دیدبان

فراکسیون ولایت منشعب نخواهد شد

فراکسیون ولایت منشعب نخواهد شد

به گزارش دیدبان، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که پیش از این و در دوره نهم مجلس به عنوان نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت حضور داشت.

وی پس از ورود به مجلس دهم در انتخابات هیأت‌رئیسه موقت و دائم مجلس به عنوان کارپرداز، و در آخرین جلسه هیأت‌رئیسه مجلس به عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه انتخاب شد.

نعمتی پس از انتخابش به عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه در خبرگزاری فارس حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

در زیر گفت‌و‌گوی وی با خبرگزاری فارس را می‌خوانیم.

فارس: با توجه به تغییر 70 درصدی نمایندگان مجلس دهم نسبت به دوره قبل فضای حاکم بر مجلس دهم و ترکیب آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: با توجه به سطح تحصیلات نمایندگان مجلس دهم در شرایط خوبی به سر می‌برد و از سوی دیگر طیفهای مختلف در مجلس دهم اعم از اصولگرایان، مستقلین و معتدلین حضور دارند.

مجلس دهم مجلسی است که به مردم نزدیکتر است و طیف‌های مختلف نمایندگان خود را در مجلس دارند. امیدواریم که مجلس دهم بتواند دغدغه‌های مردم را پیگیری و به وظیفه خود در این راستا عمل کند و امیدوارم مجلس به دور از مسائل حاشیه‌‌ای مجلس اثرگذاری باشد، امیدوارم که این مجلس کمتر به حاشیه‌ها پرداخته و بیشتر به مشکلات مردم بپردازد.

فارس: با توجه به اینکه شما هم در دوره نهم و هم در دوره دهم مجلس به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشته و دارید کدام یک از این دو مجلس را مؤثرتر و همچنین مردمی‌تر می‌دانید؟

نعمتی: من فکر می‌کنم با توجه به کثرت و تضارب آرایی که در مجلس دهم وجود دارد می‌تواند مجلس را از نظر کارشناسی محکم‌تر کند و در این زمینه فعالیت داشته باشد.

فارس: به نظر شما اکثریت در مجلس دهم با کدام‌یک از طیفهای مختلف فکری است؟

نعمتی: اگر چه مجلس در ظاهر به دو فراکسیون امید و ولایت تقسیم شده باشد اما به نظر من طیف معتدلین و مستقلین تعداد قابل توجهی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص می‌دهند و طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز به همین شکل و من فکر می‌کنم این مجلس دارای سه طیف فکری عمده است.

فارس: با توجه به اینکه طیف مستقل مجلس خود را زیرمجموعه فراکسیون ولایت تعریف می‌کنند نظر شما در این باره چیست؟

نعمتی: محور وحدت در فراکسیون ولایت شخص آقای لاریجانی است، افراد مختلف از طیفهای مختلف در مجموعه‌ای که آقای لاریجانی آن را راهبری می‌کند جمع شده‌اند و این موضوع قابل تأمل است و این دوستان به این شکل در کنار آقای لاریجانی جمع شده‌اند.

فارس: برخی اظهاراتی درباره انشعاب در فراکسیون ولایت مطرح می‌کنند، دلیل این اظهارات چیست؟

نعمتی: شاید فراکسیون ولایت به سه فراکسیون تقسیم نشود اما این سه تفکر در مجلس وجود دارد و با توجه به اینکه محور این فراکسیون امروز آقای لاریجانی است شاید این تقسیم‌بندی اتفاق نیفتد و من فکر نمی‌کنم که این قبیل پیش‌بینی‌ها در این باره محقق شود.

فارس: شما در طول مجلس نهم در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و در هیأت‌رئیسه این فراکسیون عضویت داشتید اما در انتخابات مجلس دهم نام شما در لیست امید قرار گرفت که اصلاح طلب بودند؛ علت قرار گرفتن شما در لیست امید چه بود؟

نعمتی: لیست امید توسط سه مجموعه بسته شد و این سه مجموعه در آماده شدن این لیست نقش داشتند بخشی از اصولگرایان معتدل، بخشی از اصلاح‌طلبان معتدل و بخشی از اعتدالیون در بستن این لیست نقش‌آفرین بودند که از اعتدالیون و اصولگرایان معتدل می‌توان تحت عنوان حامی دولت در مجلس نام برد. این سه مجموعه پیش از بستن لیست مذاکراتی را با هم داشتند و جلساتی را در این باره برگزار کردند.

از طرف اصولگرایان معتدل کاظم جلالی مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشت، از طرف دولت مرتضی بانک و از طرف اصلاح‌طلبان نیز تا آنجایی که من اطلاع دارم محمدرضا عارف در مذاکرات حضور داشتند. این سه مجموعه ائتلافی را تشکیل دادند و اینکه می‌گویند آقایان نعمتی و جلالی اصلاح‌طلب شدند اینگونه نیست بلکه ائتلاف از این سه مجموعه تشکیل شد و من و آقای جلالی نیز در آن لیست حضور داشتیم و مذاکرات زیادی برای بستن این لیست انجام شد.

نوع جلسات این گونه بود که جلسات بین حامیان دولت و اصولگرایان معتدل توسط کاظم جلالی، مرتضی بانک و محمود واعظی انجام و برایند مذاکرات این دو جناح با نمایندگی مرتضی بانک و محمود واعظی با اصلاح‌طلبان مذاکره می‌کردند.

فارس: به هنگام عضویت شما در لیست امید و بسته شدن این لیست از شما تعهدی گرفته نشد؟

نعمتی: هیچ گونه تعهدی در این باره از من اخذ نشد، در یکی از جلسات یکی از اصلاح‌طلبانی که در لیست امید حضور داشت متنی را به عنوان تعهدنامه نزد من آورد و خواست تا من آن را امضاء کنم و من هم در واکنش به این اقدام گفتم من تا به حال تعهدنامه امضاء نکرده‌ام و امضاء هم نمی‌کنم و هیچ تعهدی به کسی نمی‌دهم.

فارس: پس از راهیابی شما به مجلس دهم در قالب لیست امید ما شاهد انتشار مطالبی از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه شما و آقای جلالی به علت عدم حضورتان در فراکسیون امید بودیم؛ علت انتشار اینگونه مطالب چه بود؟

نعمتی: من به دنبال پاسخگویی به این تخریبها نبوده و نیستم، کار سیاسی ممکن است با تخریب همراه باشد و شاهد این گونه مسائل نیز باشیم. از سوی دیگر در زمان تشکیل فراکسیون امید من در مسافرت بودم و در ایران حضور نداشتم.

فارس: در دوره مجلس نهم بنا بود تا اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تشکلی را با نام رهروان راه‌اندازی کنند اما ما شاهد توقف این حرکت هستیم علت آن  چیست؟

نعمتی: اساسنامه این تشکل تدوین شد تقسیم کار برای پیگیری کارها بین اعضا انجام شده بود اما متأسفانه کار به ایام انتخابات مجلس دهم خورد و ما دیدیم اگر این تشکل در این ایام کار خود را آغاز کند حرف و حدیث‌های زیادی پیش می‌آمد و مطرح می‌شد و به همین سبب اعضا صلاح ندانستند که این مجموعه بروز پیدا کند. البته من بر این اعتقادم که تفکر اصولگرایان معتدل تفکری است که در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد و اعتقاد من بر این است که جامعه نیز از مسائل تند حاشیه‌ای خسته شده است.

من فکر می‌کنم که آقای جلالی به دنبال این باشد که موضوع تشکل رهروان را مورد پیگیری قرار دهد تا به انجام برسد. فضای لازم برای کار تشکلی در این باره وجود دارد اما از زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم تا کنون اقدام عملی خاصی در این زمینه انجام نشده است.

شاید یکی از دلایلی که باعث شد تا کار تشکل رهروان رونق نگیرد مصاحبه بد موقع یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود در خصوص فعالیتها و کارهای انجام شده چرا که اصلا قرار نبود مصاحبه‌ای انجام شود.

از سوی دیگر فعالیتها و اقدامات برای راه‌اندازی تشکل دیر شروع شد به اعتقاد من باید حداقل باید دو سال قبل فعالیتها در این باره شروع و ساز و کار آن فراهم می‌شد.

فارس: اگر اجازه می‌دهید به موضوع فراکسیون بازگردیم؛ شما در غالب فراکسیونی در فراکسیون ولایت عضویت دارید؟

نعمتی: هنوز فراکسیون ولایت به طور رسمی عضوگیری نکرده اما من در دو جلسه از این فراکسیون حضور داشتم.

از طیفهای مختلف با آقای لاریجانی جلساتی را برگزار می‌کردند و آقای لاریجانی همه را غافلگیر کرد و در یک جلسه اعلام کرد که این مجموعه با عنوان فراکسیون ولایت کار خود را انجام خواهد داد.

فارس: با شرایط کنونی ترکیب فراکسیون ولایت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: ما در فراکسیون ولایت همچون فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم شاهد گستردگی هستیم و افراد از طیف‌های مختلف فکری در فراکسیون حضور دارند اما امیدوارم کار به گونه‌ای به پیش رود که این مجموعه، مجموعه متوازنی باشد و برای رسیدن به این توازن باید اعضا از یک سری خواسته‌های خود بگذرند به اعتقاد من نوع اداره فراکسیون بسیار مهم است که چگونه این مجموعه توازنی را با هم داشته باشد.

فارس: از بحث مسائل مربوط به مجلس که بگذریم در بخش دیگری از مصاحبه می‌خواهیم به بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصادی کشور بپردازیم در همین راستا می‌خواهم نظر شما را در مورد عملکرد دولت در حوزه مسائل اقتصادی طی سه سال گذشته جویا شوم؟

نعمتی: واقعیت گریان امروز صنعت کشور ما مربوط به یک روز و دو روز و یک سال و دو سال و سه سال نیست. صنعت ما از یک دوره‌ای دچار تلاطم‌هایی شده است و در دولت نهم و دهم که بسیاری از صنایع ما با حداقل نقدینگی احیا شود این اتفاق نیفتاد و یک سری کارهایی انجام شد که آن کارها به درستی صورت نگرفت. به عنوان نمونه مشاغل زودبازده و پرداخت وام ده میلیون تومانی و... اقداماتی بود که به خوبی سامان نگرفت یا در بحث هدفمندی یارانه‌ها بنا بود که 20 درصد از درامدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صنعت و تولید تعلق بگیرد اما این امر در آن زمان محقق نشد.

واقعیت مطلب این است که صنعت ما امروز دچار مشکل است و این مشکلات باید حل شود. در جلساتی که پیش از این مجلس با مسئولان مربوطه دولتی اعم از وزرای صنعت، ارتباطات، کشاورزی و... داشته است مقرر شده تا مبلغ 12 هزار میلیارد تومان در اختیار تولید قرار بگیرد تا مجموعه واحدهایی که در حالت نیم‌تعطیل به سر می‌برند و با ظرفیت کم کار می‌کنند از این اعتبارات استفاده کنند تا شرایط‌شان بهبود یابد.

امروزه ما شاهد هستیم که تولیدات بی‌کیفیت برخی از کشورها جای تولیدات خودمان در بازار کشور گرفته است. ما شاهد قاچاق 22 میلیارد دلار کالا به کشور هستیم که بخشی از آن جای تولید را در داخل گرفته است. من فکر می‌کنم که با توجه به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور این ستاد باید بتواند این مشکلات را حل کند و نمایندگان نیز وظیفه دارند تا ریل‌گذاری مناسب را در حوزه تصویب قوانین داشته باشند.

تصویب قانون حمایت از تولید ملی با تلاش بسیار نمایندگان تدوین شد و به تصویب نهایی رسید که این قانون در جلسه اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب با تمجید و تقدیر ایشان همراه شد.

امروز بهبود فضای کسب و کار مسأله‌ای است که دولت باید برای آن فکری کند و تا زمانی که شرایط امنی برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فراهم نشود قطعاً هیچ فردی اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

در مجلس نهم بالغ بر 560 طرح بررسی و تصویب شد که این امر از نظر من محل ایراد و اشکال است و این ایراد مجلس است بالاخره اگر بنا باشد که کاری انجام شود بدنه کارشناسی قانون دولت است دولت باید نیازمندی‌های خود را ببیند و در لوایح آن را مطرح کند و در صورت وجود اشکالات و ایرادات ما در کمیسیون‌های مجلس با چکش‌کاری و بررسی‌های لازم نواقص این لوایح را برطرف کنیم.

ما باید از جزیره‌ای فکر کردن در ارتباط با بحث سرمایه‌گذاری و سایر بخش‌ها پرهیز کنیم. در بسیاری از موارد سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده سرمایه‌گذاری‌های عبث و بیهوده‌ای بوده است به عنوان نمونه کارخانه ذوب آهن ما در فاصله 500 کیلومتری در معدن سنگ آهن واقع شده که این بی‌دقتی‌ها هزینه تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و به نظر من این جزیره‌ای فکر کردنها پس از 37 سال باید به پایان برسد و باید به سمتی برویم که از توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و امکاناتی که در هر منطقه وجود دارد استفاده کنیم و موضوع آمایش سرزمین باید در اینجا اجرایی شود.

قوانین برنامه باید سرلوحه کار دولت‌ها قرار گیرد و دولت‌ها باید مکلف به اجرای قوانین برنامه باشند اگر بنا باشد که کشور توسعه پیدا کند باید برمبنای برنامه باشد و انحراف 30-40 درصدی از اجرای برنامه‌های مصوب به ضرر کشور است و موجب هرج و مرج در کشور هستیم.

فارس: دولت تا چه اندازه در ایجاد رونق تولید موفق بوده است؟

نعمتی: دولت در کنترل تورم موفق بوده اما در اینکه فضای کسب و کار را رونق بخشد باید در برخی ارکان دولت تغییراتی صورت گیرد تا این لوکوموتیو به حرکت در آید. برخی از ارکان دولت کشش کارهای انقلابی را ندارد ما در بحث اقتصاد مقاومتی باید کار انقلابی کنیم و بعضی از وزرا این توان را ندارند و ممکن است که این نگاه را نداشته باشند باید ترمیم در این باره انجام شود و توقع برای این کار نیز وجود دارد.

فارس: به نظر شما در ارتباط با برجام ما تا چه اندازه به مطالباتمان دست پیدا کرده‌ایم و طرف مقابل تا چه اندازه به تعهداتش در قبال ما عمل کرده است؟

نعمتی: موضوع برجام یک موضوع ملی است و مختص یک دولت خاص نیست و نظام به نتیجه رسید که برجام را انجام دهد و آنی اتفاق افتاد اما در اینکه آمریکاییها در اجرای برجام بدعهدی کرده‌اند باید گفت که بله بدعهدی کرده‌اند و به قول خود عمل نکرده‌اند و ما از وزیر امور خارجه این توقع را داریم که آنچه را که ما انجام داده‌ایم و آمریکایی‌ها قول داده‌اند که انجام دهند باید انجام شود که در این صورت باید اقدام مقابله به مثل انجام شود و به رویه سابق خود باز گردیم و آن را فعال کنیم و غنی‌سازی با غنای بالای 20 درصد را داشته باشیم.

موضوع دیگر خطوط قرمز نظام ما است که مشخص است در برجام هیچ‌گاه بحث از اینکه موضوع موشکی ما تحت کنترل قرار گیرد و محدودیتی بر آن اعمال شود به هیچ وجه مطرح نبوده است، در بحث حقوق بشر اتفاقاً ما مدعی هستیم آنهایی که ادعای حمایت از حقوق بشر دارند بزرگترین ناقض حقوق مردم و حقوق بشر هستند و در یمن، عراق، افغانستان و... به کشتار مسلمانان مشغولند و در هر جای دنیا که تروریست وجود داشته باشد قطعاً دست غربیها پشت آنها است.

صبر ما تا حدی است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند به رفتار گذشته‌شان در قبال ایران ادامه دهند صبر ما هم لبریز خواهد شد و اگر بخواهند به بدعهدیشان ادامه دهند وضعیت بدتر خواهد شد.

فارس: از زمانی که در اختیار ما گذاشتید ممنونم.

نعمتی: من هم از شما تشکر می‌کنم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن