دیدبان

برابری هزینه ایجاد ۳میلیون فرصت شغلی با خسارت مالی فتنه ۸۸

برابری هزینه ایجاد ۳میلیون فرصت شغلی با خسارت مالی فتنه ۸۸

دیدبان: فعالیت های اقتصادی بدون برخورداری از امنیت اصلا امکان پذیر نیست ، این در حالی است که در جریان فتنه ۸۸ خسارت های مادی و معنوی قابل ملاحظه ای به اقتصاد ایران وارد شد که در مورد ان زیاد صحبت نشد و هیچگاه رقم دقیق این خسارت ها توسط یک نهاد رسمی نیز جهت مطلع کردن مردم از ین حسارات ، مورد محاسبه قرار نگرفت ، اما براوردهای تقریبی کارشناسان اقتصادی مستقل بیانگر ان است که هزینه ایجاد ۳میلیون فرصت شغلی با خسارت مالی فتنه ۸۸ برابری می کند.
امنیت را د ر اقتصاد یک کالای عمومی به شمار می اورند که در سایه ان می توان به فعالیت های اقتصادی پرداخت ، این در حالی است که برای درک بهتر این موهبت تنها کافی است کشورهایی چون سوریه ، عراق و افغانستان را تصور کنیم و ببنیم چگونه ناامنی هر انچه در این کشورها وجود داشت را به فنا داده است و حتی مردم را برای برخورداری از حداقل حقوق انسانی خود مجبور به مهاجرت از زادگاهشان کرده است.
در این بین اگر فتنه سال۸۸ و ناامنی ها و اشوب های این سال را بخاطر بیاوریم متوجه می شویم که این اشوب ها چگونه می توانست در ابتدا به امنیت که کالایی عمومی است و سپس به سرمایه های ملی صدمات غیر قابل جبران وارد کند، که بحمدلله با هوشیاری و زکاوت نیروی های خدوم امنیتی کشور و خود مردم این فتنه در نطفه خفه شد .در مقال قصد داریم به شکل اجمالی به اثرات فتنه ۸۸ در بخش ….بپردازیم تا هم تاریخ را مروری کرده باشیم و هم انکه قدر و قیمت امنیت را بیش از پیش برای مردم یاداور شویم .
البته ناگفته نماند که انقلاب اسلامی ایران در تمام عمر با برکت خود از ابتدا تا به امروز همواره در معرض انواع توطئه ها و دشمنی های دشمنان زخم خورده قرار داشته است؛ دشمنانی که منافع خود را با وقوع این انقلاب از دست رفته می دیدند اعم از بیگانگانی چون امریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران خائن وطنی که در حین،جریان و رشد انقلاب اسلامی کم کم چهره دروغین خط امامی بودن و اصلاح طلب بودن را با فاصله گرفتن از شعارهای اصیل انقلاب و امام, هم نوایی پیوسته با مستکبران ، غرب زدگی و… تا کنون خسارات زیادی بر نظام و انقلاب تحمیل کرده اند که غائله فتنه سال ۸۸ را می توان بزرگترین این خسارت ها نامید.
بطور قطع فتنه ۸۸ خسارات مادی و مالی و جانی زیادی به کشور و مردم و بیت المال وارد نمود که بایستی مسببان اصلی ان یعنی سران فتنه پاسخگوی این حجم کسترده از خسارات و زیان های وارده به کشور و مردم باشند.
از جمله مهمترین خسارات وارده در پی فتنه ۸۸ بر پیکره اقتصاد ایران ، خسارات مالی است که در جریان این فتنه به اموال عمومی و خصوصی کشور وارد شده است ؛ اشوب و شورش های خیابانی چند ماهه که با اتش زدن اموال عمومی و دولتی تخریب بانکها و سازمان های دولتی و. ..همراه بود از لحاظ اقتصادی هزینه های میلیاردی به دنبال داشت که این هزینه ها را می توان به قیمت وقوع این خسارات در سال ۸۸ و یا به بهای روز مورد محاسبه قرار داد .
خسارتهای جانی مانند جرح و فوت و خسارتهای مالی به دلیل آتش سوزی و تخریب، بخصوص تخریب سیستماتیک و برنامهریزی شده تسهیلات و امکانات عمومی نظیر صندوقهای پست، باجه های تلفن، چرغ های راهنمایی، ناوگان حمل و نقل عمومی، سنگ فرش و آسفالت خیابان ها، فضاهای سبز و درختان بلوارها، سطل های زباله عمومی و حتی خسارت های خصوصی مانند تخریب پمپ بنزین ها، بانک ها، نمای منازل، ماشین ها و ویترین مغازه های تجاری، از مواردی بود که به دلیل آشوب های سال ۱۳۸۸ و در پی تحریک اذهان عمومی، به دولت و بخش خصوصی وارد شد.
اما متاسفانه هیچ آمار دقیقی در ارتباط با خسارات وارده شده بر بخش دولتی و خصوصی منتشر نشده است تا هزینه های دقیق فتنه ۸۸ و سهم آن در رکود تورمی ایجاد شده در سال های اخیر اقتصاد ایران شفاف گردد. اگر چه دست ها از امار دقیق هزینه های فتنه ۸۸ بر پیگر اقتصاد ایران خالی است ، اما تلاش می شود در این مقال با توجه به گزارش هایی که در این سال نهادهایی چون شهرداری و یا شورای شهر از تخریب اموال عمومی ارائه داد ، کشف خسارت کنیم .
با توجه به گزارش شهرداری تهران، در فتنه ۸۸ بیش از ۶۳ میلیارد تومان به اموال عمومی فقط در شهر تهران خسارت وارد شد و علاوه بر این تعداد ۱۱ بانک دولتی و خصوصی و موسسه اعتباری در اغتشاشات ۸۸ مورد تخریب و آتش‌سوزی واقع شدند که هزینه‌های نوسازی آن‌ها به‌حساب سود و زیان بانک رفته و معادل آن از سود صاحبان سهام که همانا مردم هستند، کاسته شده است.
همچنین تعداد زیادی از افراد در این حوادث کشته، زخمی و مجروح شدند که معادل دیه آن را نیز باید به خسارت مالی تحمیل شده اضافه نمود.
مجموع خسارات وارده و هزینه بازسازی فقط بانک‌ها در حوادث ۸۸ که به تفکیک هر بانک قابل احصاء است، حداقل ۵٫۲۶ میلیارد ریال برآورد گردیده است.
دیگر خسارات مالی، آثار زیانبار ناشی از تشدید تحریم‌های بعد از فتنه منتهی به گرانی و تورم و فشار به مردم و دولت در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تأمین معیشت مردم از یک‌سو و از سوی دیگر عدم وصول مطالبات در حوزه تجارت و بازرگانی از عدم وصول و ایصال به‌موقع درآمدهای نفتی و گازی و اخلال در کلیت تراز تجاری- بازرگانی و نفت به میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که یکی از ارقام جزء آن را در استنکاف کمپانی انگلیسی شل در تسویه بدهی ۸٫۲ میلیارد دلاری خود هم‌اکنون شاهدیم.
ضمن آنکه این حوادث قربانیان جانی نیز به همراه داشته است و در محاسبه آن نیز باید در نظر داشت که ۸٫۲ میلیارد تومان دیه بدل از قصاص ۲۲ نفر شهید حوادث سال ۸۸ و ۱۴ میلیارد تومان دیه بدل از قصاص تعدادی دیگر از شهروندان که درهرحال مقصر یا بی‌گناه قربانی این حوادث شدند، در برابر قوانین و مقررات برشمرده می‌شود و جنبه خصوصی جرم اصحاب فتنه را متکی به‌قاعده حقوقی سبب اقوی از مباشر متوجه سران آزاد و در حصر فتنه می‌نماید.
با احتساب این موارد، براوردهای کارشناسان مستقل خسارات مادی وارده توسط فتنه به کشور را بالغ‌بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی کردند، این در حالی است اگر هزینه ایجاد هر فرصت شعلی را ۱۰۰ میلیون تومان در سال لحاظ کنیم با اعتبار فوق می شد ۳میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد .
در این بین ، قاسم جعفری سخنگوی پیششین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بلافاصله بعد از فتنه ۸۸ خسارت های این رویداد را بیشتر از خسارتهای جنگ تحمیلی عنوان و تصریح کرد:«… می‌توان گفت خسارت های این فتنه به مراتب از ۸ سال جنگ تحمیلی بیشتر بود و کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی حتی نظامی دچار خسارت های بی شماری شد…به واسطه این فتنه ۸ ماهه گروهک‌هایی مثل منافقین دوباره دور هم جمع شدند و جان تازه برای مقابله با کشور ما به دست آوردند. آن‌ها با دادن سلاح به مزدوران خود ناامنی را در کشور ایجاد کردند. همچنین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در تحلیل خود آرزوی نابودی نظام ایران را داشت. همه این اتفاقات به سبب سیگنال های یک عده در داخل ایران بود که سب طمع آن‌ها به منافع کشورمان شد.»
همچنین ،‌دکتر بیژن عبدی اقتصاددان و مدرس دانشگاه نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی تراز با بیان اینکه فتنه ۸۸ خسارت های بسیار بزرگی به نظام اقتصادی کشور وارد کرد، گفت: «مطمئناً اگر فتنه ۸۸ و آن مسائلی که در سال ۸۸ رخ داد اتفاق نمی‌افتاد هم اکنون وضعیت اقتصادی مردم، فعالان اقتصادی و کشور خیلی بهتر از امروز بود.» این اقتصاددان با بیان اینکه خسارت های اقتصادی فتنه ۸۸ به هیچ وجه قابل مقایسه با چیزی دیگری نیست، گفت: «خسارت‌های فتنه ۸۸ به قدری زیاد است که برخی از کارشناسان معتقدند حتی از خسارت‌های ناشی از جنگ ۸ ساله کشورمان نیز بیشتر بوده است.» وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان مثال کاهش روند سرمایه گذاری خارجی و ضربه زدن به امنیت اقتصادی یکی از آسیب‌های جدی فتنه ۸۸ به اقتصاد کشور بود گفت: «این آسیب‌ها دارای روند و مدتی طولانی است و آثارش تا چند سال نیز ادامه خواهد داشت.»
این استاد دانشگاه به تعطیلی مغازه‌ها و رکود فضای کسب و کار در کشور در سالهای بعد از ۸۸ نیزاشاره کرد و گفت:«اگر فتنه ۸۸ ادامه پیدا می‌کرد مطمئن باشید روند نامطلوب اقتصادی نیز ادامه پیدا می‌کرد؛ اگر چه اکنون وضعیت اقتصادی کشور هم اکنون خیلی هم مطلوب نیست اما اگر جریان فتنه بیش از آن مدت طولانی می‌شد، بدون شک وضع بدتر از اکنون بود.» وی هرج و مرج اقتصادی را از دیگر نشانه های نامطلوب اقتصادی فتنه ۸۸ برشمرد و گفت: «کاهش رشد سرمایه گذاری خارجی، رکود تورمی حاکم بر اقتصاد در سال های اخیر و سالهای پس از ۸۸ و رشد منفی اقتصاد ایران در سالهای ۹۰-۹۱-۹۲ نیز از پیامدهای منفی اقتصادی فتنه ۸۸ بود»
اگر چه در این گزارش بخشی از هزینه های مادی فتنه ۸۸ بر اقتصاد ایران مورد اشاره قرار گرفت ، اما بی شک خسارت و هزینه هایی که این رویداد بر اقتصاد ایران داشت بیش از ان جیزی است که بتوان به سادگی محاسبه کرد.

منبع:مسیرآنلاین

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن