دیدبان

«بان کی مون» چند؟

 «بان کی مون» چند؟

دیدبان: خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: وقتی سازمان ملل اعلام کرد، کشورهای عضو ائتلاف عربستان سعودی را به علت حمله به یمن و کشتار کودکان در لیست سیاه قرار داده است، بسیاری خوشحال شدند که هنوز هم در تشکل های بین المللی جهانی اندکی وجدان هست، اما حذف آنها از این فهرست نشان داد وجدانی در کار نیست.

اسپوتنیک امروز (شنبه) در گزارش خود با عنوان «دبیرکل دانه ای چند» نوشت: آمریکایی ها ضرب المثلی دارند که « هر فرد قیمتی دارد ولی باید بدانی چه قدر می ارزد» یا اینکه «برخی خود را ارزان می فروشند و برخی گران اما، همه قابل خرید و فروش هستند».

البته پوشیده نیست که مثلا آمریکا با توجه به سهم بودجه خود در سازمان ملل، همیشه در تصمیم های آن تاثیر گذار بوده، هست و خواهد بود و هیچ وقت سازمان ملل تصمیمی دور از خواست آمریکا اتخاذ نمی کند.

وقتی ایرانیان فریاد می زدند، نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته ای و سازمان ملل برای جاسوسی به ایران می آیند و خود فروخته هستند، همه به ایران حمله می کردند و می گفتند آنان «پاک و بی طرف» هستند.

اما تهران چندین سند ارائه کرد که نمایندگان سازمان ملل و آژانس اطلاعات محرمانه و مشخصات دانشمندان هسته ای را در اختیار دشمنان ایران قرار داده بودند و در نتیجه شماری از آنان ترور شدند، اما باز هم کشورهای زیادی به تهران حمله ور شدند که چرا تشکل های «بی طرف» را زیر سئوال می برید.

عماد آبشناس نویسنده گزارش ادامه داده است: زمان تاسیس سازمان ملل، همه امیدوار بودند بتواند با «بی طرفی» در ایجاد صلح و امنیت جهانی تاثیر گذار باشد، اما به دلیل وابستگی به بودجه و پیروی از کشورهای تامین کننده هزینه های مالی، همیشه سهم تصمیم های این سازمان به نفع کشورهای ثروتمند است و کشورهای فقیر نیز همواره مورد ظلم و ستم این سازمان قرار گرفته اند.

در موارد زیادی از نقض حقوق بشر توسط کشورهای مختلف، شاهدیم که سازمان ملل مانند تصویر معروف سه میمون کر، لال و کور هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

در موارد مختلف نقض حقوق بشر از سوی آمریکا در ویتنام، کره، عراق، افغانستان، پاکستان، آمریکای لاتین و…، نقض همه قوانین و پیمان های بین المللی توسط اسرائیل در قبال فلسطینی ها، نادیده گرفتن مقررات بین المللی توسط عراق در جنگ با ایران تا نقض ساده ترین موارد حقوق انسانی و حقوق بشر توسط عربستان سعودی در بحرین و سپس یمن سازمان ملل نشان داده به جای «بی طرف» بودن همیشه خود «طرف» بوده است.

بی مبالاتی سازمان ملل نسبت به اشغال بحرین توسط عربستان، سبب شد این کشور بی پرواتر شود و به فکر اشغال یمن بیافتد و هر روز شمار بیشتری از غیر نظامیان و کودکان و زنان و پیر و جوان یمنی را با استفاده از سلاح های تحریم شده بین المللی کشتار و قتل عام کند.

این بی تفاوتی های سازمان ملل در برابر عربستان منجر به این شد تا گروه های تروریستی که اکنون سراسر جهان را در اختیار گرفته اند، صلح و امنیت جهانی را تهدید کنند.

اسپوتنیک ادامه داده است: رفتار سازمان ملل نسبت به کشورهای مختلف متفاوت بوده و این مساله زمینه را برای تصمیم گیری یک کشور - آمریکا- به جای این سازمان در همه زمینه ها فراهم کرده است و همچنین به نمایندگان کنگره و دادگاه های ایالات متحده اجازه می دهد، همه موازین بین المللی را زیر پا بگذارند.

این رویکردهای سازمان ملل سبب شده، برخی اجازه یابند به حق حاکمیت کشورهای عضو همین سازمان تعدی کنند و خلاصه اینکه بی مبالاتی های این سازمان، دبیر کل و تشکل های وابسته به آن، موج هرج و مرج کنونی را در جهان ایجاد کرده است.

رسانه روسی نوشته است: اگر بنا باشد، سازمان ملل به دلیل فشار مالی برخی اعضا، حق را ناحق کند، پس چه دلیلی برای بودن این سازمان وجود دارد و چگونه ملت ها و کشورها می توانند به این تشکیلات امیدوار باشند تا احقاق حق کند.

رفتار سازمان ملل (حذف نام عربستان و ائتلاف ریاض در حمله به یمن از فهرست سیاه) نه فقط ثابت کرد کل تشکیلات این سازمان، عوامل کشورهای سلطه جو هستند، بلکه کوچکترین سوی امیدی را که نیز در دل برخی انسان ها بود از بین برد و امروزه همه به نمایندگی های سازمان ملل در سراسر جهان به عنوان دفاتر دشمن و جاسوسخانه نگاه خواهند کرد.

نویسنده اسپوتنیک در پایان نوشت: اکنون که دوره ریاست بان کی مون بر سازمان ملل به سر رسیده، شاید شرافتمندانه تر بود به جای اینکه زیر بار فشارهای مالی برخی اعضا برود تا خون کودکان یمن، غزه و…، را پایمال کند، با استعفا به کار خود مقتدرانه پایان می داد تا نامش در تاریخ به عنوان دبیرکل غیرفروشی ثبت شود و برای سازمان ملل هم اعتبار می خرید، اما حیف که بان کی مون ثابت کرد «دبیر کل سازمان ملل» هم فروشی است.

منبع:ایرنا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن