابر ساختمان مدیریت بیمارستان سینا حضور یافته و گلایه خود را نسبت به فوت چند بیمار دیالیزی نشان دادند. این افراد از وضعیت بیمارستان سینا ناراحت بوده و خواستار بررسی کامل موضوع و مسئولیت پذیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شدند.

در بازدید نمایندگان اهواز از بیمارستان سینا، هیچ‌ کدام از مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس بیمارستان سینا حضور نداشتند و تنها مدیر داخلی بیمارستان، نمایندگان اهواز و اعضای شورای شهر کوت عبدالله را همراهی کرد.

در فاصله زمانی دوشنبه (4 مرداد) تا پنج شنبه شب (7 مرداد)، 4 نفر از بیماران دیالیزی بیمارستان سینا فوت شده اند. همگی این بیماران در روز دوشنبه در بیمارستان سینا شهرستان کارون دیالیز شده اند و پس از آن نیز هر 4 بیمار با علائم مشابه به بیمارستان مراجعه کرده اند. سه نفر از این بیماران در بیمارستان سینا شهرستان کارون و یکی از بیماران نیز در بیمارستان گلستان اهواز فوت شده اند.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس