دیدبان

ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه نیستند!

ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه نیستند!

دیدبان: به دنبال سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، روز گذشته سردار قاسم سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم با مقاومت مسلحانه بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود که اسقاط رژیم بحرین گوشه‌ای از تبعات آن خواهد بود. این بیانیه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران البته به مذاق دولتمردان و خصوصا تیم دیپلمات‌های منفعل وزات خارجه خوش نیامد؛ خصوصا این که هنوز جوهر حکم برکناری حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه خشک نشده بود!

به گزارش رجانیوز، در همین راستا حسام‌الدین آشنا این بیانیه سردار سلیمانی را چالشی تازه برای معاون جدید وزارت خارجه دانست و تلویحا این اقدام فرمانده سپاه قدس را چالش‌زایی و حریف‌طلبی برای سیاست‌های دولت تدبیر و امید تعبیر کرد. وی در توئیتی که بلافاصله پس از بیانیه قاسم سلیمانی منتشر شد، نوشت: «اولین چالش جدی برای معاونت جدید وزارت امور خارجه خلق شد؛ دو بیانیه، یکی سلب تابعیت و دومی سلب مشروعیت. معاون به قلب خسته تدبیر خوش آمدید.»
 
 
این موضع‌گیری سریع و صریح علیه خط مقاومت در منطقه در حالی علنی می‌شد که دولتمردان، دیپلمات‌ها و شخص حسام‌الدین آشنا پیش‌تر تمام تلاششان بر این بود تا قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف را «دو روی یک سکه» و «دو بال سیاست خارجی» معرفی کنند تا اندکی از انتقاداتی که متوجه ضعف این وزارتخانه بود بکاهد. لیکن این‌همانی سلیمانی-ظریف تنها تا جایی پابرجا و محترم ماند که تقاطع سلیمانی-ظریف در «برجام 2» به روی پرده نرفته بود.
 
پیش از این حسام‌الدین آشنا معتقد بود جایگاه سردار قاسم سلیمانی به عنوان «اسطوره دفاع از حرم و حریم» باید حفظ شود و نباید همچون قالیباف و رضایی «به کارزار کلید و گازانبر» کشیده شود! 
 
با این حال چند صباحی بعد که دوگانه مقاومت-سازش برای دیگر بار رخ جلوه نمود، همان اسطوره دفاع از حرم و حریم، قربانی قتلگاه کلید و گازانبر شد!
 
 
البته حسام‌الدین آشنا در این مسیر تنها نبود؛ بلکه تا به اینجای کار، حمید ابوطالبی، سفیر ناکام ایران در سازمان ملل که سند زنده ناکارآمدی خط سازش است، هم مواضع مشابه مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور علیه سردار قاسم سلیمانی اتخاذ نمود. ابوطالبی در پاسخ به سردار سلیمانی نوشت: «راه حل بحران بحرین همان «سلمیه، سلمیه»ای است که با فریاد مردم مظلومش به آسمان می‌رود؛ همان سخن مسالمت‌آمیزی که راهبرد شیخ عیسی قاسم بوده است.»
 
گاردگیری سخت دولت تدبیر و امید علیه فرمانده نیروی قدس سپاه به عنوان سمبل مقاومت نشان داد که تمام جوسازی‌های گذشته‌شان در همسان‌سازی ظریف و سلیمانی، جزر و مد گذرایی بود تا فشار نقدهای وارده به برجام را به حاشیه برده و راه را برای «برجام منطقه‌ای» هموار کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن