دیدبان

آغاز ثبت نام دوره آموزشی «عهد»؛ دوره ای برای بازاندیشی در مبانی علوم انسانی

آغاز ثبت نام دوره آموزشی «عهد»؛ دوره ای برای بازاندیشی در مبانی علوم انسانی

دوره آموزشی «عهد»، در دومین نیم‌سال تحصیلی 92-1391 آغاز به کار می‌کند. این دوره برای علاقه‌مندان علوم انسانی و با حضور استادانی همچون سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، یوسفعلی میرشکاک، حسین کچویان، سعید زیباکلام، شهریار زرشناس، موسی نجفی و جمعی دیگر از استادان حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش رجانيوز به نقل از «پایگاه اطلاع‌رسانی دوره عهد»، این دوره با نگاهی انتقادی به رویکرد غالب در نظام آموزش عالی و با هدف بازاندیشی در مبانی علوم انسانی آغاز می‌شود. «فهم  بنیادهای تاریخی و معرفتی عالم مدرن» در نسبت با «تاریخ و عالم اسلام»، محور اساسیِ طراحی این دوره است.

دوره «عهد» روزهای پنجشنبۀ هر هفته و در چهار نیم‌سال آموزشی برگزار خواهد شد. «مظاهر تمدنی اومانیسم»، «مسائل تاریخ فلسفه اسلامی و فلسفه غرب» و «آشنایی با جریان‌های غالب فکری در جهان اسلام»، مسائل اصلی سه نیم‌سال این دوره است. نیم‌سال چهارم نیز براساس رشته‌های تخصصی دانشجویان ارائه خواهد شد. در این نیم‌سال، فلسفۀ رشته‌های مختلف علوم انسانی و مسائل بنیادین آن‌ها، تاریخ تکوین هرکدام از این رشته‌ها در غرب و چگونگی ورود آن‌ها به ایران، در قالب گروه‌های تخصصی و به تفکیک رشته‌های مختلف بررسی خواهد شد.

دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند تا دوازدهم بهمن، با مراجعه به «پایگاه اطلاع‌رسانی دوره عهد» به آدرس http://www.ahdamoozesh.blogfa.com/ یا تماس با شماره‌تلفن‌های 88932460-021 و 09128091337، در دوره مقدماتی ثبت‌نام کنند.

 

«عهد»؛ امکانی برای بازاندیشی در مبانی علوم انسانی

«عهد»، دوره‌ای آموزشی است برای فهم بنیادهای تاریخی و معرفتی عالم مدرن در نسبت با تاریخ و عالم اسلامی. ضرورت برگزاری این دوره از آن جهت است که فهم نسبت میان همین دو عالم است که راهگشای تاریخ امروز ماست. این دوره امکانی است برای بازاندیشی در مبانی علوم انسانی. دانشجویان با شرکت در این دوره آموزشی، به فهم تازه‌ای از علوم انسانی دست یافته و با نگاه‌های انتقادی به نظام آموزش عالی آشنا می‌شوند.

«عهد» مشتمل بر چهار نیم‌سال آموزشی است. دانشجویان در هر نیم‌سال تحصیلی علاوه بر شرکت در کلاس‌ها، به مباحثه درباره سرفصل‌های دوره پرداخته و در پایان هر ترم مقاله‌ای پژوهشی ارائه می‌کنند.

 

نیم‌سال اول

نیم‌سال اول با پرسش از ماهیت غرب مدرن، نحوه مواجهه ایرانیان با غرب و امتناع تاریخی تجدد در ایران آغاز می‌شود. پس از آن، طرح مباحثی درباره مفهوم اومانیسم و مظاهر تمدنی آن در نظام‌های مختلف غرب، دانشجو را به‌سمت درک عمیقی از ماهیت غرب مدرن پیش می‌برد. در این نیم‌سال تلاش می‌شود دانشجو «نگاه ماهوی به مظاهر غرب مدرن» را آموخته و مسائل مختلف را با چنین رویکردی فهم کند. دانشجو در این دوره با نگاه تطبیقی به سیر تاریخ تمدن و سیر تاریخ انبیا، از انگاره‌های تاریخ‌نگاری مدرن گذر کرده و با تلقی دینی از سیر تاریخ بشر آشنا می‌شود.

 

نیم‌سال دوم

در نیم‌سال دوم، مسائل فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، با رویکردی تاریخی بررسی می‌شود. علاوه بر آن به سرفصل‌هایی مانند «مطالعات علم»، «ماهیت علم دینی»، «فلسفه تکنولوژی»، «فلسفه نظام ولایت»، «تاریخ معارف در عالم اسلامی» و «سیر تفکر در عالم اسلامی» پرداخته می‌شود.

 

نیم‌سال سوم

در این نیم‌سال به تاریخ تکوین علوم انسانی‌ـ‌اجتماعی غرب، آسیب‌شناسی ورود این علوم به ایران و توسعۀ آن‌ها در ایران پرداخته می‌شود. از سوی دیگر سیر تفکر در عالم اسلامی بیان می‌شود؛ سیر تفکر در علومی همچون فقه و اصول، کلام قدیم و جدید، عرفان، ادبیات، اندیشه اجتماعی و علوم طبیعی. معرفی جریان‌های فکری دوره انقلاب اسلامی، از دیگر مباحث این نیم‌سال است.  

 

نیم‌سال چهارم

نیم‌سال چهارم نیز براساس رشته‌های تخصصی دانشجویان ارائه خواهد شد. در این نیم‌سال، فلسفۀ رشته‌های مختلف علوم انسانی و مسائل بنیادین آن‌ها، تاریخ تکوین هرکدام از این رشته‌ها در غرب و چگونگی ورود آن‌ها به ایران، در قالب گروه‌های تخصصی و به تفکیک رشته‌های مختلف بررسی خواهد شد.

 

ضوابط آموزشی:

الف) این دوره براساس رویکرد «مسئلهمحور» تنظیم شده و بنابراین جلسات مباحثه، از محورهای اساسی دوره بوده و شرکت در آن الزامی است.

ب) بیش از سه جلسه غیبت غیرموجه یا پنج جلسه غیبت موجه در طول یک نیم‌سال، به‌منزلۀ انصراف دانشجو تلقی می‌شود.

ج) نمره پایان هر نیم‌سال دانشجو، براساس فعاليت تحقيقي، تألیف مقاله و حضور فعالانه تعیین خواهد شد.

 

شرايط پذيرش داوطلبان

  1. تکمیل تعهدنامۀ شركت در دوره.
  2. ثبت‌نام قطعی دانشجویان، در صورت تأیید سطح کیفی آن‌ها توسط سرگروه‌ها انجام خواهد شد.
  3. اولویت ثبت‌نام با دانشجويان كارشناسي و کارشناسی‌ارشد رشته‌هاي علوم انساني است. در صورت وجود ظرفیت، طلاب و دانشجویان رشته‌های دیگر نیز پذیرش خواهند شد. علاقه‌مندی به مباحث فکری، از شرایط پذیرش داوطلبان خواهد بود.
  4. شهریه هر نیم‌سال 500.000 ریال است که پیش از آغاز نیم‌سال دریافت می‌شود.
تبصره: سه رتبه نخست هر نیم‌سال، از پرداخت شهريه معاف‌اند. همچنین افرادی که دارای فعالیت‌های پژوهشی برگزیده باشند، مشمول تخفیف در شهریه یا معافیت از آن می‌شوند. دانشجویانی که در طول دوره غیبت نداشته باشند نیز مشمول تخفیف در شهریه خواهند شد.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟