دیدبان
رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی:

فاتحه دولتی را بخوانید که اعتقادش واردات مدیر از خارج است

فاتحه دولتی را بخوانید که اعتقادش واردات مدیر از خارج است

دیدبان: مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت یازدهم ظرف سه سال گذشته بیان داشت: دولت مانند شاگردی می‌ماند که هنوز واحد درسی اقتصاد را انتخاب نکرده است که ببینیم اصلا این درس را پاس می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: بزرگترین درد جامعه ما این است که نگاه دولت به اقتصاد کشور ادغام در اقتصاد جهانی است، از دولتی که مشاور رییس جمهورش می‌گوید ما باید برویم آبگوشت بزپاش درست کنیم چه توقعی می‌توان داشت؟ این اقتصاددان تأکید کرد: باید فاتحه دولتی را خواند که اعتقادش این است باید مدیر از خارج از کشور بیاوریم، آیا درست است فردی خودش مسئول کشور شود و بعد اعتقادش این باشد که ما توانمند نیستیم؟

زریباف بیان داشت: تمامی این اعتقادات زاییده همان تفکر اصلی است که پیشتر به آن اشاره کردم و آن این که نگاه دولت هضم و بلعیده شدن در اقتصاد جهانی برای ادامه حیات است و بدون شک هم این نگاه از سوی دولت وجود دارد و آثار و شواهد آن را به راحتی می توان مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: وضعیت بسیار اسفناک اقتصاد کشور، رکود مطلق، احساس یأس، حبس شدن اموال در سیستم بانکی و گسترش رباخواری از جمله آثار این نوع تفکر است و بعد منتظر هستیم تا مدیر خارجی بیاید! مدیران خارجی هم که دولت را بلاتکلیف گذاشته‌اند در نتیجه اقتصاد کشور قفل شده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وقتی نگاه به دست بیگانه باشد، تولید نیز بدون شک وضعیت بسیار نامناسبی خواهد داشت، تولید پدیده عجیبی نیست بلکه برای تولید باید سازمان سرمایه گذاری خارجی ریسک کرده و شخص اهل کار نیز وارد فضای تولید شود، اما در حال حاضر هر دو احساس ناامنی کرده و لذا افراد نیز ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک بگذارد.

این اقتصاددان عنوان داشت: سیاست عمومی دولت این است که کشورهای دیگر بیایند و صحبت کنند و سرمایه به کشور بیاورند. باید در اینجا پرسید پس سرمایه داخلی چه می‌شود، در حالی که سرمایه گذار خارجی هرگز تکنولوژی به کشور ما نخواهد آورد. اگر هم وارد کند بدون چشم داشت نخواهد بود.

زریباف گفت: سیاست دولت به هیچ عنوان به سمت اقتصاد درون زا نمی‌رود، متاسفانه باید اذعان کنم دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی بی توجه است. بهتر است دولت بیاید و قوانین دست و پاگیر را از جلوی تولیدکننده برداشته و فساد دستگاههای دولتی را از رشوه پاک کند.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی در پاسخ به این سؤال که برخی به دولت این انتقاد را وارد می کنند که تمام هم و غم خود را برای مسائل سیاسی گذاشته و از اقتصاد غافل شده است، به نسیم آنلاین گفت: اقتصاد و سیاست هرگز از همدیگر جدا نیستند اتفاقا شعار دولتِ آقای روحانی زمانی که بر سر کار آمد این بود که ما می خواهیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم تا اقتصادمان هزینه سیاست بین المللی مان را ندهد.

زریباف ادامه داد: دولت دقیقا برخلاف شعار خود عمل کرد و به دلیل نگاهی که به سیاست بین المللی داشت اقتصاد کشور را به نابودی کشاند یعنی برعکس آن چه که مدعی بود عمل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنان چه نگاه دولت تغییر نکند وضعیت رو به بهبود نخواهد رفت بلکه دولت باید بیشتر از این به مردم به خصوص محرومین اعتماد کند.

 

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود