دیدبان

تاکید خانواده کیارستمی بر قصور پزشکی

تاکید خانواده کیارستمی بر قصور پزشکی

به گزارش دیدبان، به نقل از آرمان، با وجود گذشت حدود ۱۰ روز از درگذشت عباس کیارستمی طرح مباحث درباره احتمال قصور پزشکی در روند درمان این کارگردان مشهور ایرانی ادامه دارد. در دو روز گذشته در حالی که بار دیگر اظهارات پسر کیارستمی و پاسخ‌های مسئولان و یا برعکس اظهارات مسئولان و واکنش‌های خانواده کیارستمی خبرساز شد، مسئولان وزارت بهداشت برای چندمین بار درخواست فرصت برای بررسی پرونده پزشکی کیارستمی را دادند . از سوی دیگر داریوش مهرجویی کارگردان سینما نیز که پیش‌تر در مورد قصور پزشکی در مرگ کیارستمی اظهار نظر کرده بود، در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

پاسخ بهمن کیارستمی به اظهارات ایوبی

دو روز پیش حجت‌ا... ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی یادداشتی درباره ماجرای بیماری کیارستمی نوشت: تیم وزارت بهداشت با سرعت وارد شدند، گزارشی از کارها دادند و گفتند اگر عباس آقا ۴۸ ساعت مقاومت کند، امکان برگشتش به زندگی هست. دکتر هاشمی شخصا معالجات را برعهده گرفت. پس از دو روز تلاش بی‌وقفه ورق برگشت. از آن روز تا سفر به پاریس شش بار وزیر بهداشت بر بالین مرحوم کیارستمی حاضر شد. وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت پیوسته در تماس بودند. تصمیم به سفر اما ناگهانی بود. اگر چه نظر گروه پزشکان جز این بود، اما به‌ همان سادگی که از خود عباس آقا شنیدیم این تغییر صندلی انجام شد. روز گذشته فرزند کیارستمی درباره این یادداشت عنوان کرد: یادداشت دقیق شما باعث دلگرمی است، اما در نیمه متن که «تصمیم به سفر اما ناگهانی بود» مرا متعجب کرد؛ چرا که پس از اقدامات کارساز وزیر محترم بهداشت تا تصمیم به سفر حدود سه ماه طول کشید. اما در این سه ماه چه گذشت؟

حمله میکروب‌ها به قلب سینمای ایران

فرزند کیارستمی گفت: آنچه من از اولین عیادت دکتر هاشمی در اردیبهشت در منزل به یاد دارم، به من اطمینان داد که نظارتی بر روند درمان وجود ندارد. ایشان همان روز به هیات همراه دستورات لازم را دادند تا در بهبود حال عمومی ایشان بکوشند. اما حال عمومی روزبه‌روز بدتر شد . او عنوان کرد: بی‌اشتهایی و تنگی نفس، عدم تحرک، عفونت‌های پیاپی و کم‌خونی مزمن که در نهایت به یک شوک سپتیک مجدد منجر شد، عزم ما را در اعزام ایشان جزم کرد. فرزند کیارستمی با عبارت کنایه‌آمیزی در مورد توصیه‌های تیم وزارتخانه گفت: در اتاقی که مرحوم پدرم در آن دوران بیماری را سپری می‌کرد، عکسی به دیوار بود از مجموعه «سپید برفی» او، که توصیه شد با منظره‌ای رنگی از کوهسار یا آبشار جایگزین شود تا در روحیه بیمار تاثیر مثبتی بگذارد. بنده جز این، توصیه‌ای نشنیدم، دیگر ما بودیم و همان پزشک معالجی که امروز اتهاماتش منتشر شده و البته پزشک مشاوری که از دوستان معتمد خانوادگی بود و اگر نبود، مرحوم کیارستمی تا تیر هم دوام نمی‌آورد.

تا اعلام نتیجه بررسی، صبوری کنید

روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در جواب پیام گلایه‌آمیز بهمن کیارستمی به وزیر ارشاد نامه‌ای نوشت. سید جواد حاجی میراسماعیل گفت: طی چند روز گذشته از سوی برخی  هنرمندان با ادبیاتی ناصواب، جامعه پزشکی کشور مورد خطاب قرار گرفته است. همکارانم این رفتار ناپسند را به دلیل غم بزرگ از دست دادن این کارگردان بزرگ می‌دانند. او در نامه خود به فرزند مرحوم کیارستمی پیشنهاد کرد: سخنان تیم تخصصی رسیدگی به پرونده درمانی مرحوم کیارستمی را تنها از زبان خودشان بشنوید. میراسماعیل افزود:‌ای کاش دلیل نوشتن یادداشت‌ شما، اعتراض به اظهارنظر وزیر ارشاد درباره یک پرونده پزشکی بود، اما در هر صورت بدانید ملت شریف ایران، بهترین قاضی این عرصه هستند.

حاج میر اسماعیل می‌نویسد: طی مدتی که مرحوم کیارستمی در بیمارستان بستری بودند، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی خدمات ارزشمندی به پدر شما ارائه کردند، جا داشت حداقل از آنها تشکر می‌کردید. اینجانب فقط بیش از ۳۰ بار معاون درمان دانشگاه را مامور رسیدگی و بررسی سیر درمان آن استاد ارجمند کردم. او افزوده است: دکتر هاشمی بر اساس احترام و علائق شخصی خود به عیادت مرحوم کیارستمی هم رفتند و روند درمان آن استاد فقید را شخصا پیگیری کردند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نوشت: به یقین دیدارتان همراه جناب صمدیان با وزیر بهداشت را در دفتر ایشان به خاطر دارید؛ همان موقع که درخواست حضور پزشکی از فرانسه را بر بالین پدر داشتید و دکتر هاشمی شخصا این موضوع را پیگیری کردند و برای بار دوم با سفر استاد به فرانسه مخالفت کردند.

نتیجه بررسی پرونده پزشکی کیارستمی اعلام می‌شود

همزمان قائم مقام وزیر بهداشت درباره پرونده پزشکی کیارستمی گفت: نتیجه در اسرع وقت اعلام می‌شود. ایرج حریرچی اظهارکرد: چهارشنبه جلسه‌ای به مدت چهار ساعت با حضور۳۰ نفر ازجمله رئیس سازمان نظام پزشکی، معاونان وزارت بهداشت ، وزارت دادگستری و سایر مسئولان برگزار شد و جزئیات پرونده و ریزاقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی تا مرحله اعزام به کشور فرانسه مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت. به گزارش ایرنا، او ادامه داد: در قسمتی از جلسه چهارشنبه نیز گروه پزشکی معالج وی هم حضور یافتند و به سوالات مربوطه پاسخ دادند. حریرچی گفت: متعاقبا پرونده مراحل درمانی فرانسه هم بررسی می‌شود.

توضیحات مهرجویی درباره اظهاراتش

داریوش مهرجویی کارگردان مشهور سینما که چندی پیش به شدت به احتمال قصور پزشکی در روند درمان کیارستمی اعتراض کرده بود، در اظهار نظری جدید عنوان کرد : درهر قشری احتمال خطاکاری است، اما در مسئولیت‌های حساس ‌اینجا یک خطای کوچک مصیبت بزرگ به بار می‌آورد. در مورد عباس کیارستمی شکایت من فقط از پزشکانی است که در فرایند عمل جراحی او، سهل‌انگاری کردند  و باعث مرگ او شدند وگرنه من همواره  برای پزشکان متعهد احترام فراوان قائل هستم . به گزارش ایسنا، مهرجویی عنوان کرد: به نظر من خود پزشکان می‌باید در این مورد  قدم پیش بگذارند  و جلو این سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی‌ها را بگیرند.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس