دیدبان
حجت الاسلام غلامی:

ظهور نوفرقانیسم، برداشتن ماسک از جماعت انحرافی است

ظهور نوفرقانیسم، برداشتن ماسک از جماعت انحرافی است

دیدبان: حجت الاسلام رضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن هشدار درباره ظهور نوفرقانیسم، در خصوص مواجهه دولت با موضوع حقوق های نجومی مدیران گفت: دولت مواجهه واقع بینانه ای با این موضوع نداشته و همچنان تصور می کند که این، یک قضیه سیاسی- جناحی است که از سوی رقبا برای ضربه زدن به دولت طراحی شده است لذا در ابتدا به سمت انکار و یا تقلیل قضیه حرکت می کرد لکن کم کم و به ویژه با روشنگری های به موقع رهبر معظم انقلاب، متوجه شد که خیر، این مساله، یک واقعه بسیار تلخ است که انکار یا تقلیل آن مشکلی را حل نمی کند.

مشروح این گفت وگو را در ادامه میخوانید

طی چند هفته اخیر، مردم با پدیده تعجب برانگیز حقوق های نجومی در برخی شرکت های دولتی روبرو شدند؛ تحلیل جناب عالی از این پدیده چیست؟

- همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حقوق های نجومی هجمه به ارزش ها بود. بعضی ها به عمق فرمایش رهبر بزرگوار انقلاب دقت نمی کنند؛ هجمه به ارزش ها، آن هم در جامعه دینی که ارزش ها منبعث از جهان بینی اسلامی است، در یک بیان ساده، یعنی هجمه به ستون خیمه نظام اسلامی. چرا از ارزش ها تعبیر به ستون خیمه می کنیم؟ برای اینکه در جامعه اسلامی، آنچه جامعه را قائم و استوار می کند، ارزش هاست و طبعا هجمه به این ارزش ها، یعنی هدف قرار دادن ستون و محور قیام جامعه. با این وصف، می توان از این پدیده تلخ تعبیر به یک مصیبت نمود که البته به دلیل ذات مطهر انقلاب، و همچنین قدرت بالای هاضمه آن، انشاالله انقلاب از این مصیبت عبور خواهد کرد؛ البته هر مصیبتی، تلخیها و آثار زیانبار خود را تا سالهای متمادی دارد لکن هنر نیروهای انقلاب این است که از آن، برای بالابردن انگیزه ها در جهت مقابله صریح با فساد بهره ببرند.


 از بین ارزش های اسلامی، کدام ارزش در قضیه حقوق های نجومی بیش از همه مورد هجمه قرار گرفت؟

- این پدیده باید هجمه به مجموعه ای از ارزش های اسلامی و انقلابی تلقی شود نه یک ارزش لکن طبیعی است که در این ماجرا، عدالت اجتماعی بیش از بقیه ارزش ها در معرض هجوم قرار گرفت. عدالت اجتماعی، هم در ساخت ذات انقلاب و نظام اسلامی نقش منحصربفردی دارد، و هم در تحقق اهداف و به تبع آن، حفظ و حراست از نظام. شک نباید کرد، اگر روزی عدالت اجتماعی در نظام اسلامی به حاشیه برود و یا در تفکر و سیستم مدیریتی نظام کمرنگ شود، عملا نظام به دلیل از دست دادن یکی از مهم ترین دلایل محدثه و مبقیه خود، دچار بحران خواهد شد؛ بنابراین، تلاش و مجاهدت برای استوار نگاه داشتن پرچم عدالت و همچنین تحقق عینی آن در جامعه، ذی قیمت ترین تلاشهاست و اگر بگوییم، اجر کسی که در این میدان سخت و پیچیده مجاهدت می کند، از اجر کسی که در میدان جنگ مجاهدت می کند، بالاتر است، سخن به گزافه نگفته ایم.


 مواجهه دولت و سایر دستگاه های مسئول با موضوع حقوق های نجومی را چگونه ارزیابی می کنید؟

- دولت مواجهه واقع بینانه ای با این موضوع نداشته و همچنان تصور می کند که این، یک قضیه سیاسی- جناحی است که از سوی رقبا برای ضربه زدن به دولت طراحی شده است لذا در ابتدا به سمت انکار و یا تقلیل قضیه حرکت می کرد لکن کم کم و به ویژه با روشنگری های به موقع رهبر معظم انقلاب، متوجه شد که خیر، این مساله، یک واقعه بسیار تلخ است که انکار یا تقلیل آن مشکلی را حل نمی کند. بعد از این، شاهد اقداماتی از سوی دولت بودیم اما مردم انتظار داشته و دارند که دولت صرف نظر از اقدام قوه قضائیه، و بی توجه به نسبت های فامیلی و یا جناحی، به طور خودجوش در برخورد قاطع و بدون تبعیض با مسببان و دارندگان حقوق های نجومی جدی باشد، و به نظر می رسد کم ترین کار، برکناری سریع این افراد از هرگونه مسئولیت دولتی و سلب امتیازات دولتی از آنهاست. البته روشن است که به جز دولت، قوه قضائیه و مجلس هم مسئول بوده اند و نمی توانند قصور خودشان در این موضوع را انکار کنند؛ چرا سازمان بازرسی کل کشور متوجه این پدیده نشده یا از کنار آن گذشته است؟ اینکه بعد از روشن شدن موضوع، سازمان بازرسی کل کشور اقدام به افشاگری کند، فایده ای ندارد؛ یا چرا دیوان محاسبات که وابسته به مجلس است دچار خواب آلودگی شده یا نسبت به این مساله مهم کم التفاتی داشته است؟ این ها سئوالات مهمی است که در وقت خود، باید پاسخ داده شود. از طرف دیگر، باید قبول کرد که این اتفاق در یک جهت، محصول ضعف قانون بوده است. اگر قوانین مرتبط با موضوع حقوق و دستمزد مدیران، از سوی مجلس تصحیح و تقویت شده بود و راههای فریب و دور زدن قانون مسدود شده بود، این اتفاق نمی افتاد. با این وصف، من معتقدم، در این قضیه، هرچند بار مسئولیت دولت از همه سنگین تر است اما همه دستگاهها، چه دولتی و چه غیر دولتی، باید پاسخگو باشند.    


 دشمنان نظام خیلی تلاش کردند به بهانه بحث حقوق های نجومی پاکدستی کل مدیران نظام را زیر سئوال ببرند، آیا اصولا توفیقی برای آنها در این زمینه متصور است؟

- این پدیده به هیچ وجه نمی تواند پاکدستی و سلامت مالی مدیران خدوم نظام طی این 38 سال را زیر سئوال ببرد. حقیقتا، در کل دنیا، مدیرانی پاکدست تر از مدیران دستگاه های جمهوری اسلامی نمی توان پیدا کرد. مدیران دلسوز و مجاهد که در نهایت دلسوزی و ساده زیستی، بیشتریت خدمات را به کشور داشته اند و قضیه حقوق های نجومی در معرض ظلم قرار گرفتند و وظیفه رسانه ها از جمله صدا و سیما این است که با تبیین واقعیت ها در این زمینه، از جامعه مدیران رفع مظلومیت کنند. بفرمایید مگر چه تعداد مدیر در این قضیه شناسایی شده اند؟ این ها در کل، چه درصدی از مدیران دولتی را تشکیل داده اند؟ چگونه می توان این افراد را مساوی با اکثریت مدیران تلقی کرد؟ طبیعی است که هیچ منطقی این اتهام را نمی پذیرد. یک واقعیت دیگر در این زمینه وجود دارد که مایلم در این فرصت به آن اشاره کنم و آن، سلامت مدیران دارای تفکر و عمل انقلابی است. این قضیه نشان داد، مدیرانی عمدتا دچار این فساد شدند که سالهاست با رویکردهای تکنوکراتی، از فرهنگ انقلابی فاصله گرفته اند و نه تنها با باورهای انقلابی، بلکه با ظواهر و عمل انقلابی نیز خداحافظی کرده اند.


 آیا می توان ورود نظام به موضوع حقوق های نجومی را فصل تازه ای از مبارزه با فساد تلقی کرد؟

- تلقی من همین است. افشای حقوق های نجومی و همگرایی مردم و مسئولین برای برخورد با این فساد، نوید بخش شکل گیری فصل تازه ای از برخورد قاطع و بدون مسامحه با فساد است. حتی بنده معتقدم اگر مسئولین نیز در این امر حیاتی که جزو مطالبات جدی و قدیمی رهبر معظم انقلاب بوده است، کوتاهی کنند، نیروهای انقلاب باید با سماجت روی این مساله حیاتی بایستند و با کمک رسانه های دلسوز اجازه ندهند کوتاهی ها در این زمینه تداوم پیدا کند.


 محرومیت زدایی، از جمله مباحث کلیدی انقلاب به شمار می رود، از نظر جنابعالی در شرایط کنونی، مواجهه نیروهای انقلاب با محرومیت زدایی چگونه باید باشد؟

- رویکردها و سیاست های پراشکال اقتصادی دولت ها، ضعف مدیریت به ویژه طی 5-6 سال اخیر، کم توجهی بعضی مسئولین به پروژه های محرومیت زدایی، و از همه مهم تر، خیانت سران فتنه در سال 88 در افزایش تحریم های اقتصادی، موج تازه ای از محرومیت را در کشور بوجود آورده است که باید با آن سریعا مقابله شود. طبیعی است که غیرت انقلابی اجازه نمی دهد که نیروهای انقلابی در برابر این محرومیت ها بی تفاوت باشند لذا در این 2 -3 سال اخیر شاهد جهش محسوس در شکل گیری خودجوش حرکتهای جهادی در جهت رفع این محرومیت ها هستیم که من معتقدم با کمک مؤثر تر بسیج، این حرکت باید تا دهها برابر کمیت فعلی افزایش یابد و تبدیل به یک نهضت فراگیر شود. ضمن اینکه برخی از این محرومیت ها، ارتباط تنگاتنگی با آسیب های اجتماعی دارد و لذا اگر توفیقی در این عرصه به دست آید، خود به خود در کاهش بخشی از آسیب های اجتماعی نظیر حاشیه نشینی نیز نقش خواهد داشت.


جنابعالی اخیرا درباره خطر ظهور نوفرقانیسم در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب هشدار دادید، چه تحلیلی از باز خوردهای این هشدار دارید؟

- جدای از فحاشی هایی که به صورت سازماندهی شده صورت گرفت و هنوز هم ادامه دارد، در کل، این هشدار خصوصا در بین نیروهای انقلابی تاثیرات عمیقی داشت. ما می خواستیم ماسک را از صورت جماعت انحرافی برداریم تا چهره واقعی آنها دیده شود و این اتفاق بحمدالله تا حد خوبی افتاده و انشاالله با کمک دلسوزان انقلاب تکمیل خواهد شد.


 از نظر جنابعالی، مساله بنیادی در قضیه نوفرقانیسم چیست؟

- مساله بنیادین، پشت کردن به فقاهت و نهاد عظیم و تاریخی آن، یعنی مرجعیت شیعه است. این موضوع، به وضوح گویای این واقعیت است که جماعت انحرافی اعتقاد نظری و عملی به ولایت فقیه نیز ندارد و جدای از فقه زدایی، در جستجوی ایجاد بستر سکولاریسم مذهبی در کشور هستند که نشانه های این گرایش در گروهک ها و جماعت های انحرافی نظیر انجمن حجتیه، فرقان و غیره قابل مشاهده است.


 اخیرا جماعت انحرافی تلاش می کنند تا حمایت های رهبر معظم انقلاب از دولت نهم و دهم را به منزله برخورداری از هویت انقلابی معرفی کند؟

- حمایت های قبلی رهبر معظم انقلاب از دولت نهم و دهم قابل انکار نیست و ما قبلا به دلایل آن اشاره کرده ایم لکن این حمایت ها را نمی توان حمایت از حلقه انحرافی در دولت نهم و دهم جا زد! مساله ما امروز با جماعت انحرافی و رؤسای آن است نه دولت نهم و دهم و بدنه خدوم آن؛ ضمن اینکه همیشه ملاک، حال افراد است و متاسفانه جماعت انحرافی امروز در انحراف خود عمق مضاعفی پیدا کرده است.


 شما چه رسالتی را برای جبهه انقلاب در رویارویی با حلقه انحرافی متصور می دانید؟

- مهم ترین رسالت، بالابردن قوه فهم و درک فکری و دینی است. باید توجه داشت که جماعت انحرافی در بستر عقلانیت اسلامی و وجود بصیرت کافی در میان جوانان رویشی ندارند و این فضا برای آنها کشنده است لذا باید به سمت بسط و تعمیق عقلانیت اسلامی و بالا بردن بصیرت حرکت کرد

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن