دیدبان

چرا آمریکا مخالف آزادسازی فلوجه بود؟

چرا آمریکا مخالف آزادسازی فلوجه بود؟

دیدبان: عملیات آزادسازی شهر فلوجه از اوایل خردادماه به دستور حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی با مشارکت 22 هزار نیروی ارتش، پلیس فدرال، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شد و در اواخر همین ماه پس از آزادسازی این شهر به پایان رسید.

شهر فلوجه استان الانبار که از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود، تقریباً در 50 کیلومتری غرب بغداد پایتخت عراق قرار دارد، لذا آزادسازی شهر راهبردی فلوجه برای امنیت بغداد دارای اهمیت فوقالعاده ای است.

"علی ساجد" کارشناس مسایل غرب آسیا با «نسیم آنلاین» گفتگویی درباره آخرین تحولات شهر تقریبا آزاد شده فلوجه و تاثیر گذاری آن روی تحولات منطقه از جمله سوریه انجام داده است:

«نسیم آنلاین»: آخرین تحولات مربوط به آزادسازی و عملیات پاکسازی فلوجه را بیان کنید.

بعد از اینکه داعش مناطق وسیعی از عراق را به اشغال خود درآورد، یکی از مناطقی که تحت اشغال درآورده بود و برای ما بسیار اهمیت داشت، شهر فلوجه بود. این شهر از جهاتی برای امنیت بغداد خیلی اهمیت دارد که البته بسیاری از انفجارها و بسیاری از ناامنی‌هایی که در بغداد انجام می‌شد و مردم و دولت عراق و نیروهای مقاومت را اذیت می‌کرد از ناحیه فلوجه بود.

بنابراین نیروهای مقاومت برخلاف میل آمریکا و عربستان و همپیمانانشان که به بهانه‌های مختلف برای جلوگیری از اجرای عملیات فلوجه سنگ‌اندازی می‌کردند، وارد میدان نبرد شدند. دولت عراق خوشبختانه در اینجا و بر خلاف خواسته آمریکا و عربستان حرکتی را انجام داد و با اصرار نیروهای مقاومت و با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران عملیاتی را از چند روز پیش آغاز کرد و اکنون توانست حدود 90 درصد منطقه فلوجه و قسمت اصلی و حیاتی فلوجه که شامل فرمانداری و مراکز دولتی این شهر و این منطقه می‌شده را آزاد کنند.

«نسیم آنلاین»: رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سفر اخیر خود به کویت تاکید کرد که آزادسازی "نینوا" جهان را غافلگیر و فضای سیاسی را باز خواهد کرد. آزادسازی نینوا چه اهمیتی دارد که آقای عمار حکیم اینچنین آن را توصیف می کند؟ آیا اهمیت آزادسازی نینوا از فلوجه بیشتر است؟

در زمینه آزادسازی مناطق اشغال شده در عراق چندین دیدگاه وجود دارد. نینوا بسیار منطقه حساسی است یا اینطور می‌توانیم بگوییم که با آزاد سازی منطقه نینوا یک حلقه دیگر به حلقات اقتدار تشیع در عراق و نیروهای مقاومت افزوده خواهد شد. آزاد سازی نینوا از این جهت با اهمیت است که پلی به سوی آزادسازی کامل سرزمین عراق است.

از سوی دیگر، نینوا برای ایالات متحده و حامیان آمریکایی خیلی اهمیت دارد و نیروهای آمریکایی قبلاً روی این مسئله خیلی تاکید می‌کردند که در ابتدا آزادسازی نینوا انجام شود و شاید از این جهت است که آقای حکیم این را به عنوان بمب رسانه‌ای و تبلیغاتی تعبیر کردند به خاطر اهمیتی است که نینوا برای نیروهای آمریکایی و همپیمانانش داشته است چون آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند که اول این منطقه آزاد شود و بعداً فلوجه.

«نسیم آنلاین»: چرا آمریکا با آزادسازی فلوجه و حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات فلوجه به نوعی مخالف بود؟

بیشتر بر می‌گردد به این نکته که کلاً بعد از سال 2003 که شیعه آرام آرام بدون انقلاب و بدون دادن خون و بدون دادن هزینه به قدرت رسید و حملات داعش باعث شد که یک میدانی ایجاد شود که شیعه و نیروهای مقاومت خودشان را نشان بدهند و به قول خودمان عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. دقیقاً همچین قضیه‌ای اتفاق افتاد و میدان مقاومت و میدان آزادسازی مناطق عراق فرصت مناسبی بود که نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) خودش را نشان بدهد.

حال اینکه چرا آمریکا اعتقاد داشت که اول باید موصل آزاد شود و بعداً فلوجه به دلیل اینکه فلوجه بسیار بسیار برای امنیت بغداد حیاتی بود و آزادسازی فلوجه از حلقات اقتدار شیعه محسوب می شود و این مسئله را آمریکا و عربستان نمی‌خواستند، بلکه می‌خواستند دولت عراق شیعیان در محور بغداد درگیر خودشان شوند چراکه که امنیت بغداد بسیاری از پتانسیل نیروهای امنیتی عراق را تحلیل می برد و برای دولت هزینه های سیاسی و حتی مالی هنگفتی را بدنبال داشت.

این آزادسازی به نوعی نشانه استقلال نسبی دولت از نیروهای غربی و عربی است که مخالف صدور فرمان آغاز عملیات از سوی آقای حیدر العبادی بودند. و با این دستاورد، یکی از مشغولیت های جبهه مقاومت حذف شده و نیروهای مقاومت با فراغ بال بیشتری می توانند به سایر جبهات از جمله موصل و مناطق تحت اشغال الرمادی بپردازند.

«نسیم آنلاین»: آیا پیروزی عراق در فلوجه در سایر جبهه ها از جمله سوریه و یمن تاثیر خواهد گذاشت؟

یقیناً همینطور است. وقتی که یک منطقه‌ای مانند فلوجه آزاد می‌شود و پتانسیل ما را تحلیل می‌برد، این به معنای افزایش قدرت ما در جاهای دیگر است. حتی نیروهای حشد الشعبی می‌توانند یک نیم‌نگاهی به جبهه‌های ما در آن سوی مرزهای عراق یعنی در سوریه و حتی در یمن داشته باشند و با اعزام قسمتی از نیروها و پتانسیل خودشان در آن منطقه هم تاثیرگذار باشند. گروههای تروریستی کاملا به این نکته واقفند که آزادسازی فلوجه مساوی خواهد بود با تمرکز نیروهای مقاومت بر سوریه و موصل. لذا احتمال می رود بویژه در سوریه بر فشارهای خود و حملات خود از لحاظ کمی و کیفی بیفزایند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن