دیدبان

مطهری: چرا یک شهردار، رئیس جمهور شد؟

مطهری: چرا یک شهردار، رئیس جمهور شد؟

دیدبان: نایب رئیس مجلس دهم، گفت: وقتی که حزبی وجود داشته باشد فردی همینطوری رأی نمی‌آورد، این اتفاق در کشور ما هم رخ داد و فردی که دو سال شهردار بود بعد می‌شود رئیس جمهور.

علی مطهری طی سخنانی در همایش فصلی خانه احزاب با اشاره به شعارهای اولیه انقلاب اسلامی،‌ اظهار کرد: شعار اولیه ما در انقلاب «استقلال،‌آزادی و جمهوری اسلامی» بود که عده‌ای هم در آن موقع تعبیر جمهوری دموکراتیک را به کار می‌بردند اما اسلامیت و جمهوریت نظام یکدیگر را نقض نمی‌کنند و در واقع دموکراسی در کشور ما در چارچوب اسلام مطرح می‌شود؛ چراکه ما دموکراسی را از غربی‌ها گرفته‌ایم اما محتوا و واقعیت آن از اسلام و از حکومت علی (ع) بدست می‌آید.

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

* جمهوری اسلامی در یک کشور غیرمسلمان می‌تواند متناقض به نظر برسد اما در کشور مسلمان که خواست و اراده اکثریت مردم اسلام است، هیچ تناقضی میان جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد.

* رسانه نیز از ارکان جامعه  محسوب می‌شود. رسانه‌ها قوه چهارم جامعه به حساب می‌آیند. نقش دیگر حزب این است که از  ورود رخنه‌گران به جامعه جلوگیری می‌کند. احزاب می‌توانند نقش اتاق فکر جامعه باشند و به آن ایده وارد کنند. نقش احزاب در کادرسازی نیز بسیار موثر است.متأسفانه نیروهای کادرساز درستی در جامعه نداریم،نقش شهید مطهری و امثال او این بود که در جامعه کادرسازی می‌کردند.

*وقتی که حزبی وجود داشته باشد مردم متوجه می‌شوند که چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید و در نهایت فردی همینطوری رأی نمی‌آورد، همچنین کسانی که با زیرکی رأ‌ی می‌گیرند، این اتفاق در کشور ما هم رخ داد و فردی که دو سال شهردار بود بعد می‌شود رئیس جمهور.

* دولت‌های قبلی مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کردند که باید دولت‌های متعددی بر سر کار بیایند تا کشور به حالت اولش باز برگردد.

*آفت دیگر که مانع از وجود احزاب در کشور می شود این است که افرادی می‌پندارند که وجود احزاب در کشور با اصل ولایت فقیه موافق نیست و وقتی که ولی فقیه داریم دیگر دلیل ندارد که احزاب داشته باشیم و ممکن است نظری مخالف نظر ولی فقیه داشته باشند و می‌گویند حزب فقط حزب‌الله؛

* این تفکر غلطی است زیرا وجود احزاب هیچ ارتباطی با ولی فقیه ندارد و این‌ها آزاد هستند و باید آزادانه باشند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر کسی باید نظر خودش را ارائه دهد.

* شهید مطهری می‌گوید حتی احزاب مخالف اسلام مانند کمونیست‌ها هم می‌توانند فعالیت کنند در خط خودشان باشند یعنی اگر کمونیست است با تابلوی اسلام نیاید و از آیه قرآن استفاده کند و مردم و جوانان را فریب دهد.
 
* فراکسیون‌های مجلس می‌تواند براساس احزاب مشخص شوند زیرا وجود حزب می‌تواند در شکل‌گیری کمیسیون‌ها مؤثر باشد و شکل بهتری به آنها دهد، مسئله دیگری که مدنظر است این است که ما اگر حزب را بپذیریم باید فرهنگ آن را هم بپذیریم و به تعهدات خودمان پایبند باشیم.

منبع:خبرآنلاین

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن