دیدبان

بهانه جدید فروشندگان موبایل برای گران فروشی

بهانه جدید فروشندگان موبایل برای گران فروشی

دیدبان: همان‌طور که می‌دانید طرح رجیستری موبایل برای جلوگیری از واردات قاچاق تلفن همراه از امروز آغاز شده است. حالا برخی فروشندگان سودجو در بازارهای بزرگ موبایل ایران از این طرح برای کسب درآمد بیشتر و فریب مشتریان استفاده می‌کنند.

 
 هزینه رجیستری؛ بهانه جدید فروشندگان موبایل برای دریافت بهای اضافی از مشتری


طرح رجیستری موبایل با هدف حذف کالای قاچاق از همین امروز اجرایی شده است. قرار است IMEI گوشی‌هایی که به‌صورت رسمی و با پروانه مجاز به ایران وارد می‌شوند در اختیار اپراتورها قرار داده شود تا سرویس‌دهی و پوشش مخابراتی تنها به این گوشی‌ها داده شود. با این وجود گوشی‌هایی که حتی یک‌بار تحت پوشش مخابراتی قرار گرفته باشند فعال بوده و مشکلی از جهت آنتن‌دهی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. با این وجود باز هم فروشندگان سودجویی در بازارهای موبایل مختلف از جمله علاالدین به فکر فریب مشتریان هستند.

داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که یکی از بستگان من که قصد خرید آیفون 6اس پلاس را داشت با شنیدن خبر رجیستری و به‌خصوص جمع‌آوری آیفون‌ها از بازار ایران نگران شده و مرا مأمور کرد تا یک آیفون 6اس پلاس 64 گیگابایتی برای او از تهران خریداری کنم. پس از این‌که از فروشگاه‌های آنلاین قیمت حدودی 3 میلیون تومانی را برای این گوشی یافتم تصمیم گرفتم تا به بازارهای موبایل مشهور مثل چارسو، علاالدین و بازار موبایل ایران نیز سر بزنم تا در صورت مناسب‌تر بودن قیمت، گوشی را حضوری خریداری کنم.

 هزینه رجیستری؛ بهانه جدید فروشندگان موبایل برای دریافت بهای اضافی از مشتری


پس از پرس‌وجو از ده‌ها فروشگاه مختلف متوجه شدم قیمت این گوشی درست یک‌روز پس از اعلام جمع‌آوری آیفون‌ها از بازار با افزایش قیمت حدودی 100 هزار تومانی مواجه شده و هیچ فروشگاهی گوشی را کمتر از سه میلیون و پنجاه هزار تومان نمی‌فروشد! در این میان برخی فروشندگان علت افزایش قیمت را همین طرح رجیستری اعلام کرده و اعتقاد داشتند اگر همین امروز گوشی را خریداری نکنم ممکن است به‌زودی قیمت آیفون 200 تا 300 هزار تومان هم گران‌تر شود! از آن‌جا که از شانس نه‌چندان خوب من فروشگاه‌های آنلاین نیز رنگ مورد نظر من را موجود نداشتند تصمیم گرفتم پس از بازار موبایل و چارسو سری هم به علاالدین بزنم.

از اولین فروشگاهی که قیمت 2 میلیون و 950 هزارتومانی را مطرح کرد خواستم که گوشی را از ویترین خارج کرده و آن را با فاکتور فروش به من ارائه کند. فروشنده در کمال تعجب از من درخواست سیم‌کارت کرد و گفت باید گوشی را با سیم‌کارت خودت رجیستر کنم. در ابتدا تصور کردم منظور او فعال کردن آیفون برای بار اول است. اما اندکی بعد فروشنده از من تقاضا کرد که 150 هزار تومان دیگر نیز هزینه رجیستری بپردازم در غیر این‌صورت قادر به استفاده از گوشی نخواهم بود. برای توضیح دادم که خبرنگار هستم و در جریان طرح رجیستری و جمع‌آوری آیفون قرار دارم و می‌دانم که هزینه‌ای تحت عنوان هزینه رجیستری وجود نداشته و این‌کار غیرقانونی است. فروشنده اما از موضع خود عقب‌نشینی نکرد و گفت اگر گوشی را رجیستر نکنم مجبور می‌شود خودت با پرداخت هزینه‌ای بین 200 تا 300 هزارتومان آن را در مخابرات رجیستر کنی! با این وجود اعلام کرد که گوشی را به هیچ‌وجه بدون هزینه رجیستری نخواهد فروخت!

این داستان تنها به همان فروشنده و فروشگاه خاص ختم نشد و تمام فروشگاه‌های دیگری که قیمت نسبتاً مناسبی را مطرح می‌کردند قصد دریافت هزینه‌های مختلفی تحت عنوان رجیستری یا ستاپ را داشتند! در طبقات بالاتر برخلاف روالی که انتظار داشتم با قیمت‌های بالاتری مواجه شدم که البته ادعا می‌کردند در فروشگاه آن‌ها خبری از «بامبول‌های» طبقه پایینی‌ها نیست و می‌توانم گوشی را آکبند از آن‌ها بدون هیچ مشکلی تحویل بگیرم.

 هزینه رجیستری؛ بهانه جدید فروشندگان موبایل برای دریافت بهای اضافی از مشتری


به این ترتیب کاملاً مشخص است که حداقل تا این لحظه طرح رجیستری به ضرر مشتریان و به نفع فروشندگان سودجو تمام شده و عدم شفاف‌سازی مناسب در رسانه‌ها نیز باعث شده تا چنین اوضاعی را در بازارهای موبایل ایران شاهد باشیم. همان‌طور که احتمالاً در رسانه‌ها خوانده‌اید دو فروشگاه اصلی محصولات اپل در بازار چارسو نیز که ادعای خدمات، گارانتی و واردات این محصولات را داشتند پلمپ شده‌اند و در حال حاضر علاقمندان به محصولات اپل کاملاً بلاتکلیف هستند.

 هزینه رجیستری؛ بهانه جدید فروشندگان موبایل برای دریافت بهای اضافی از مشتری


در پایان یک‌بار دیگر تأکید می‌کنیم اگر گوشی هوشمندی را با سیم‌کارت امتحان کردید و مشکلی در برقراری ارتباط وجود نداشت خیالتان راحت باشد که حتی با اعمال طرح رجیستری نیز مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد و نیازی به پرداخت هیچ هزینه دیگری وجود ندارد.

منبع:مهر

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس