دیدبان

نقش غرب در جنگ عربستان علیه یمن

نقش غرب در جنگ عربستان علیه یمن

دیدبان: نود سال پیش، هواپیماهای انگلیس، بر سر قبیله های شورشی شبه جزیره عربستان بمب ریختند تا پایه های حکومت عبدالعزیز ابن سعود، بنیانگذار آل سعود را مستحکم کنند.

اوضاع از آن هنگام، تغییر بسیار کمی داشته است زیرا انگلیس با همراهی آمریکا و فرانسه در حال تامین سلاح، تجهیز و ارائه خدمات به صدها هواپیمای جنگی سعودی درگیر در بمباران هوایی یمن است.

با این که این مسئله، تا کنون نظر رسانه ها یا پارلمان ها را به خود جلب نکرده است، اما تحلیلگران معتقدند دامنه آن از عملیات روسیه در سوریه گسترده تر است. شرکت های اسلحه سازی غربی با تایید دولت های خود، پشتیبانی اطلاعاتی، تدارکاتی و هوا به هوا از سعودی ها را افزایش داده اند و هر روز بیش از روز قبل آتش این ویرانگری را شعله ورتر می کنند.

اما تفاوت هایی بین کمک های روس ها و غربی ها وجود دارد. خلبانان روسی در سوریه، ماموریت جنگی دارند اما خلبانان غربی در یمن از جانب عربستان سعودی، در جنگ درگیر نیستند. دولت های آن ها نیز عضو رسمی ائتلاف جنگ نیستند.

حضور آن ها از جمله در اتاق جنگ سعودی ها، و تسلیحات دقیق آن ها، قاعدتا باید به ادعای غربی ها، حافظ جان غیرنظامیان باشد. اما یک سری پژوهش میدانی که اخیرا منتشر شده است، این ادعا را زیر سوال می برد. عفو بین الملل در ماه می گزارش کرد که حملات هوایی باعث کشته شدن بیش از پانصد غیرنظامی در این لشکرکشی 16 ماهه شده است.

حتی شواهدی یافت شده است که از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس هم استفاده شده است. این گروه به همراه چند سازمان ناظر دیگر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیدبان حقوق بشر و آکسفام، استفاده از سلاح های غربی ها برای هدف قرار دادن بازار یمنی ها، مراکز درمانی، انبارها، کارخانه ها و حتی مسجدها را به صورت مستند جمع آوری کرده است. حتی یکی از تحلیل گران معتقد است غربی ها در جنایات جنگی دست دارند.

جنگ یمن بدون شک بسیار پرسود بوده است. به گزارش ارقام دولتی عربستان که توسط کارزار اقدام علیه تجارت اسلحه تجزیه و تحلیل شده است، عربستان سعودی از هنگام شروع بمباران ها در مارس 2015، مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار صرف خرید سلاح های انگلیسی کرده و عربستان به بزرگترین بازار سلاح های انگلیس تبدیل شده است.

شاید این پشتیبانی غربی ها از عربستان باعث شده باشد خیال آن از بابت توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، تا حدی راحت شود.

اما درگیری دیگری را در خاورمیانه به راه انداخته است. این لشکرکشی در کنار تهاجم زمینی عربستان، باعث آسیب جدی به زیر ساخت های فقیرترین کشور جهان عرب شده است و بیش از 2 میلیون نفر را بی خانمان کرده است.

این لشکرکشی همچنین باعث شده است یک چهارم جمعیت 26 میلیون نفری یمن به آستانه قحطی برسند. سازمان های کمک رسان هشدار می دهند که بحران پناهندگی  دیگری در دریای سرخ به سوی دریای مدیترانه در حال وقوع است.

در 16 جولای، مذاکراتی برای پایان دادن به این جنگ در کویت از سر گرفته شد. اما هر دو طرف به تهدیدهای کویت مبنی بر این که اگر ظرف دو هفته به توافق نرسند، نمایندگان آنان را از کشورش اخراج خواهد کرد، توجهی نشان نداده اند.

رئیس جمهور مخلوع یمن، عبد ربه منصور هادی که امیدوار است دولت خود را تاسیس کند، پیشنهاد فرستاده سازمان ملل برای اشتراک قدرت را قبول نکرده است. او تیم خود را با تندروها بسته است.

بمباران ها باعث باعث تحلیل رفتن قوای رقبای عربستان سعودی، یعنی باقی مانده گارد جمهوری یمن وفادار به رئیس جمهور قبلی، علی عبدالله صالح و حوثی های شیعه مذهب شده است. اما نتوانسته است آن ها را از صنعا، پایتخت یمن بیرون براند. برخلاف ادعای هادی که می خواست زود به پایتخت برسد، جنگ هنوز در 120 کیلومتری پایتخت جریان دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن