دیدبان

پرونده گازی ایران - ترکیه بسته می‌شود

پرونده گازی ایران - ترکیه بسته می‌شود

دیدبان: وزیر انرژی ترکیه مدعی شد با جمع بندی پرونده داوری گازی ایران و ترکیه در ماه سپتامبر (شهریور)، دولت ترکیه قادر خواهد بود تخفیفی واقعی و قابل توجه در قیمت گاز دریافتی از ایران پیش از زمستان دریافت کند.

خبرگزاری ترند به نقل از برات البایراک که در گفت وگویی تلویزیونی پس از اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه سخن می گفت، اعلام کرد که این وزارتخانه به طور مداوم درحال تلاش برای تامین نیازهای انرژی ترکیه است.

در سال ٢٠١٢، ترکیه به بهانه آن چه قیمت بالای گاز ایران می خواند به دادگاه بین المللی داوری شکایت کرد که گفته می شود این دادگاه در فوریه ٢٠١٦ به نفع ترکیه رای صادر کرد و خواستار آن شد که دوطرف بر سر کاهش قیمتی بین ١٣,٣ درصد تا ١٥.٨ درصد به توافق برسند.

ایران همچنین در سال ٢٠١٥ میلادی با صادرات ٥,٦ میلیون تن نفت خام به ترکیه در ردیف سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به این کشور قرار گرفت.

واردات نفت خام ترکیه پارسال به ٢٥ میلیون و ٦٤ هزار و ٧٧٦ تن رسید که ١١ میلیون و ٤٠٩ هزار و ٨١٠ تن آن را از عراق، سه میلیون و ١٠٢ هزار و ٦١٢ تن آن را از فدراسیون روسیه و دو میلیون و ٣٧٩ هزار و ٣٢٥ تن آن را از عربستان وارد کرده است.

ترکیه بیش از ٩٣ درصد نیاز خود به نفت و تقریبا تمامی نیاز خود به گاز طبیعی را از خارج تامین می کند. مهمترین کسری در تراز ارزی ترکیه نیز ناشی از هزینه های هنگفت انرژی این کشور است. ترکیه در سال ٢٠١٤ میلادی نزدیک به ٦٠ میلیارد دلار به تامین انرژی از خارج هزینه کرده بود.

منبع:ایسنا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن