دیدبان

بهانه‌ گیری پسر اسطوره فوتبال در پرداخت بدهی

بهانه‌ گیری پسر اسطوره فوتبال در پرداخت بدهی

دیدبان: این روزها نام اسطوره فوتبال ایران با اقتصاد گره خورده است؛ به‌ویژه از ١٠ روز قبل که از پسر او به عنوان بدهکار شرکت بازرگانی دولتی ایران یاد می‌شود.

ماجرا از این قرار است که فرزند اسطوره فوتبال قریب به ٢٠ میلیارد تومان برنج از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری کرده ولی با گذشت حدود یک‌سال‌ونیم هنوز موفق به بازپرداخت پول برنج‌ها به شرکت بازرگانی دولتی نشده است.

آن‌گونه که علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفته «برنج طبق قانون، به صورت رهنی به پسر اسطوره فوتبال فروخته شد و زمان پرداخت آن فرا رسیده و باید مطالبات ما از سوی آنها پرداخت شود». اما ظاهرا این مبلغ تا این لحظه پرداخت نشده و قنبری هم به همین دلیل تهدید کرده که وثیقه آنها به اجرا گذاشته می‌شود وی ٢٠ میلیارد تومان برنج از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری کرده که حالا با سودش باید ٢٥ میلیارد تومان به این شرکت بازرگانی دولتی پرداخت کند.

براساس توضیحات قنبری، زمان فروش رهنی برنج به این شخص شش ماه بوده است که اکنون آن مدت نه‌تنها به اتمام رسیده بلکه دو بار تمدید شده و آنها موظف به پرداخت هستند.

یک مقام آگاه وی را در این خرید زیان‌ده توصیف کرده و گفته است: برنجی که به‌وسیله شرکت بازرگانی دولتی به پسر اسطوره فوتبال فروخته شد برنج نازگل ١١٢١ بوده که این برنج از نوع نامرغوب ١١٢١ محسوب می‌شود و فرد خریدار در زمان تحویل کالا از شرکت از نامرغوب‌بودن کالای تحویلی مطلع نبوده است. از مجموع برنج خریداری‌شده از شرکت بازرگانی دولتی ایران شش هزار تن برنج نامرغوب نازگل ١١٢١ به خریدار و در کنار آن ١٠ تن هم برنج ١١٢١ مرغوب تحویل داده می‌شود.

به گفته این مقام آگاه قیمت عرضه هر کیلوگرم برنج به فرد مذکور ٣٤٦٧,٥ ریال بوده درحالی‌که به دلیل رکود بازار و بی‌کیفیتی محصول قیمت هر کیلوگرم از برنج تحویلی به پسر اسطوره فوتبال در زمان تحویل یعنی ماه‌های آخر سال ٩٣ در بازار فقط دوهزارو ٥٠٠ تومان بوده است و وی به‌ناچار دچار زیان هنگفتی می‌شود.برنج‌های دارای تاریخ مصرف رو به اتمام بازرگانی دولتی که به ١٣٠ هزار تن می‌رسیده است، در حالی به شرکت‌های خریدار عرضه می‌شود که این شرکت پیش‌تر برای فروش آنها به برخی دستگاه‌‌های دولتی مثل سازمان زندان‌ها و دانشگاه‌ها و حتی عرضه در بورس تلاش می‌کند و این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد.

بنابراین تصمیم بر این می‌شود با دریافت وثیقه و روش ترهینی به شرکت‌ها و افراد متقاضی واگذار شوند.وی اظهار کرد: بر این اساس حدود ٢٠ هزار و ١٠٠ تن از این برنج‌ها به صورت ترهینی با چک و به ازای یک وثیقه ملکی ٢٧میلیاردتومانی به وی تحویل داده می‌شود درحالی‌که پسر اسطوره فوتبال، ١٨ میلیارد تومان از شرکت بازرگانی دولتی برنج خریداری می‌کند. به علت بی‌کیفیت‌بودن کالای تحویلی و رکود بازار وی که دارای یک کارخانه صنایع غذایی است و با هدف تأمین سرمایه در گردش اقدام به خرید و فروش محموله برنج از بازرگانی دولتی کرده است، برنج تحویلی را در نهایت با ضرر پنج میلیارد‌و ٦٠٠ میلیون تومانی به فروش می‌رساند.به گفته این منبع مطلع، چهار خریدار برنج‌های بی‌کیفیت بازرگانی دولتی اقدام به شکایت از این سازمان کرده‌اند که محمد پروین یکی از آنهاست.

علی قنبری در پاسخ به ادعاهای مطرح‌شده گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌اجبار به کسی برنج نفروخته است و تمام خریداران از نوع برنجی که خریداری می‌کرده‌اند اطلاع کافی داشته‌اند. ذخایر استراتژیک برنج ما در سال ٩٢ از نوع خیلی خوب بوده و مشکلی نداشته و ١٠ خریدار ترهینی برنج از این شرکت با رضا، رغبت و آگاهی کافی در سال ٩٣ از ما خرید کرده‌اند.مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه مسائلی که در رابطه با نامرغوب‌بودن برنج ١١٢١ مطرح می‌شود بهانه است، گفت: اینها می‌خواهند پول دولت را ندهند، درحالی‌که ما ذره‌ای از مطالبات دولت و شرکت کوتاه نمی‌آییم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: این فرد در زمان خرید نسبت به مرغوبیت برنج اعتراضی نداشت اما حالا که پول شرکت را پرداخت نکرده، چنین مطالبی را بیان می‌کند. شرکت بازرگانی دولتی ایران به این فرد برای بازپرداخت پول خرید برنج فرصت داده و حتی فرصت را دو بار تمدید کرده و اگر پول برنج‌ها را پرداخت نکند، براساس قانون، وثیقه را به اجرا می‌گذاریم.با وجود این، پسر اسطوره فوتبال برای پرداخت نیمی از وجه خرید برنج قول‌هایی داده و اعلام کرده که به‌زودی نیمی از پول برنج را پرداخت می‌کند ولی تاکنون مبلغی پرداخت نکرده است.

این هم از جزئیات دیگر ماجراست که رئیس این شرکت بازرگانی گفته است. حسن عباس معروفان، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران هم در این رابطه توضیحاتی داده که بی‌شباهت به گفته‌های رئیس او نیست: وقتی کالایی معیوب است، خریدار زمان خرید باید نسبت به کالای خریداری‌شده به فروشنده اعتراض کند، نه اینکه اعتراض و بیان این‌گونه مسائل را موکول به زمان بازپرداخت پول کند. بیان این‌گونه مطالب در هیچ محکمه‌ای پذیرفتنی نیست و این افراد برای پرداخت‌نکردن بدهی خود این مطالب را بیان می‌کنند.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس