دیدبان

حاجی: رای جلیلی ازسال 92 کمتر است

حاجی: رای جلیلی ازسال 92 کمتر است

دیدبان: مرتضی حاجی در مصاحبه با روزنامه اعتماد به سوالاتی در باره انتخابات آتی ریاست جمهوری پاسخ گفت.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

اصولگرایان در حال حاضر چهره‌ای برای رقابت با روحانی دارند؟


در حال حاضر چهره‌ای از جناح راست نمی‌شناسم که در بین مردم برای کسب رای جایگاه ریاست‌جمهوری محبوبیت داشته باشد اما در بین اصلاح‌طلبان ومعتدلین شخصیت‌های معتبری هستند که مردم به آنها علاقه دارند و قبول‌شان دارند. آقای دکتر روحانی، آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عارف و دیگرانی هستند که مردم آنها را دوست دارند؛ از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار هستند و مردم کارکرد آنها را مفید و موثر برای کشور شناخته‌اند.

 دست اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه خالی نیست و در صورت ایجاد هر نوع مشکلی ما گزینه‌های خوبی داریم. در حالی که اصولگرایان به خصوص به دلیل سو عملکردی که دولت قبل داشته و خاطره بدی که در اذهان از آن دولت باقی مانده است؛ تا سه دوره دیگر اگر عملکرد اصلاح‌طلبان قابل قبول باشد، چهره‌ای از اصولگرایان شانس موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

اصولگرایان در سال ٩٦ با چهره‌های جدیدی وارد انتخابات می‌شوند یا از بین چهره‌های امتحان پس‌داده فردی را انتخاب می‌کنند؟

به هر حال میزان رای چهره‌های امتحان پس داده مشخص شده است. آقای حداد عادل و دیگران نشان دادند چقدر پایگاه دارند. بعید می‌دانم آنها را بتوانند مجددا به صحنه بکشانند و اگر هم از چهره‌های امتحان پس داده فردی را معرفی کنند، از آنها طرفی نمی‌توانند ببندند. راه دیگر این است که به دنبال چهره‌های جدید باشند که البته چنین فردی باید قابلیت رای‌آوری هم داشته باشد. به این دلیل که تندروها در اقلیت محض قرار دارند و حتی در مجلس نیز جایی ندارند، شانس چندانی برای آنها قایل نیستم.

اخیرا شاهد تحرکاتی از آقای احمدی‌نژاد هستیم و مشخص هم نیست که او در انتخابات شرکت کند یا خیر و یا صلاحیت او تایید می‌شود یا خیر. مطرح کردن او از سوی اصولگرایان پیش از انتخابات چه اهدافی می‌تواند داشته باشد؟

مطرح شدن احمدی‌نژاد نوعی فرار به جلو است. عملکرد عجیب و غریبی که دولت پیشین داشته است با وجود درآمد کلان آن‌که در طول تاریخ کشور بی سابقه بوده است. در حالی‌که مردم محصولی از آن درآمد کلان ندیدند و هر روز هم یک پرونده از یک مفسده بزرگ اقتصادی در قوه قضاییه باز می‌شود. مطرح شدن احمدی‌نژاد یا نزدیکان او برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری یک فرار به جلو است. از این منظر که بگویند ما همچنان هستیم و از سوی دیگر زهر فضای منفی‌ای که علیه‌شان وجود دارد را کاهش دهند. بر همین اساس بعید می‌دانم آقای احمدی‌نژاد در عمل وارد رقابت انتخاباتی شود، بلکه هدف اصلی این تحرکات راه‌حل آنان برای پوشاندن عملکردهای‌شان در دوره‌ای است که صدمات و لطمات زیادی به مردم و کشور زدند.

آیا مطرح کردن احمدی‌نژاد می‌تواند راه باز کردن برای کاندیدای جریان اصولگرایی در سال ٩٦ و به نوعی به چالش کشیدن دولت روحانی باشد؟

بله. با مطرح کردن احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند عملکرد دولت روحانی را به چالش بکشند. با رسانه‌ای کردن فعالیت‌های احمدی‌نژاد هم دارند این پروژه را عملیاتی می‌کنند اما اینکه کسی از آن طیف در حال حاضر شانس رای‌آوری در بین مردم داشته باشد تقریبا غیرممکن است.

پس با این تفاسیر احمدی‌نژاد هرگز نمی‌تواند رقیب جدی‌ای برای آقای روحانی باشد؟

به هیچ‌وجه. احمدی‌نژاد سابقه روشنی در ذهن مردم از خود به جای گذاشته. مردم ایران به این راحتی‌ها هشت سال تجریه و خاطره بد ریاست‌جمهوری او را فراموش نخواهند کرد.

جلیلی و قالیباف چطور؟

فکر نمی‌کنم آنها هم بتوانند دردسری برای آقای روحانی ایجاد کنند. آقایان جلیلی و قالیباف که در سال ٩٢ با آقای روحانی رقابت کرده‌اند و رای‌شان در ٩٢ نشان داد که چقدر پایگاه اجتماعی دارند که البته من معتقدم اینها همان پایگاه اجتماعی را هم در حال حاضر ندارند.

منبع:ایسنا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن