دیدبان

ساز ناکوک شاگردان لاریجانی؟

ساز ناکوک شاگردان لاریجانی؟

دیدبان: آن‌چنان‌که در دوره‌های قبلی مجلس شاهد بودیم، عرف بر آن بوده که نمایندگان وابسته به هرکدام از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا، با تشکیل فراکسیون اکثریت یا اقلیت، قدرت خود را به رخ رقیب می‌کشند! اما در مجلس‌دهم داستان کمی متفاوت است.

بر این ‌اساس، نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا ازتعداد نمایندگانی که تقریبا برابر هستند، برخوردارند. دراین‌بین شاهد حضور نمایندگان جدیدالورودی هستیم که یا باحضور در لیست انتخاباتی امید توانسته‌اند به بهارستان راه‌یابند یا از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس قبل بوده‌اند. با آغاز به کار مجلس‌دهم، بخشی از کسانی که توانسته بودند باحضور در لیست امید به مجلس‌دهم راه یابند، به فراکسیون‌امید که متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالگراست، پیوستند.

ازسوی‌دیگر، اصولگرایان معتدلی که بین خود و اصولگرایان تندرو و وابسته به جبهه‌پایداری قرابتی نمی‌بینند، حاضرنشدند به فراکسیون «ولایت» که یک‌روز پیش از انتخابات هیات‌رئیسه‌موقت مجلس، تشکیل‌شده بود و اکثریت اصولگرایان مجلس را شامل می‌شد، بپیوندند. این معما ضلع سومی هم دارد که آن ضلع، نمایندگان مستقلی هستند که نخستین‌بار است به عضویت پارلمان درمی‌آیند و شناختی از موضع‌گیری‌های سیاسی آنها موجود نیست. ضمن‌اینکه آنها تلاش می‌کنند برای ماندگاری درعرصه سیاسی کشور از هرگونه شائبه نزدیکی به جناحی چپ و راست اجتناب کنند.

 اینجاست که پای فراکسیون‌سوم به میدان گشوده می‌شود. پیش ‌از این شنیده ‌شده بود که فراکسیون‌سوم «اعتدال» نام خواهد داشت اما سمیه‌محمودی، نماینده مردم شهرضا و دبیر فراکسیون‌سوم گفت: تاکنون نامی برای این فراکسیون برگزیده نشده است! بخش اعظمی از آنهایی که فراکسیون‌سوم را تشکیل داده‌اند، نیروهای اصولگرایی هستند که تحت عنوان اصولگرایان‌معتدل شناخته می‌شوند و از ریاست علی‌لاریجانی حمایت کردند.

گرچه در میان آنها کم نیستند نمایندگانی که به اعتبار لیست امید راهی بهارستان شدند اما راه‌شان را از فراکسیون‌امید جدا کردند. حال همان نمایندگان،‌سازی را کوک کرده‌اند که شاید روزی در برابر علی‌لاریجانی نیز قد علم کنند!

رقابت با رئیس

غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی مطرح‌ترین عضو فراکسیون‌سوم است که باحضور در رسانه‌ها، خط‌مشی این فراکسیون را نشان داد. جعفرزاده و فراکسیون متبوع او امروز با گمانه‌زنی‌هایی مواجه‌اند که از احتمال عدم رضایت لاریجانی از تشکیل فراکسیون‌سوم خبر می‌دهد! تاجایی که شاید این فراکسیون بدل به رقیبی برای لاریجانی شود، فراکسیون رقیبی که ریاست آن را یکی از نزدیک‌ترین یاران لاریجانی در مجلس، یعنی کاظم‌جلالی برعهده دارد! جعفرزاده دراین‌خصوص گفت:«ایرادی در این مساله وجودندارد.

ما نه اصلاح‌طلب هستیم و نه اصولگرا و کار خودمان را انجام می‌دهیم و به همان میزان که احتمال دارد در انتخابات هیات‌رئیسه اجلاسیه دوم از لاریجانی حمایت کنیم، احتمال دارد گزینه خودمان را معرفی کنیم.» بدیهی است که اگر این فراکسیون تصمیم به معرفی نامزدی در مقابل لاریجانی اتخاذ کند، آن فرد کسی جز «کاظم‌جلالی» نخواهد بود!

پیشنهاد جدید فراکسیون‌سوم!

نماینده مردم رشت دربخش دیگری از صحبت‌های خود از پیشنهاد جدیدی پرده‌برداری کرد که تشکیل «شورای عالی فراکسیون‌ها» نام دارد. او با اشاره به دیدار خود با رئیس مجلس‌دهم، عنوان کرد: پیشنهادی که برای آقای‌لاریجانی داشتیم این بود که پس از تشکیل هر سه فراکسیون مجلس، شورای عالی فراکسیون‌های سیاسی مجلس را متناسب با تعداد اعضا شکیل دهیم. جعفرزاده گفت: براین اساس، ما در فراکسیون‌مستقلین شرط و شروطی در اساسنامه قرار می‌دهیم که هیچ عضوی حق عضویت در فراکسیون‌های دیگر یا حضور در جلسه‌های آنها را نداشته باشد و دیگر فراکسیون‌ها نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند و تعداد اعضای دقیق هریک از فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس مشخص می‌شود.

در ادامه شورای عالی فراکسیون‌های سیاسی مجلس، به نسبت درصدی که از کرسی‌های مجلس در اختیاردارند، تشکیل می‌شود. عضو هیات‌رئیسه موقت فراکسیون‌مستقلین یادآور شد: در این شرایط، فارغ از اینکه کدام فراکسیون در اقلیت است و کدام در اکثریت، شورای عالی فراکسیون‌ها متشکل از نمایندگان هر سه فراکسیون تشکیل می‌شود و درنهایت، با انجام رأی‌گیری، رئیس شورای عالی فراکسیون‌های مجلس مشخص می‌شود. او افزود: هرکسی که در شورای عالی رأی بیشتری بیاورد، به ریاست شورای عالی می‌رسد. در این رأی‌گیری لاریجانی، عارف و جلالی قادر به رقابت خواهند بود و البته افراد دیگری نیز می‌توانند شانس خود را بیازمایند.

ادامه راه رهروان!

مهردادلاهوتی، سخنگوی فراکسیون‌مستقلین، روز یکشنبه، تشکیل این فراکسیون را ادامه راه فراکسیون «رهروان‌ولایت» دانست. اوگفت: «افرادی در مجلس هستند که تفکر معتدلی را دنبال می‌کنند. ما در مجلس‌نهم فراکسیون رهروان‌ولایت را داشتیم که همین نقش را ایفا کرد و در آن از اصلاح‌طلبان معتدل مثل آقای تاجگردون تا اصولگرایان معتدل حضور داشتند.» لاهوتی بابیان اینکه فراکسیون مستقلین با ۴۰ عضو هیات موسس کار خود را آغاز کرده، تصریح کرد:درحال حاضر تعداد اعضای فراکسیون به ۸۰ نفر رسیده و از هر دو فراکسیون سیاسی در این فراکسیون عضویت پیداکرده‌اند. البته ما اصراری به تعداد نفرات نداریم و ازنظر ما مهم این است که موضع واحد و مشترکی داشته باشیم.

با ما یا علیه ما!

از سوی دیگر، محمدرضاتابش در واکنش به تشکیل هیات‌رئیسه فراکسیون مستقلین گفت: قطعا تشکیل فراکسیون‌های سیاسی به بالندگی مجلس یاری می‌رساند اما آنچه مسلم است، تشکیل این فراکسیون هیچ تاثیری درروند حرکتی و عملکرد فراکسیون‌امید نخواهد داشت. نایب‌رئیس فراکسیون‌امید در واکنش به‌احتمال احیای فراکسیون رهروان‌ولایت، تحت عنوان فراکسیون‌مستقلین افزود: اگر این فراکسیون همان رهروان‌ولایت مجلس‌نهم باشد که درواقع با همان فراکسیون اصولگرای قبلی روبه‌رو خواهیم بود که همکاران اصولگرای بنده در مجلس نهم و دهم، تا این لحظه قادر به احیای آن نشده‌اند.

تابش تصریح کرد: اسامی جدید، ماهیت افراد و گروه‌های سیاسی را دگرگون نمی‌کند و هر فراکسیونی که در مقابل فراکسیون«امید» تشکیل شود، طبیعتا فراکسیون اصولگرایی خواهد بود و اگر منظور از تشکیل این فراکسیون جدید، احیای رهروان‌ولایت مجلس نهم باشد که دیگر بحثی در رابطه با گرایش اصولگرایی این فراکسیون وجود ندارد و تشکیل‌دهندگان این فراکسیون باید صریحا این موضوع را اعلام کنند. همچنین، ابراهیم نکو، فعال سیاسی، تشکیل فراکسیون جدید را اسباب ماتم‌زدگی سیاسی افکارعمومی دانست.

 او گفت:«مردم ‌زمانی تصمیم و اراده‌ای شکل دادند و گروهی به نام لیست امید را به مجلس فرستادند تا مطالبات آنها را دنبال کنند اما این انشقاق‌ها در مجلس از طرفی نفرت افراد تعیین‌کننده انتخاباتی را به دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری‌دوازدهم را تحت شعاع قرار خواهد داد. » نکو افزود:«افرادی که به اعتبار لیست امید به مجلس راه یافتند و می‌خواهند فراکسیون مستقل را تشکیل دهند، متضرر اصلی خواهند بود و مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد.»

 حال باید منتظر ماند و دید که این مولود جدید چه ثمراتی خواهد داشت. آنچه مسلم است این است که کسانی مثل کاظم‌جلالی که حیات سیاسی خود را مدیون لاریجانی هستند، به این سادگی حاضر نخواهند شد در مقابل او بایستند. گرچه در دنیای سیاست، هیچ غیرممکنی وجود ندارد!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن