دیدبان

جنگ رسانه ای ایران و عربستان سعودی در توییتر

جنگ رسانه ای ایران و عربستان سعودی در توییتر

به گزارش دیدبان، وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: رسانه های ایرانی از مقامات این کشور درخواست کرده اند درباره مسئله ممنوعیت 7 ساله استفاده کاربران این کشور از توییتر تجدید نظر کنند تا تعداد بیشتری از کاربران ایرانی بتوانند به میلیونها توییت کاربران عربستان سعودی که در ماه های اخیر از هشتگ های ضد ایرانی استفاده کرده اند، پاسخ دهند.

یک روزنامه نگار ایرانی چندی پیش در یکی از روزنامه های ایران نوشت: مسائلی از جمله ضعف ایران، تعداد اندک ایرانیانی که در توییتر حضور دارند و فعالیت نیروهای ضد ایرانی بخصوص سعودی ها در توییتر در روزهای اخیر تیتر اخبار روزنامه ها شده است.
 
وی در ادامه نوشت: از زمانی که عربستان سعودی در سال 2015 جنگ یمن را آغاز کرد، کاربران سعودی در حسابهای خود، کمپینی سازمان یافته با استفاده از هشتگ های ضد ایرانی راه اندازی کرده اند. این اتفاق بویژه روزهای جمعه می افتد. فعالیتهای ضد ایرانی کاربران سعودی به جایی رسیده است که حتی اعتراضات کوچک در ایران هم باعث خوشحالی سعودی ها می شد. از جمله هشتگ هایی که به طور جهانی در توییتر رواج یافته است می توان به هشتگ"سرزنش زائران ایرانی بخاطر فاجعه منا در سال 2015" اشاره کرد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: درحالی که کاربران ایرانی تا حدودی به این هشتگ ها واکنش نشان داده اند، تعداد آنها بسیار کم بوده است و به همین دلیل با این تعداد اندک نتوانسته اند در شکست کاربران سعودی موفق شوند. در ایران حدود 1 تا 1.5 میلیون کاربر فعال هستند که دست کم یکبار در ماه از توییتر استفاده می کنند؛ اما در عربستان سعودی حدود 9 میلیون کاربر فعال وجود دارد.
 
در مقاله ای که چند روز پیش در یک خبرگزاری ایرانی منتشر شد، "محسن رضایی،" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در خصوص ممنوعیت دسترسی به توییتر اعلام کرد: جنگ رسانه ای عربستان سعودی علیه ایران در توییتر به گونه ای به تصویر کشیده شده است که انگار ایران -- که دسترسی به توییتر در آن ممنوع است -- حضور ضعیفی دارد و نمی تواند پاسخ محکمی به این عملیات روانی دهد.
 
این خبرگزاری ایرانی در ادامه نوشت: در ماه های اخیر عربستان سعودی برای راه اندازی کمپین های ضد ایرانی سرمایه گذاری زیادی کرده است. پیش از آنکه عربستان در این عرصه چیره شود، ایران باید حضوری فعال در این رسانه اجتماعی داشته باشد.

 

المانیتور در پایان مدعی شد: درحالی که ایرانی ها معتقدند بوسیله دولت خود از حضور در این جنگ رسانه ای میان ایران و عربستان سعودی منع شده اند، احتمال اینکه ایران ممنوعیت آن را لغو کند هم بعید به نظر می رسد. یکی از نگرانی های اصلی ایران درخصوص رسانه های اجتماعی این است که سرور اصلی آنها در کشورهای خارجی قرار دارد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن