دیدبان

شکوری: دولت روحانی دو دوره ای است

شکوری: دولت روحانی دو دوره ای است

دیدبان: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه هنوز اصولگرایان نیروهای خود را برای انتخابات 96 عرضه نکرده اند گفت: احمدی نژاد می‌تواند جدی ترین رقیب روحانی باشد.

ابوالفضل شکوری در ارزیابی خود از نحوه آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار کرد: در این انتخابات ممکن است تعدادی، از اصلاح‌طلبان و معتدلین به صحنه بیایندT ولی در نهایت به نفع روحانی کنار بروند.

وی افزود: در میان اصولگرایان کسانی مثل لاریجانی و جلیلی گفته اند که وارد رقابت نمی‌شوند و باهنر هم گفته که صحبت از مصادیق اصولگرایان زود است. هر چند احمدی نژاد را نمی توان وابسته به جریان اصولگرایی دانست، ولی ممکن است با اصولگرایان ائتلاف کند. احمدی نژاد با چراغ سبزهایی که دریافت کرده سخنرانی های خود را آغاز کرده است ولی مشخص نیست این چراغ ها سبزها تاکی ادامه می یابد. برخی معتقدند احمدی نژاد به خاطر پرونده هایی که دارد رد صلاحیت می‌شود. در این شرایط وی ممکن است از فرد دیگری حمایت کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احمدی نژاد رای روستاها، حاشیه شهرها و توده ها را دارد خاطر نشان کرد: وی جدی ترین رقیب روحانی خواهد بود. حرف‌های غیر مستقیمی هم درباره یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از سوی احمدی نژاد مطرح می‌شود که این شعارهای پوپولیستی می‌تواند طرفدارانی هم داشته باشد.

این استاد دانشگاه هم‌چنین تصریح کرد: روحانی برای رقابت با احمدی نژاد باید برخی وزرا، معاونان، مشاوران و استانداران خود که بی تفاوت و خنثی هستند را با افراد پرتحرک، با انگیزه و جدی جابجا کند، دولت به خانه تکانی جدی نیاز دارد و وقتی هم برای دولت باقی نمانده است. روحانی اگر این جابجایی ها را انجام ندهند در برخی مناطق رای دوره قبل را بدست نمی‌آورد. در حال حاضر به دلیل حضور برخی فرماندارانی که اعتقادی به دولت روحانی ندارند، طرفداران دولت اجازه فعالیت پیدا نمی کنند. روحانی اگر به این مسائل توجه کند قطعا در سال ۹۶ هم پیروز انتخابات می‌شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در نقد تحلیل‌هایی درباره یک دوره ای بودن دولت تصریح کرد: حتی دولت احمدی نژاد که دولتی ناموفق بود هم یک دوره ای نشد.دو دوره ای بودن یک رئیس جمهور نه یک قانون ،بلکه یک سنت در کشور ماست. بعید می دانم دولت روحانی هم یک دوره ای باشد. البته در سال ۹۶ شاهد رقابت داغ  واقعی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برخی اصرار دارند که دولت روحانی یک دوره ای خواهد بود گفت: این ها مخالف دولت روحانی هستند و سعی می‌کنند اینگونه القا کنند که دولت موفق نبوده است و به جای آسیب شناسی برجام، ‌مدام عیب جویی می‌کنند.

شکوری تاکید کرد:‌این افراد در دولت قبل به بهانه دورزدن تحریم‌ها، ‌منافع زیادی کسب کردند و تحریم برای آن‌ها یک نعمت بود و اکنون به این دلیل با روحانی مخالفند که وی توانست تحریم‌ها را جمع کند. آن‌ها از موفقیت برجام و برداشتن تحریم‌ها ناراحتند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از اظهارات خود در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم گفت:‌ دولت روحانی نقاط ضعفی هم داشته است اما در مجموع موفق بوده است. یکی از عرصه های موفقیت دولت، برجام بوده است. برجام موجب رفع تحریم‌ها و منتفی شدن جنگ شد. برجام یک نعمت برای کشور، نظام و مردم بود و به همین دلیل هم دشمنان ما در تلاش بودند که برجام به نتیجه نرسد. اکنون هم عزا گرفتن برخی تندروهای عربی و اسرائیل نشان‌دهنده موفقیت برجام است.

شکوری با بیان اینکه اگر تحریم‌های ظالمانه ادامه می یافت، دولت حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت افزود:‌ اکنون موانع تبادل دولتی به بانک رفع شده، سامانه پدافندی s۳۰۰ را دریافت کرده ایم، آب سنگین خود را می فروشیم و قراردادهای متعددی با کشورهای مختلف امضا می‌کنیم. پس ازبرجام گروه‌های مختلف دیپلماتیک و تجاری به ایران آمدند. همه این‌ها از فواید برجام است که باید قدر آن را بدانیم.

وی هم‌چنین خاطر نشان کرد: درست است که کنگره امریکا اجرای برجام را با مشکلاتی مواجه کرnه است اما باید در ارزیابی نتایج برجام انصاف داشت. آسیب شناسی برجام باید انجام شود اما عناد ورزی با آسیب شناسی فرق می‌کند. اکنون باید به منتقدان برجام گفت که اگر برجام نبود وضعیت اقتصادی کشور چگونه بود، یکی از دلایل ایجاد رکود، تحریم بود باید شناسایی شود که چه عوامل دیگری موجب ایجاد رکود شده و تاثیرگذاری برجام در رفع رکود چند درصد است.

این فعال سیاسی در پایان به بیان اینکه دولت در مهار تورم موفق عمل کرده است افزود: اکنون که تورم در آستانه تک رقمی شدن است دولت باید فکری به حال رکود کند. سیاست انبساط بومی و تزریق پول به تولید می‌تواند به رفع رکود کمک کند. دولت در این راستا می‌تواند از نظر کارشناسان انتقادی هم بهره بگیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن