دیدبان

تهران تروریست‌ پرور است!

تهران تروریست‌ پرور است!

به گزارش دیدبان، به نقل از العربیه، شبکه وابسته به آل سعود مدعی شد ایران، مردم و دولت عراق را علیه سفارت عربستان و سفیر این کشور در بغداد تحریک می‌کند. 

 
العربیه در ادامه این ادعای بی‌اساس خود افزود: حمله رسانه‌ای که علیه سفارت سعودی در عراق شروع شده رهبری آن را سران برخی از طوایف بر عهده گرفته و برنامه‌ها و اهداف ایران را دنبال می‌کنند. 
 
این شبکه در ادامه اعلام کرد: «این حمله شامل اظهارات دروغینی است که برخی از رسانه‌های عراقی که خود متهم به فتنه انگیزی قومی هستند آن را منتشر می‌کنند و خواستار بسته شدن سفارت عربستان در این کشور هستند.» 
 
العربیه در ادامه با اشاره به اظهارات ثامر سبهان، سفیر عربستان در بغداد، مدعی شد: شکافی که در میان جامعه عراق بر اثر گرایش‌های طایفه‌ای ایجاد شده است؛ عامل آن حضور ایران در عراق است و این موضوع بیانگر علت حملات رسانه‌ای علیه عربستان سعودی است که تا سر حد تحریک علیه سفارت عربستان و تهدید نیروهای سفارت رسیده و این‌‌ همان اتفاقی است که برای سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد و تهران به وقوع پیوسته است. 
 
این در حالی است که ریاض پیش از این درباره این تهدیدات به مقامات عراقی هشدار داده و تامین امنیت سفارت و نیروهای آن را بر اساس قوانین بین المللی گوشزد کرده است. 
 
العربیه در ادامه ادعاهای خود اعلام کرد: مواضع تاریخی عربستان در عراق همواره در جهت کمک به این کشور بوده است که از جمله آن می‌توان به تاکید بر ادامه وحدت و عربیت و حمایت از مردم جنوب در حوادث قیام مردم بصره در زمان صدام اشاره کرد و تا امروز از کمک به ملت عراق به دور از نگاه قومیتی و مذهبی دریغ نکرده است، مواضعی که هدف آن در درجه اول حفظ وحدت عراق و سلامت این کشور و وحدت تمام تشکل‌های آن بوده است و این موضعی است که با اهداف و برنامه‌های هسته‌ای ایران در تضاد می‌باشد. 
 
علاوه بر این سفارت عربستان در عراق پیش از این درباره آنچه تلاش‌های ایران در مورد تغییرات جمعیتی در درگیری‌های فلوجه خوانده است، هشدار داده بود. 
 
این شبکه همچنین در ادامه فرافکنی‌های خود علیه کشورمان، مدعی شد که ایران کشوری است که نیروهای تروریست خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند و باعث از بین رفتن امنیت در این کشور‌ها می‌شود.
 
این ادعاها در حالی مطرح می شود که ثامر سبهان، پیوسته در عراق تلاش می‌کند کشورمان را به تفرقه افکنی متهم کند. وی پیشتر گفته بود ایران درصدد تغییر بافت جمعیتی این منطقه است.
 
گفته می شود وزارت خارجه عراق روز جمعه وی را در اعتراض به اظهارات و رفتارهای مداخله گرانه و نیز دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای احضار کرده بود.
 
اظهارات سفیر عربستان با واکنش تند مقام‌های عراقی همراه بوده و برخی از آنها خواهان اخراج سبهان از کشورشان شده‌اند.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن